Toimistot

ūüĒć Jani Lepp√§nen j√§tti markkinointitoimisto Roudan ja j√§i koti-is√§ksi ‚Äď nyt h√§n kertoo miksi ja mist√§ haaveilee seuraavaksi

Kaksi markkinointiyritystä perustanut ja myynyt Jani Leppänen kertoo, miten on saanut bisneksensä kukoistamaan.
Kuva:
ūüĒć Jani Lepp√§nen j√§tti markkinointitoimisto Roudan ja j√§i koti-is√§ksi ‚Äď nyt h√§n kertoo miksi ja mist√§ haaveilee seuraavaksi

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

‚ÄćJani Lepp√§sen, 51, ensimm√§inen yritys oli hakukoneyhti√∂ Vihtori, toinen markkinointitoimisto Routa. Lepp√§nen toimi molemmissa yrityksiss√§ my√∂s toimitusjohtajana. Nyt h√§n on kuitenkin entinen yritt√§j√§ ja toimitusjohtaja ‚Äď ainakin toistaiseksi. Omistuksensa Vihtorista Lepp√§nen m√∂i vuonna 2011 Fonectalle, Roudan kymmenisen vuotta my√∂hemmin Sanomalle.¬†

Leppänen sanoo, ettei ole pohtinut lähtemistään Roudasta vielä kovinkaan analyyttisesti. Hiljalleen kypsynyt päätös ei kuitenkaan ollut vaikea.

‚Äď On kulunut kymmenen vuotta ja kuljettu koko kaari nollasta alkaen. Klassisesti voisi ehk√§ sanoa, ett√§ ty√∂ on tehty. Silloin on hyv√§ aika lopettaa, kun firmalla menee hyvin.

"Tällainen bisnes ei voi olla vain harvojen show."

Leppänen perusti Roudan yhdessä Tapani Henrikssonin ja Sami Koskisen kanssa vuonna 2012. Hän kuitenkin sanoo, ettei halua korostaa liikaa yksilöitä.

‚Äď Laitoimme homman alulle, mutta olemme saaneet kaiken aikaan isolla porukalla. T√§llainen bisnes ei voi olla vain harvojen show. Nyt routalaisia taitaa olla parisen sataa.

Leppänen on luonnostaan innostunut ja kiinnostunut uudesta. Hän haluaa jatkuvasti oppia uutta. Siitä halusta sai alkunsa myös Routa, mutta toisaalta sama halu myös sai Leppäsen jättämään yrityksen.

‚Äď Uutta ei koskaan synny, jos vanhaa ei j√§t√§ taakse.

Mitä kaksi menestynyttä yritystä perustanut ja myynyt Leppänen on tehnyt oikein?

Ihmiset ovat suurin voimavara

Kasvuyritys rakennetaan panostamalla henkilöstöön, Jani Leppänen sanoo. Hän pitää tärkeänä sitä, että ihmisistä välitetään aidosti ja heihin luotetaan.

‚Äď Tietenkin my√∂s prosessien ja tarjooman pit√§√§ olla kunnossa. Mutta kenenk√§√§n prosessit ja tarjooma eiv√§t ole t√§n√§ p√§iv√§n√§ kovinkaan uniikkeja. Ihmiset ja heid√§n tapansa toimia ovat.

Leppänen puhuu paljon ihmisten merkityksestä liiketoiminnalle, eikä kyse ole hänen mukaansa vain juhlapuheesta. Hän kertoo uskovansa orgaaniseen, epähierarkkiseen toimintakulttuuriin.

‚Äď Suunta ja rakenteet on oltava, mutta ihmisten on aidosti annettava p√§√§tt√§√§ mahdollisimman monesta ty√∂h√∂ns√§ liittyv√§st√§ asiasta. Kun iso joukko ihmisi√§ voi olla oman ty√∂ns√§ pomoja, alkaa synty√§ valmista hyv√§ll√§ rytmill√§ ja sit√§ kautta tulosta.

Kun eteenpäin menevä voima on laajasti organisaatiossa, niin yhtiö kehittyy jatkuvasti ja ihmiset siinä mukana, Leppänen sanoo.    

Luottamusta pitäisi mitata

Jani Leppänen aloitti uransa myynnin ja markkinoinnin parissa vuonna 1993, pahimman laman aikaan. Se oli hänen mukaansa hyvä koulu.

‚Äst Kaupat eiv√§t tulleet helpolla. Sain mit√§ parhainta oppia siit√§, miten myyd√§√§n palvelua, Lepp√§nen muistelee.

Hän on oppinut pitkän uransa aikana paljon. Leppänen korostaa asiakaspalvelun merkitystä. Asiakkaan kokemus ostotapahtumasta on äärimmäisen tärkeää, hän sanoo.

‚Äď Parasta olisi, ett√§ asiakkaalla on luottamus palveluntarjoajaan jo ennen kuin on tapahtunut henkil√∂kohtaista kontaktia. Luottamusta pit√§isi rakentaa vahvalla asiantuntijuudella asiakassuhteen aikana ja my√∂s sen p√§√§tytty√§. Keski√∂ss√§ on asiakkaan liiketoiminnan ymm√§rt√§minen ja aito auttaminen.

Luottamus inspiroi häntä. Leppänen ihmettelee, miksei luottamuksen eteen tehdä yrityksissä vielä nykyistä enemmän töitä, vaikka se tuntuu olevan kaikkien mielestä tärkeää.

"Luottamusta mitataan usein aika pintapuolisesti. Kaikenlaisilla muilla mittareilla tekemistä kyllä mitataan."

‚Äď Tied√§mme kaikki, kuinka paljon luottamus vaikuttaa ostop√§√§t√∂kseen ja asiakasuskollisuuteen. Silti luottamusta mitataan usein aika pintapuolisesti. Kaikenlaisilla muilla mittareilla tekemist√§ kyll√§ mitataan. Luottamusta ja siihen vaikuttavaa tekemist√§ pit√§isi ehdottomasti mitata enemm√§n yhti√∂n sis√§ll√§ ja asiakkaiden keskuudessa.

Hyvä asiakaspalvelukokemus johtaa kauppaan

Tänä päivänä myyminen on palvelemista, Leppänen muistuttaa.

‚Äď Jos nyt hieman yksinkertaistaa, niin mit√§ paremmin asiakasta palvelee ostotapahtuman ja asiakkuuden aikana, sit√§ paremmin menee. Miksi hyv√§ksymme nyky√§√§n varsin huonon asiakaspalvelun eri tilanteissa? Miksei siihen investoida?

Leppänen palaa luottamukseen sanoessaan, että hyvä asiakaspalvelu herättää luottamusta ja johtaa sitä kautta kauppaan.

¬†‚Äď Jos haluan ostaa jotain, en halua joutua jonottamaan tai odottamaan, ett√§ saan jonkun kiinni. En halua hakea Q&A-listasta vastauksia kysymyksiini. Ostan aina sielt√§, miss√§ on paras ja nopea palvelu.

Leppänen korostaa, että tänä päivänä ostetaan yhä enemmän verkosta. Siksi nopea ja proaktiivinen asiakaspalvelu on hänestä erityisen tärkeää.

Palo uuden oppimiseen pitää liikkeellä

Leppänen ei halua jäädä lepäämään laakereilleen, muttei osaa vielä tarkalleen sanoa, mitä seuraavaksi. Juuri nyt hän nauttii elostaan koti-isänä.

‚Äď Eih√§n n√§in nuori mies voi el√§kkeelle j√§√§d√§. Tied√§n jonkin verran siit√§, miten liiketoiminnasta voi tehd√§ menestyv√§√§. Olisi mukavaa p√§√§st√§ jakamaan sit√§ tietoa ja samalla n√∂yr√§sti oppia uutta.


Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa