Kelly Sikkema / Unsplash
Ilmiöt

Inflaatio ja nousseet korot toivat mukanaan asennemuutoksen: Laskujen eräpäiviin suhtaudutaan nyt välinpitämättämämmin

17.11.2023 11:29
Mikko Perttunen
Lähes puolet kuluttajista kertoo, että heillä välttämättömien laskujen muiden menojen jälkeen vähemmän rahaa käytettävänä kuin vuosi sitten.

Intrumin maksutapatutkimus paljastaa, että 43 prosenttia suomalaisista kuluttajista on jättänyt maksamatta ajallaan vähintään yhden laskun viimeisen vuoden aikana, mikä on rutkasti enemmän kuin Euroopassa keskimäärin, jossa osuus on 35 prosenttia. Viimeksi laskuja on jätetty maksamatta Suomessa yhtä paljon vuonna 2020, kun koronapandemia koetteli kotitalouksia.

Nousevat korot ja inflaatio vaikuttavat siis selvästi suomalaisten maksukykyyn juuri nyt.

Yleisin syy laskun maksamatta jättämiseen on raportin mukaan se, että rahaa ei yksinkertaisesti ole. Tämän mainitsee syyksi 48 prosenttia vastaajista. Unohduksia on lähes yhtä paljon (46 %).

Yhä useampi suhtautuu aiempaa välinpitämättömämmin laskujen maksuun. Liki neljännes suomalaisista kertoo tuntevansa laskujen maksamatta jättämisestä vähemmän syyllisyyttä kuin vuotta aiemmin, mikä on kuitenkin vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin (31 %).

Tulokset viittaavat siihen, että maksamatta jättämisen uskotaan olevan luonnollinen ja välttämätön seuraus haastavammasta taloudellisesta ympäristöstä.

– Maksun myöhästyminen tuo lisäkuluja kuluttajalle ja voi syventää henkilökohtaista velkakierrettä. Välinpitämätön suhtautuminen maksamiseen on huolestuttava ilmiö yrityksille aikana, jolloin nekin ovat tiukoilla ja tarvitsevat maksun tuotteistaan ja palveluistaan selviytyäkseen, Intrumin perintäpalvelujen osastopäällikkö Reetta Lehessaari toteaa tiedotteessa.

Suomalaisista kuluttajista 47 prosenttia sanoo, että heillä on nyt välttämättömien laskujen ja muiden menojen jälkeen vähemmän käyttörahaa kuin vuosi sitten.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2023 (European Consumer Payment Report 2023) on tutkimus, jolla kerätään tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 20 Euroopan maassa. Vuoden 2023 kyselyyn osallistui yhteensä 20 000 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin 19. heinäkuuta ja 1. syyskuuta 2023 välisenä aikana.