Ilmiöt

Halvan hinnan perässä juoksevien digiostajien asenne on muuttunut, mikä on tuonut kotimaiselle kaupalle uusia kilpailuvaltteja

21.9.2022 12:30
Toni Rajamäki
Digiostamisen edelläkävijät ovat alkaneet kiinnittää aiempaa enemmän huomiota vastuullisuuteen.

Viime vuodet ovat muokanneet kuluttajakäyttäytymistä merkittävästi. Etenkin pandemian myötä tapahtunut digitalisaation kiihtyminen on vienyt kaupantekoa verkkoon, jossa palvelut ovat parantuneet ja tarjonta kasvanut. 

Tällä hetkellä kuluttajakäyttäytymisen muutoksessa suurta roolia näyttelevätkin niin sanotut digiostamisen edelläkävijät, joiden määrä Suomessa kasvoi pandemia-aikana suuresti, kertoo Kaupan liiton tutkimus.

– Verkko-ostamisen edelläkävijät muokkaavat digiostamisen ja koko kaupan markkinoita ja ostamisen tapoja, linjaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Kurjenojan mukaan perinteisesti digiostamisen edelläkävijät juoksevat hinnan perässä, eikä vastuullisuus ole heille niin tärkeä tekijä.

– Digiostamisen edelläkävijät ovat tyypillisesti olleet muita kuluttajia hintavetoisempia ja monissa vastuullisuuteen liittyvissä kysymyksissä muita välinpitämättömämpiä, hän sanoo.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kaupan liiton tutkimuksen mukaan tilanne on kuitenkin muuttumassa: myös digiostamisen edelläkävijät ovat alkaneet kiinnittää aiempaa enemmän huomiota vastuullisuuteen, mikä usein tarkoittaa sitä, että pika- ja halpamuodin sijaan kuluttajat etsivät vaihtoehtoisia tuotteita muun muassa Suomesta. Eurooppalaisten ja suomalaisten verkkokauppojen suosiota ovat kasvattaneet muun muassa tuoteturvallisuuteen ja kuluttajansuojaan liittyvät tekijät.

Tällainen asennemuutos digiostajien parissa antaa kotimaisille verkkokaupoille ison valttikortin.

– Kotimaisella kaupalla on nyt useampia vastuullisuuteen liittyviä kilpailuvaltteja, jos niistä vain osataan viestiä uskottavasti ja luotettavasti, Kurjenoja jatkaa.

Monet ovat valmiita maksamaan kestävistä tuotteista

Kaupan liiton tutkimus kertoo samaa kieltä kuin muutkin viimeaikaiset kuluttajakäyttäytymiseen liittyvät tutkimukset: suomalaiset ovat valmiita maksamaan enemmän, jos kyseessä on kestävä tuote. Näin ajattelee jopa 70 prosenttia suomalaisista. Huomioitavaa on etenkin se, että digiostamisen edelläkävijöiden maksuhalukkuus on kasvanut muun väestön tasolle.

Vastuullisuustrendi on tuonut brändeille uudenlaisia mahdollisuuksia, joista second hand -kauppa on hyvä esimerkki.

– Kun vielä viitisen vuotta sitten second hand -markkinoita pidettiin lähinnä uhkana, nyt monet yritykset näkevät niissä liiketoimintamahdollisuuksia, Kurjenoja muistuttaa.

Monet suomalaiset brändit ovat jo tehneet ensimmäisiä peliliikkeitään second hand -markkinassa. Muun muassa Marimekko on avannut oman second hand -markkinapaikan.

Suomalaisten mielestä kestävien tuotteiden ostaminen on tärkein vastuullista kuluttajaa määrittelevä ominaisuus. Toiseksi tärkeimpänä pidetään yhteiskuntavastuuta kantavien yritysten suosimista.

Yhteiskuntavastuun kantaminen Suomessa määrittelee lähes 60 prosentin mielestä yrityksen vastuullisuutta. Lähes 70 prosenttia suomalaisista haluaa suosia yhteiskuntavastuuta Suomessa kantavia kauppoja, mutta vain 46 prosenttia on valmis maksamaan kalliimpia hintoja, jos yritys työllistää, investoi ja maksaa veroja Suomeen.

Lähde: Kaupan liitto