Rifath / Unsplash
Ilmiöt

Hintaoppaan kuluttajatutkimus: Miesten ja naisten kulutusarvioiden ero on kaventunut keväästä

15.8.2023 10:46
Mikko Perttunen
Toimitusten ympäristöystävällisyydestä ei olla valmiita maksamaan.

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaisten ostovoimaindeksi on heinä-syyskuussa 6,1. Luku osoittaa kuluttajien kohtuullista ja vakaata arviota omasta ostovoimastaan, mutta jää jälkeen muista Pohjoismaista.

Ostovoimaindeksi kertoo kuluttajien oman arvion heidän mahdollisuuksistaan käyttää rahaa erilaisiin tuotteisiin ja tavaroihin seuraavan kolmen kuukauden aikana asteikolla 1 (erittäin huonot) – 10 (erittäin hyvät). Kolmannella kvartaalilla ostovoimaindeksi asettui lukemaan 6,1, joka on sama kuin vuoden 2023 toisella kvartaalilla. Ruotsin vastaava luku on 6,5 ja Norjan 6,8.

Suomalaiset käyttävät heinä-syyskuussa ostoksiin keskimäärin 704 euroa, kun luku oli huhti-kesäkuussa 724 euroa. Erityisesti miesten arvio omasta kulutuksestaan on laskenut vuoden toisesta neljänneksestä, ja naisten arvio on puolestaan noussut.

Keväällä miehet arvioivat käyttävänsä peräti 483 euroa enemmän kuin naiset. Nyt miehet arvioivat kuluttavansa 896 euroa ja naiset 518 euroa, kun huhti-kesäkuussa arvioitu kulutus oli miehillä 971 euroa ja naisilla 488 euroa.

"Kuluttajien henkilökohtaisessa taloudessa alkaa viimeistään nyt näkyä jylläävän inflaation ja korkojen nousun vaikutus."
MAINOS

– Kuluttajien henkilökohtaisessa taloudessa alkaa viimeistään nyt näkyä jylläävän inflaation ja korkojen nousun vaikutus. Asuntovelallisten korkokustannukset nousivat kesäkuussa historiallista vauhtia, Hintaoppaan Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi heinäkuussa tiedotteessa.

Vastaajat kertovat hankkivansa heinä-syyskuussa ennen kaikkea muotia, vaatteita ja asusteita (54 prosenttia vastaajista), kauneus- ja terveystuotteita (36 %) sekä urheilu- ja vapaa-ajan tuotteita (30 %). Vastaajat aikovat tehdä ostoksensa pääasiassa kivijalkakaupoista verkkokauppojen sijaan.

Hintaopas selvitti samalla myös suomalaisten toiveita ja maksuvalmiutta koskien erilaisia verkkokauppojen toimitustapoja. Ympäristöystävällisyydestä ei haluta maksaa, sillä vain 7 prosenttia vastaajista kertoi olevansa valmis maksamaan fossiilivapaasta toimituksesta.

Naiset ovat tämän asian suhteen hieman halukkaampia: heistä 9 prosenttia on valmis maksamaan vihreästä toimituksesta, kun miehillä vastaava luku on 4. Vastauksissa näkyy selvästi myös ikäryhmien välinen ero: alle 30-vuotiaista jopa 15 prosenttia on valmis maksamaan fossiilivapaista toimituksista, kun sekä 50–59-vuotiaiden että 60–75-vuotiaiden vastaajien keskuudessa luku on vain 3 prosenttia.

Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 29.6.–4.7.2023. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

MAINOS