Kuva: Canva Pty Ltd.
Media

Johtaminen ja työhyvinvointi saavat suomalaismediassa kielteistä julkisuutta muita työelämäaiheita enemmän, kertoo media-analyysi

30.9.2024 8:30
Mikko Perttunen
Myönteisimmin kirjoitetaan eri-ikäisten työhön liittyvistä aiheista.

Suomalaismedia kirjoittaa työelämästä paljon ja laajasti, mutta aina kuva ei ole ruusuinen, selviää Työ 2030 -ohjelmassa teetetystä media-analyysistä. Analyysissä selvitettiin työelämään liittyviä artikkeleita vuosina 2019 ja 2023. Työ 2030 -ohjelma on osa pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaa.

Työelämää koskeva keskustelu rajattiin aihepiireihin, jotka liittyvät työelämän laatuun ja kehittämiseen. Lainsäädäntöön ja politiikkaan liittyvät aiheet suljettiin pois.

Määriteltyjen hakusanojen perusteella mediassa kirjoitettiin lähes 48 000 työelämää koskevaa artikkelia tarkasteluvuosien ajalta eli noin 70 artikkelia päivässä. Eniten kirjoitettiin työllistymiseen liittyvistä teemoista, esimerkiksi työvoimapulasta.

Työelämäkeskustelu on selvitykseen valituista teemoista sävyltään neutraalia, mutta myönteiseen kallellaan: neutraaleja artikkeleita oli 39 prosenttia, positiivisia 36 prosenttia ja negatiivisia 25 prosenttia.

MAINOS
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Eri aihepiirejä käsitellään kuitenkin erilaisella otteella. Positiivisinta työelämäpuhetta mediassa käydään eri-ikäisten työhön, kuten nuorten kesätöihin ja eläkeikäisten työskentelyyn, liittyvissä aiheissa. Näistä jutuista yli puolet oli positiivisia. Toiseksi positiivisinta keskustelu oli työelämän murrokseen liittyvissä aiheissa.

Eniten kielteisiä juttuja tehtiin työhyvinvointiin liittyvistä aiheista – niistä yli kolmannes oli negatiivisia ja neutraalejakin lähes kolmannes. Seuraavaksi eniten kielteisiä artikkeleita oli johtamiseen ja työsuhteisiin liittyvissä aiheissa, molemmista aihepiireistä 28 prosenttia oli negatiiviseksi tulkittavia.

Sekä vuonna 2019 että 2023 työelämäkeskustelua hallitsivat työllistymiseen liittyvät aiheet. Vuonna 2019 aiheesta kirjoitettiin 8 366 kertaa. Kiinnostus aihetta kohtaan kasvoi entisestään vuonna 2023, jolloin työllistymisestä kirjoitettiin 10 660 artikkelissa.

Seuraavaksi yleisin työelämäaihe liittyy työhyvinvointiin: vuonna 2019 aiheesta kirjoitettiin 4 657 kertaa ja viime vuonna vielä hieman useammin.

Nuorten näkökulma työelämästä näyttäytyy mediassa lähinnä kesätyöaiheina: reilusti yli puolet kaikesta nuoriin liittyvästä työelämäkirjoittelusta liittyy kesätöihin. Vaikka nuorten mielenterveyden ja jaksamisen haasteet tuntuvat nousevan mediassa esiin muuten melko paljon, työelämään liittyvissä aiheissa niiden osuus on pieni, vain 2 prosenttia.

Lue myös: 70 prosenttia markkinoinnin ammattilaisista harkitsee työpaikan vaihtoa – syinä muun muassa ikäsyrjintä ja epätasa-arvoinen palkkaus

Lue myös: 🔍 Näillä toimilla bränditoimisto SEK on lisännyt työyhteisön monimuotoisuutta: ”Pyrimme kouluttamaan jokaisen työntekijämme DEI-asiantuntijaksi”

MAINOS