Kuvaaja:
Grundlage
Toimistot

Huonekalubrändin myynti kasvoi merkittävästi turkulaistoimisto Grundlagen älynväläyksen ansiosta – tunnustusta saanut kampanja lähtee taistelemaan myös Cannesin palkinnoista

31.3.2021 13:55
Toni Rajamäki
Menestystyö syntyi sattumien kautta koronapandemian alkuvaiheessa.

Mainostoimisto Grundlage ja jurvalainen huonekalubrändi Hakola olivat noin vuosi sitten lanseeraamassa kampanjaa, joka oli suunniteltu ennen koronapandemian puhkeamista. Kaikki oli jo valmista, ja materiaalit oli juuri lähdössä medioihin. Yhtäkkiä korona pysäytti Suomen ja koko maa painui epätietoisuuden tilaan. Siihen teemaan ei sopinut Hakolan uunituore kampanja.  

– Meidän oli pakko jäädyttää se. Meillä oli alkamassa vaaleanpunainen kampanja aikana, jolloin suruliputusta maalailtiin huhtikuiseen katukuvaan. Silloin ei vielä tiedetty koronan seurauksista paljoakaan. Soitimme kaikki mediat läpi ja taputtelimme suunnitelmat, muistelee Grundlagen Greative Director Mari Tauler.

Se oli kuitenkin lopulta onnenpotku – niin Hakolalle kuin Grundlagelle – sillä tilalle syntyi huipputärkeä ja merkityksellinen kampanja, jossa raha ei ollut tärkein intressi. Kampanja tunnetaan nimellä Ystävät-mallisto. Tauler keksi, että Hakolan pitäisi avata verkkokauppansa muiden brändien käyttöön. Näin yritys auttaisi pieniä yrittäjiä, mikä on ollut iso teema koko korona-aikana, mutta tämä duo oli asian kanssa ensimmäisenä liikkeellä.

– Hakolan verkkokaupassa oli brändin kanssa kilpailevia tuotteita, ja Hakola ei ottanut designkavereiltaan edes komissiota. Se syntyi puhtaasti halusta auttaa muita, Tauler sanoo.

Hakola ei ottanut designkavereiltaan edes komissiota. Se syntyi puhtaasti halusta auttaa muita

Teko osoittautui lopulta todelliseksi älynväläykseksi, sillä Hakola sai ison hyödyn myös taloudellisesti. Verkkokaupan myynti kasvoi kolme kuukautta kestäneen kampanjan aikana 140 prosenttia ja kivijalkamyymälän 77 prosenttia.

– Myynti kasvoi järkyttävästi. Hakola oli jo antanut yt-varoituksen, eikä tämän teon taloudellisista hyödyistä ollut mitään takeita. Hakolalla oli kuitenkin päätarkoituksena tehdä hyvää yrityksenä, jonka missiona on olla maailman reiluin designbrändi, eikä miettiä myyntiä ja mittareita, Tauler painottaa.

Ystävät-mallisto oli esillä lähinnä digitaalisissa kanavissa, ja näkyvyyttä saatiin myös ansaitulla medialla, sillä tempaus herätti laajalti kiinnostusta.

Mutta mistä tällainen neronleimaus lopulta syntyi?

– Jostain se vain tuli päähän kun pieruverskoissa kotona pyörin, sanoo idean äiti Tauler.

– Haluamme yleensä tehdä jotain konkreettista. Jotain, jossa on joku funktio. Yritämme aina selvittää asiakkaan strategian juurisyyt, ja sitä kautta pystymme kaivamaan hyviä ideoita. Tämä ideani oli täydellinen ilmentymä palvelulupauksestamme "Et saa mitä tilaat, saat mitä tarvitset".

Työlle tulossa kansainvälistä huomiota?

Ystävät-mallisto on jo saanut tunnustusta, sillä työ voitti viime viikolla Turun Markkinointiliiton 20 vuotta vanhan Vuoden Mainos -kilpailun Grand Prix -palkinnon. Kampanja voitti palkinnot myös sarjoissa Paras Oivallus ja Paras Suunnittelu. Yhteensä Grundlage sai finaaliin ehdolle 10 työtä sekä myös voiton Bernerin LV-tuotebrändille suunnitellusta Aurinkokello-kampanjasta Paras Toteutus -sarjassa. Työn oivallus pohjautuu datan innovatiiiviseen käyttöön.

Ystävät-mallisto on finaalissa myös Vuoden Huiput -kisassa Kampanja-sarjassa. 

Työ voi saada myös kansainvälistä huomiota, sillä se lähetetään Cannes Lions -kilpailuun Eka Ruolan kehotuksesta. Ruola toimi Turun Markkinointiliiton Vuoden Mainos -kilpailun päätuomarina. Tällaisella teemalla voi hyvinkin menestyä Cannesissakin asti.

– Ainahan sitä kannattaa Cannesin tuomareille mukavia juttuja vilauttaa, intoilee Tauler.

Grundlagen perustaja Tauler on tehnyt yrityksestään menestyksekkään parissa vuodessa. Toimisto työllistää 12 henkilöä, ja liikevaihdon odotetaan nousevan kohti 1,5 miljoonaa euroa. Tavoitteet ovat korkealla, ja ne ovat realistiset, sillä Grundlagen työnjälki ja asiakastyytyväisyys ovat mitatusti huippuluokkaa. 

–  Tavoitteenamme on olla Helsingin luovin keskisuuri toimisto. Meillä lähtee rekrytoinnit päälle Helsingin suuntaan, ja olen hankinnut Aurajoen rannalta kivijalkatoimistomme vintiltä kattohuoneiston tuleville pätkäturkulaisille. Ja onhan meillä toki kaksi venettäkin toimiston rannassa - niin ja saari Airistolla, nauraa Tauler.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)