Kuvaaja:
Mainonta

Jouluyö voi olla julma yö – Nollalinjan joulukampanja muistuttaa lähisuhdeväkivallasta kamppailulajiotteluiden symboliikalla

22.12.2023 14:45
Mikko Perttunen
Lähisuhdeväkivalta kärjistyy tyypillisesti juuri juhlapyhinä.

Nollalinja käynnisti joulun alla palvelun tunnettuutta lisäävän mainoskampanjan, joka kiinnittyy nyrkkeilyn teemaan. Nollalinja on valtakunnallinen, maksuton lähisuhdeväkivallan auttava puhelin.

Silent Night, Violent Night -nimellä kulkevaan kampanjaan kuuluu muun muassa radiomainos, joka muistuttaa nyrkkeilyottelun kuulutusta. Se näkyy myös Helsingin katukuvassa kamppailulajiotteluiden julisteista tutulla tyylillä sekä printtimediassa ja Nollalinjan sosiaalisen median kanavissa. Kampanjan on suunnitellut TBWA\Helsinki.

Erottuvalla toteutustavalla Nollalinja haluaa herättää ihmiset tunnistamaan vakavat tilanteet ja muistuttaa, että apua on saatavilla.

Lähisuhdeväkivalta kärjistyy tyypillisesti jouluna ja muina juhlapyhinä.

– Syyt ovat aika yksinkertaiset. Juhlapyhinä kokoonnutaan yhteen perheen kanssa, jolloin konfliktit ovat mahdollisia. Juhliin on ladattu paljon odotuksia, jotka voivat kääntyä pettymyksiksi. Myös alkoholia käytetään juhlakausina muita ajankohtia enemmän, mikä voi vaikuttaa tilanteiden kärjistymiseen, THL:n Suvi Nipuli kertoo tiedotteessa.

THL:n tänä vuonna julkaistun Terve Suomi -tutkimuksen mukaan naisista 8 prosenttia ja miehistä 5 prosenttia on kokenut fyysistä tai henkistä lähisuhdeväkivaltaa viimeisen 12 kuukauden aikana. Lähisuhdeväkivallan kokemuksia on eniten nuorilla ikäryhmillä, 20–39-vuotiailla.

Ilmiön yleisyydestä kertoo myös se, että Nollalinja sai vuoden 2022 aikana 15 368 puhelua ja kävi 1 128 chat-keskustelua.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)