Pakkaa.fi
Brändit

Jo pelkkä tuotepakkaus voi vaikuttaa positiivisesti mielikuvaan yrityksestä: ”Ekologinen valinta voi olla kannattava investointi”

17.10.2023 8:40
Mikko Perttunen
Pakkaa.fi:n toimitusjohtaja uskoo, että vastuullisella pakkauksella on suuri vaikutus kuluttajan ostopäätökseen.

Pakkaustuotteisiin ja -ratkaisuihin keskittynyt Pakkaa.fi on alkanut tarjota asiakasyrityksilleen mahdollisuuden päästökompensoituihin pakkauksiin. Käytännössä näiden pakkausten koko elinkaaren päästöt hyvitetään istuttamalla puita Suomeen eli luomalla uusia hiilinieluja.

Idea syntyi Pakkaa.fi:n toimitusjohtaja Juha Pispan omista kokemuksista.

– Minua harmitti, että yritykset yrittävät vaikuttaa ostopäätöksiini vihreillä lupauksilla, joiden tueksi ne eivät antaneet riittävästi konkretiaa. Tuntui, että minua yritettiin kuluttajana johdattaa ostamaan jokin tuote vihreän mielikuvan perässä, mutta minulle ei tarjottu tarkempaa faktaa siitä, miten yrityksen valitsemat vastuullisuustoimet edistävät ilmastonmuutoksen tai luontokadon torjuntaa, Pispa toteaa tiedotteessa.

Minua harmitti, että yritykset yrittävät vaikuttaa ostopäätöksiini vihreillä lupauksilla, joiden tueksi ne eivät antaneet riittävästi konkretiaa.

Hän halusi, että Pakkaa.fi-päästökompensointi suunniteltiin nimenomaan pakkauksen koko elinkaaren hiilidioksidipäästöjen tarkan laskennan varaan ja että siitä myös viestittäisiin konkreettisesti ja läpinäkyvästi.

Asiakkaat odottavat yrityksiltä yhä enemmän vastuullisia ratkaisuja, ja Pispa toivoo, että yritykset havahtuisivat siihen, ettei hiilijalanjälkeen panostaminen ole pelkkä velvollisuus vaan myös mahdollisuus.

– Pakkauksella on suuri vaikutus kuluttajan ostopäätökseen. Kun jo itse pakkaus viestii yrityksen vastuullisuudesta, syntyy positiivinen mielikuva, joka voi saada aikaan myynnin kasvua. Ekologinen valinta voi siis aidosti olla pakollisen kulun sijaan kannattava investointi. Yrityksiä tällaiset investoinnit motivoivat tehokkaammin kuin pakolliset kulut. Näen todellisen mahdollisuuden muutokseen siinä, että yritykset omaksuvat ekologisuuden kannattavana strategisena valintana, Pispa pohtii.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)