Julia Zolotova / Unsplash
Ilmiöt

Inflaatio vaikuttaa lähes kaikkien suomalaisten ruokakoriin – näistä ruoka-aineista suomalaiset säästävät

27.3.2023 14:11
Mikko Perttunen
Neljännes suomalaisista tinkii hedelmistä ja vihanneksista.

Suomalaisista valtaosa eli 93 prosenttia katsoo inflaation vaikuttavan ruokaostoksiinsa, ja vain kuusi prosenttia suomalaista ei koe hintojen nousun vaikuttaneen ruokaostoksiinsa, kertoo Foodoran teettämä Suuri suomalainen ruokabarometri.

Erityisesti ostoskorien hinnannousu näkyy liha- ja kalatuotteissa. Vain reilu kolmas suomalaisista ostaa lihaa ja kalaa yhtä paljon kuin aikaisemmin. Syynä ovat liha- ja kalatuotteiden nousseet hinnat. Myös herkkujen ostamisessa pihistelevät suomalaiset kaikissa tuloluokissa.

Reilu viidennes joutuu säästämään lastenruokien kohdalla.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Reilu viidennes joutuu säästämään lastenruokien kohdalla, kun taas 13 prosenttia pystyy jopa panostamaan niihin. Samalla neljännes suomalaisista säästää hedelmistä ja vihanneksista.

– Ihmiset haluavat lapsilleen parasta, mutta korkean inflaation vuoksi suomalaiset joutuvat kuitenkin säästämään terveellisen ja hyvän ruoan keskeisistä osista. Toivottavasti se ei ole kansanterveydellemme liian kallis hinta maksettavaksi, sanoo Foodora Market -verkkoruokakaupan liiketoimintajohtaja Anni Ahnger tiedotteessa.

Grafiikka: Foodora

Vaikka suomalaiset haluaisivat panostaa ruokaan, joutuvat he usein valitsemaan halvimman tuotteen. Huonossa taloustilanteessa olevat joutuvat jopa jättämään ruokaa ostamatta kohonneiden hintojen vuoksi.

Suomalaiset säästävät ruoasta myös muilla tavoin. Nuoret aikuiset eli 25–34-vuotiaat ovat vaihtaneet kauppojen omiin tuotemerkkeihin, jotka ovat halvempia kuin brändituotemerkit. Nuoret aikuiset jättävät myös tuotteita ostamatta heikentyneen ostovoiman vuoksi.

Vaalien lähestyessä myös puoluekantaa selvitettiin. Eri puolueiden kannattajat panostavat eri asioihin. Kokoomusta kannattavat ostavat muita harvemmin halvimpia tuotteita. Keskustalaiset panostavat kotimaisiin tuotteisiin, vihreät ja vasemmistoliittolaiset panostavat luomutuotteisiin ja premium-merkkeihin.

Foodoran Suuri suomalainen ruokabarometri -tutkimuksen toteutti Miltton Oy:n Research & Insight -tutkimustiimi Foodoran toimeksiannosta. Vastaajat rekrytoitiin Norstat Finlandin paneelista ja vastaukset kerättiin 7.12.–19.12.2022 välillä. Kyselyyn osallistui yhteensä 3 152 vastaajaa, ja vastaajat edustivat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on 2 prosenttia suuntaansa.