
Hyvinkää on uudistanut brändiään.
Brändityö käynnistyi tarpeesta kirkastaa kaupungin viestiä ja erottautua muiden kuntien joukosta.
– Hyvinkää on kasvanut ja kehittynyt viime vuosina hienolla tavalla, ja halusimme, että kaupungin viesti vastaa tätä kehitystä. Meidän täytyi löytää jotakin sellaista, että erotumme yli kolmensadan kunnan joukosta, kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen sanoo tiedotteessa.
"Suomi on täynnä kaupunkeja, joissa on kaunista luontoa ja hyvät koulut."
– Suomi on täynnä kaupunkeja, joissa on kaunista luontoa ja hyvät koulut. Ne eivät ole erottautumistekijöitä. Siksi brändin pitää kertoa meistä, eikä naapurikunnasta, hän jatkaa.
Tiedotteen mukaan Hyvin kaupunki -konsepti on sanaleikki, johon voi helposti tarttua pilke silmäkulmassa. Viestinnän tehokeinoina käytetään sanaa 'hyvin' sekä sen oikeassa käyttötarkoituksessa että hyvä-sanan virheellisenä superlatiivina, joka oikeaoppisesti olisi tietysti ’paras’. Luukkosen mukaan hyvin-sanan käyttö tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia leikitellä suomen kielellä.
– Brändimme on toivottavasti mieleenpainuva. Kielipoliiseillekin tämä tarjoaa vähän pureskeltavaa. Viesti on positiivinen eikä se loukkaa ketään, mutta antaa ajattelemisen aihetta, Luukkonen sanoo.
Idea on Luukkosen mukaan lähtenyt kaupunkilaisilta.
– On tärkeää, että ei keksitä jotain sellaista, mitä kukaan ei omaksu, Luukkonen kertoo.
Uusi brändi näkyy kaupungin viestinnässä, kampanjoissa, tapahtumissa sekä verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Brändi kehittyy edelleen yhdessä kaupunkilaisten kanssa. Hyvinkää kannustaa asukkaita osallistumaan viestinnän kehittämiseen ja tuomaan esiin omia näkökulmiaan siitä, mikä tekee Hyvinkäästä hyvän paikan elää ja toimia. Parhaillaan käynnissä on muun muassa asukkaille suunnattu kilpailu, jossa hyvinkääläiset voivat keksiä hauskoja hyvin-sanontoja.
Hyvinkää näkyy myös muilla paikkakunnilla loppusyksyn aikana. Ulkomainonnassa Hyvin kaupunki -viesti tuodaan esiin sanaleikeillä, joiden tavoitteena on lisätä kaupungin tunnettuutta ja houkuttelevuutta.
Hyvinkään brändiä ja uutta konseptia on kehitetty jo reilun vuoden ajan. Uudistus ei olekaan yksittäinen kampanja. Brändin uudistaminen on ollut vaiheittainen prosessi, jossa on kokeiltu uutta. Esimerkiksi Hyvinkääni-äänimarkkinointikampanja kokosi yhteen kaupungin oman äänimaiseman ja huipentui tunnuskappaleeseen.
Lue myös: Hyvinkään kaupungin omaleimainen kampanja toi Youtubessa yli 100 000 kuuntelukertaa
Hyvinkään tiedotteessa kerrotaankin, että tavoitteena on ollut luoda tunnistettava ja omaleimainen viestinnän tyyli, joka puhuttelee sekä nykyisiä että tulevia hyvinkääläisiä.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä