Hävikkiruoan verkkokauppana tunnettu Fiksuruoka laajensi toimintaansa viime viikolla avaamalla ensimmäisen kivijalkamyymälänsä Espoon Lippulaivaan.
Yrityksestä kerrotaan, että avajaispäivänä satojen ihmisten jono kulki myymälänä ulkopuolella ensimmäiset viisi aukiolotuntia, ja asiakasvirtaa riitti sulkemiseen saakka. Pelkästään lauantaina tuhannet ihmiset jonottivat kaupalle.
– Vielä suurempi yllätys meille oli, että vielä sunnuntainakin asiakasjonot riittivät kaupan ulkopuolelle asti lähes koko päivän ajan sulkemiseen asti. Tämä on ilmiö, jollaista Suomessa ei ole varmasti montaakaan kertaa nähty tapahtuvan vielä avausta seuraavana päivänä, Fiksu Ruoka Oy:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu kertoo tiedotteessa.
Tällä viikolla vietetään valtakunnallista hävikkiviikkoa. Lounais-Suomen jätehuollon tiedotteessa kerrotaan, että Suomen kotitalouksissa päätyy roskiin vuosittain 137 miljoonaa kiloa syömäkelpoista ruokaa, mikä tarkoittaa minuutissa noin 260 kiloa hävikkiruokaa. Rahallisesti puhutaan useista sadoista miljoonista euroista.
Vuonna 2016 perustettu Fiksuruoka kertoo pelastaneensa toimintansa aikana jo yli 20 miljoonaa kiloa ruokahävikkiä.
– Raja on meille valtava saavutus, mutta erityisesti osoitus siitä, että ihmisillä on todellinen halu toimia vastuullisesti ja säästää samalla rahaa. Jokainen pelastettu kilo on konkreettinen teko ympäristön hyväksi. Yhdessä tavarantoimittajien ja asiakkaiden kanssa saavutettu rajapyykki on osoitus siitä, että olemme onnistuneet saamaan koko järjestelmästä tehokkaamman
Espoon myymälä ei ole Fiksuruoan aivan ensimmäinen avaus verkkokaupan ulkopuolelle, sillä yritys kokeili kivijalkamyymälää pop-up-muotoisesti viime vuonna Raisiossa.
Lue myös: Hävikkiruoan verkkokauppa Fiksuruoka avasi ensimmäisen kivijalkamyymälänsä
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä