
Saimaan Tuore -brändistään tunnettu kalanviljely- ja jalostusyritys Finnforel julistaa marraskuun 2. päivän kansalliseksi kirjolohipäiväksi. Kirjolohipäivän tarkoitus on lisätä suomalaisten tietoutta kirjolohesta ja kotimaisesta kalataloudesta sekä saada kuluttajat pohtimaan, mistä heidän syömänsä kala tulee.
Valtaosa suomalaisten syömästä kalasta tulee ulkomailta. Norja on tunnetusti kansainvälisen kalatalouden kärkimaa.
– Suomalainen kalankasvatus on todella edistynyttä ja tuottaa esimerkiksi norjalaista tuontikalaa parempaa, edullisempaa ja ekologisempaa kalaa, kirjolohipäivän taustalla vaikuttava julkkiskokki Jyrki Sukula Finnforelista vakuuttaa.
Kirjolohi on tyynenmerenlohien sukuun kuuluva lohikala, joka on alun perin tuotu Suomeen ja muualle Eurooppaan Pohjois-Amerikasta.
Vuoteen 1965 asti kirjolohi tunnettiin Suomessa sateenkaarirautuna tai forellina. Presidentti Urho Kekkonen päätti kuitenkin vaihtaa nimen kirjoloheksi, sillä nimi sopi hänen mielestään paremmin arvokalalle, ja se on alkuperäistä nimeä lyhyempi. 2. marraskuuta nimen muuttamisesta tulee kuluneeksi tasan 58 vuotta.
Kansallista kirjolohipäivää juhlitaan Helsingin Narinkkatorilla harmonikkamusiikin ja kirjolohikeiton voimin.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä