Kuvaaja:
Kerde Severin / Unsplash
Ilmiöt

Joululahjoilta toivotaan nyt elämyksellisyyttä ja ekologisuutta – arvaatko, minkä lahjan suomalaiset mieluiten antaisivat tai saisivat käytettynä?

8.12.2023 12:05
Iina Kansonen
Käytetyn tavaran antaminen joululahjaksi on yleistynyt merkittävästi. Suomalaisista 40 prosenttia aikoo käyttää joululahjoihin vähemmän rahaa kuin viime vuonna, kertoo kyselytutkimus.

Museokortin teettämässä asiakaskyselyssä selvisi, että joululahjan halutaan olevan pitkäkestoinen ja tarpeellinen. Turhan tavaran sijaan lahjaksi toivotaan elämyksiä ja vastuullisuutta.

Toiveeseen vastuullisesta ja ekologisesta lahjasta vastaavat myös käytetyt joululahjat – jos ne annetaan tarpeeseen. Tori.fin tekemässä kyselyssä Vuoden käytetyksi joululahjaksi äänestettiin Playstation 5. Vuoden käytetty joululahja on esine, jonka suomalaiset kaikkein mieluiten antaisivat ja saisivat joululahjaksi käytettynä.

"Vuonna 2019 joka toinen suomalainen oli antanut käytettyä tavaraa lahjaksi, nyt osuus on 72 prosenttia suomalaisista."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– PlayStation 5 on nykyhetkeen osuva Vuoden käytetty joululahja, sillä se on esimerkki siitä, ettei käytetyn tavaran kauppa ole enää vain ikääntyneen tavaran kauppaa. Vaan käytettyjen kauppa toimii uuden tavaran kaupan rinnalla, Torin johtaja Jenni Tuomisto sanoo tiedotteessa.

Seuraaville sijoille äänestyksessä kipusivat Lego-palikat, Kalevala-korut, Artekin jakkara ja airfryer. Äänestykseen osallistui 1 432 suomalaista.

Yleisin syy antaa käytetty joululahja on ekologisuus. Seuraavaksi suosituimpia syitä ovat edullisuus ja se, ettei tuotetta löydy uutena.

– Vuonna 2019 joka toinen suomalainen oli antanut käytettyä tavaraa lahjaksi, nyt osuus on 72 prosenttia suomalaisista. Se on siis yleistynyt 44 prosenttia. Käytetyn lahjan on saanut 55 prosenttia suomalaisista. Suunta on osa kuluttamisen megatrendiä, Tuomisto sanoo.

Joulunajan kulutus on kokonaisuudessaan laskemassa. 56 prosenttia suunnittelee käyttävänsä joululahjoihin saman verran rahaa kuin viime vuonna, ja 40 prosenttia aikoo käyttää vähemmän.