Luovuus

Helsinki haluaa tulla tunnetuksi yhtenä maailman parhaimpana pyöräilykaupunkina – markkinointi näyttelee hankkeessa suurta roolia

Helsinki tähtää maailman kärkeen Kööpenhaminan ja Amsterdamin rinnalle.
Kuva:
Hanna Kinnunen
Helsinki haluaa tulla tunnetuksi yhtenä maailman parhaimpana pyöräilykaupunkina – markkinointi näyttelee hankkeessa suurta roolia

Helsingin kaupunki on lanseerannut uuden kampanjan, jolla tuodaan esiin kaupungin pyöräilyyn liittyvää tavoitetta. Helsinki haluaa olla maailman kolmanneksi paras pyöräilykaupunki, ja tavoitteen eteen on nyt alettu paiskia tosissaan hommia.

Tavoitteen kannalta tärkeänä elementtinä on tietenkin infrastruktuurin kehittäminen – jota on tehty jo pitkään – mutta samaan aikaan yhtä tärkeänä voidaan pitää markkinoinnin roolia. Tuore kampanja on osoitus siitä, että kaupunki haluaa tuoda tavoitettaan esiin ja sitä kautta saada aikaiseksi kollektiivisen hankkeen.

Kampanjaa on tehty yhdessä konsulttitalo Milttonin kanssa.

– Näen markkinoinnin roolin hyvin tärkeäksi tässä koko asiassa, sillä tavoite halutaan painaa ihmisten mieleen ja sitä kautta osallistaa ihmiset mukaan, sanoo Milttonin strategi Reetta Wallén.

Kampanjassa tärkeään rooliin nousee tiedon jakaminen ihmisille. Kaupunki on muun muassa ostanut digitaalista ulkomainospintaa, joissa muistutellaan soittokellon käytöstä, stop-signaaleista ja niin sanotusta copenhagen left -käännöksestä.

– Ideana on kasvattaa ihmisten tietämystä ja tehdä pyöräilystä turvallisempaa käytännön oppien kautta. Joukkoistaminen on koko jutun idea.

Kampanjaa tuodaan vahvasti esiin digitaalisissa kanavissa, Instagramissa, Facebookissa ja Jodelissa. Lisäksi kaupunki on ottanut käyttöön hieman epätavallisempia markkinointikeinoja, kuten esimerkiksi pyöräilyteemaisen muraalin maalaamisen Helsinginkadun rautatiealikulkusiltaan.

Tältä näyttää kampanjan markkinointisuunnitelmaan kuuluva muraali, jonka kuvituksen takana on Robert Lönnqvist eli "Rakastaja Robert".


Kaupungin suurena tavoitteena on tietenkin liikkumisen helpottaminen ja autoilun hiilidioksidipäästöjen alentaminen, mutta parhaimmillaan pyöräilyteemalla voi olla monenlaisia positiivisia vaikutuksia taloudellisestikin. Jos Helsinki-brändistä tulee maailmalla mieleen pyöräily, se ei ole ainakaan haitaksi turismille.

– Tämä on tietenkin myös teko turismille. Maailman parhaimmat pyöräilykaupungit ovat Kööpenhamina ja Amsterdam, ja niiden brändit tunnetaan muun muassa hyvistä pyöräilymahdollisuuksista.

Parhaita pyöräilykaupunkeja mitataan Copenhagenize Index -mittarilla, jossa Kööpenhamina on ykkösenä ja Amsterdam kakkosena. Helsinki on listalla 10. sijalla, joten kirittävää riittää.

Koko kampanjan idea lähti siitä, että ihmiset osaavat harvemmin nimetä muita tunnettuja pyöräilykaupunkeja Amsterdamin ja Kööpenhaminan lisäksi.

– Kysyimme ihmisiltä, mitkä ovat parhaat pyöräilykaupungit maailmassa, ja nämä kaksi kaupunkia nousivat melkeinpä ainoina esiin. Siitä syntyi idea, että Helsinki voisi olla se kolmas tunnettu pyöräilykaupunki, Wallén kertoo.

Tällä hetkellä pronssipysti on Copenhagenize Indexin mukaan hollantilaisen Utrechtin kaupungin nimissä. Seuraava indeksi julkaistaan aikaisintaan ensi vuonna, mutta Helsingin todellinen menestys näkynee tilastoissa vasta vuosien päästä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa