Luovuus

Käärijä-huuma villitsee – katso brändien oivaltavat tavat kannustaa Suomen euroviisuehdokasta

12.5.2023 15:23
Satu Hurme
Käärijä edustaa Suomea Eurovision laulukilpailun lauantain finaalissa. Käärijän takana seisoo koko vihreä Suomi.

Koko Suomi tunnustaa väriä ja se on vihreä. MarkkinointiUutiset listasi, miten suomalaiset yritykset, brändit ja muut toimijat ovat ottaneet osaa Käärijä-ilmiöön.

Käärijältä tutun vihreän boleron on pukenut päälleen esimerkiksi Fazerin Vihreät kuulat, Eurokankaan verhot ja Helsingin rautatieaseman kivimiehet. Jungle Juice Bar luovutti omassa julkaisussaan kivimiehille aiheeseen sopien kovasti piña colodaa muistuttavat smoothiet.

Veripalvelun veripisara, Kiroileva siili ja Luonnonsuojeluliiton logosta tuttu saimaannorppa ovat saaneet boleron lisäksi myös Käärijän ikonisen hiustyylin.

Käärijän tyyli inspiroi leivonnaisista tuttua Kinuskikissaa. Myös Annan Tapion koulun kotitalouden tunnilla käärittiin samalla tyylillä kääretorttu Yhteishyvän reseptin pohjalta.

Useat kaupungit ja alueet ovat osoittaneet tukeaan Käärijälle jopa niin paljon, että vaakunat on laitettu uuteen uskoon. Näin kävi esimerkiksi Nurmijärvellä ja Lapissa.

Taideteoksia ja patsaita on ehostettu viisuhuuman mukaisesti esimerkiksi Turun linnassa, Ateneumissa ja Raahen kaupungissa.

Muita oivaltavia kannustuksia Käärijälle ovat julkaisseet esimerkiksi Omenahotellit, Nordnet, Generaxion, Kamala luonto, Mieli ry, Verohallinto, Lantmännen agro, Pohjolan Perunan Mummon-brändi, Fennia ja Kekkilä viherrakentaminen.

Eurovision laulukilpailun finaali on lauantaina. Kilpailu järjestetään tänä vuonna Liverpoolissa. Viime vuonna kilpailun voitti Ukraina, mutta sodan vuoksi kilpailua ei voitu järjestää siellä.

Juttua muokattu 12.5.2023 klo 15.40: Lisätty maininta, että Anna Tapion koulun kuvassa oleva kääretorttu on tehty Yhteishyvässä julkaistulla reseptillä.