Toimistot

🔍 Jani Leppänen jätti markkinointitoimisto Roudan ja jäi koti-isäksi – nyt hän kertoo miksi ja mistä haaveilee seuraavaksi

Kaksi markkinointiyritystä perustanut ja myynyt Jani Leppänen kertoo, miten on saanut bisneksensä kukoistamaan.
Kuva:
🔍 Jani Leppänen jätti markkinointitoimisto Roudan ja jäi koti-isäksi – nyt hän kertoo miksi ja mistä haaveilee seuraavaksi

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

‍Jani Leppäsen, 51, ensimmäinen yritys oli hakukoneyhtiö Vihtori, toinen markkinointitoimisto Routa. Leppänen toimi molemmissa yrityksissä myös toimitusjohtajana. Nyt hän on kuitenkin entinen yrittäjä ja toimitusjohtaja – ainakin toistaiseksi. Omistuksensa Vihtorista Leppänen möi vuonna 2011 Fonectalle, Roudan kymmenisen vuotta myöhemmin Sanomalle. 

Leppänen sanoo, ettei ole pohtinut lähtemistään Roudasta vielä kovinkaan analyyttisesti. Hiljalleen kypsynyt päätös ei kuitenkaan ollut vaikea.

– On kulunut kymmenen vuotta ja kuljettu koko kaari nollasta alkaen. Klassisesti voisi ehkä sanoa, että työ on tehty. Silloin on hyvä aika lopettaa, kun firmalla menee hyvin.

"Tällainen bisnes ei voi olla vain harvojen show."

Leppänen perusti Roudan yhdessä Tapani Henrikssonin ja Sami Koskisen kanssa vuonna 2012. Hän kuitenkin sanoo, ettei halua korostaa liikaa yksilöitä.

– Laitoimme homman alulle, mutta olemme saaneet kaiken aikaan isolla porukalla. Tällainen bisnes ei voi olla vain harvojen show. Nyt routalaisia taitaa olla parisen sataa.

Leppänen on luonnostaan innostunut ja kiinnostunut uudesta. Hän haluaa jatkuvasti oppia uutta. Siitä halusta sai alkunsa myös Routa, mutta toisaalta sama halu myös sai Leppäsen jättämään yrityksen.

– Uutta ei koskaan synny, jos vanhaa ei jätä taakse.

Mitä kaksi menestynyttä yritystä perustanut ja myynyt Leppänen on tehnyt oikein?

Ihmiset ovat suurin voimavara

Kasvuyritys rakennetaan panostamalla henkilöstöön, Jani Leppänen sanoo. Hän pitää tärkeänä sitä, että ihmisistä välitetään aidosti ja heihin luotetaan.

– Tietenkin myös prosessien ja tarjooman pitää olla kunnossa. Mutta kenenkään prosessit ja tarjooma eivät ole tänä päivänä kovinkaan uniikkeja. Ihmiset ja heidän tapansa toimia ovat.

Leppänen puhuu paljon ihmisten merkityksestä liiketoiminnalle, eikä kyse ole hänen mukaansa vain juhlapuheesta. Hän kertoo uskovansa orgaaniseen, epähierarkkiseen toimintakulttuuriin.

– Suunta ja rakenteet on oltava, mutta ihmisten on aidosti annettava päättää mahdollisimman monesta työhönsä liittyvästä asiasta. Kun iso joukko ihmisiä voi olla oman työnsä pomoja, alkaa syntyä valmista hyvällä rytmillä ja sitä kautta tulosta.

Kun eteenpäin menevä voima on laajasti organisaatiossa, niin yhtiö kehittyy jatkuvasti ja ihmiset siinä mukana, Leppänen sanoo.    

Luottamusta pitäisi mitata

Jani Leppänen aloitti uransa myynnin ja markkinoinnin parissa vuonna 1993, pahimman laman aikaan. Se oli hänen mukaansa hyvä koulu.

–  Kaupat eivät tulleet helpolla. Sain mitä parhainta oppia siitä, miten myydään palvelua, Leppänen muistelee.

Hän on oppinut pitkän uransa aikana paljon. Leppänen korostaa asiakaspalvelun merkitystä. Asiakkaan kokemus ostotapahtumasta on äärimmäisen tärkeää, hän sanoo.

– Parasta olisi, että asiakkaalla on luottamus palveluntarjoajaan jo ennen kuin on tapahtunut henkilökohtaista kontaktia. Luottamusta pitäisi rakentaa vahvalla asiantuntijuudella asiakassuhteen aikana ja myös sen päätyttyä. Keskiössä on asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen ja aito auttaminen.

Luottamus inspiroi häntä. Leppänen ihmettelee, miksei luottamuksen eteen tehdä yrityksissä vielä nykyistä enemmän töitä, vaikka se tuntuu olevan kaikkien mielestä tärkeää.

"Luottamusta mitataan usein aika pintapuolisesti. Kaikenlaisilla muilla mittareilla tekemistä kyllä mitataan."

– Tiedämme kaikki, kuinka paljon luottamus vaikuttaa ostopäätökseen ja asiakasuskollisuuteen. Silti luottamusta mitataan usein aika pintapuolisesti. Kaikenlaisilla muilla mittareilla tekemistä kyllä mitataan. Luottamusta ja siihen vaikuttavaa tekemistä pitäisi ehdottomasti mitata enemmän yhtiön sisällä ja asiakkaiden keskuudessa.

Hyvä asiakaspalvelukokemus johtaa kauppaan

Tänä päivänä myyminen on palvelemista, Leppänen muistuttaa.

– Jos nyt hieman yksinkertaistaa, niin mitä paremmin asiakasta palvelee ostotapahtuman ja asiakkuuden aikana, sitä paremmin menee. Miksi hyväksymme nykyään varsin huonon asiakaspalvelun eri tilanteissa? Miksei siihen investoida?

Leppänen palaa luottamukseen sanoessaan, että hyvä asiakaspalvelu herättää luottamusta ja johtaa sitä kautta kauppaan.

 – Jos haluan ostaa jotain, en halua joutua jonottamaan tai odottamaan, että saan jonkun kiinni. En halua hakea Q&A-listasta vastauksia kysymyksiini. Ostan aina sieltä, missä on paras ja nopea palvelu.

Leppänen korostaa, että tänä päivänä ostetaan yhä enemmän verkosta. Siksi nopea ja proaktiivinen asiakaspalvelu on hänestä erityisen tärkeää.

Palo uuden oppimiseen pitää liikkeellä

Leppänen ei halua jäädä lepäämään laakereilleen, muttei osaa vielä tarkalleen sanoa, mitä seuraavaksi. Juuri nyt hän nauttii elostaan koti-isänä.

– Eihän näin nuori mies voi eläkkeelle jäädä. Tiedän jonkin verran siitä, miten liiketoiminnasta voi tehdä menestyvää. Olisi mukavaa päästä jakamaan sitä tietoa ja samalla nöyrästi oppia uutta.


Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa