Fiksuruoka
Brändit

Fiksuruoka osoitti arvonsa kuluttajille ja maapallolle haastamalla tunnetut ravintola-alan vaikuttajat elämään hävikkiruoalla – “Palvelumme on relevantimpi yhä laajemmalle joukolle”

13.9.2022 11:00
Toni Rajamäki
Fiksuruoka tuo Hävikkiviikolla näyttävästi esiin, miksi hävikkiruokaa kannattaa ostaa.

Hävikkiruokaa myyvä suomalaisyritys Fiksuruoka on panostanut markkinoinnissaan vahvasti meneillään olevaan valtakunnalliseen Hävikkiviikkoon. Fiksuruoka kehitti näyttävän konseptin, jolla osoitettiin yhtiön arvo kuluttajille ja maapallolle.

Fiksuruoka myy elintarvikkeita halvalla, ja se on tänä päivänä iso etu, kun elintarvikkeiden – ja lähes kaikkien muidenkin perustarpeiden – hinnat ovat nousseet lyhyessä ajassa merkittävästi. 

– Palvelumme on nykyisessä taloustilanteessa relevantimpi yhä laajemmalle joukolle kuluttajia, ja ympäristönäkökulman ohella hinta on yhä useammin syy tulla asiakkaaksemme. Asiakkaamme säästävät vuositasolla keskimäärin 150–200 euroa, mutta säännöllisellä ostamisella säästö voi kuitenkin nousta jopa yli tuhannen euron. Palvelumme käyttö tuo siis merkittävää rahallista säästöä, sanoo Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu tiedotteessa.

Lisäksi hävikkiruokaa ostamalla kuluttajat tekevät palveluksen maapallolle. Reilu viidennes kulutuksen aiheuttamista ilmastopäästöistä syntyy pelkästään ruoan tuotannosta. Suomessa syömäkelpoista ruokaa päätyy roskiin koko elintarvikeketjun aikana 10–15 prosenttia, mikä tarkoittaa vuosittain lähes 400 miljoonaa kiloa. 

Lue myös: S-ryhmän ruoan verkkokauppa on suomalaisten selkeä suosikki, Wolt Market ja Fiksuruoka vahvoilla nuorten keskuudessa

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Fiksuruoan kampanjassa kuluttajille haluttiin näyttää konkreettisesti, kuinka paljon palvelulla voi säästää rahaa ja hävikkiä ja mitä kaikkea hävikkiruoasta saa kokattua. Kampanjassa isossa roolissa oli viisi ravintola-alan vaikuttajaa, jotka haastettiin elämään viikon ajan hävikkiruoalla. Mukaan lähtivät ravintoloitsija, kokki ja ruokakirjailija Sikke Sumari, kokki ja ruokavaikuttaja Harri Syrjänen, vuoden 2022 MasterChef Suomi -ohjelman voittaja Petra Väänänen, kokki, food designer ja ruokakirjailija Linnea Vihonen sekä muusikko ja ravintoloitsija Jaakko “Lieminen” Luomanen.

Fiksuruoan tuotteiden lisäksi vaikuttajat saivat hyödyntää oman kuivakaappinsa antimia, ostaa kauppojen hävikkituotteita sekä syödä hävikkiruokaravintoloissa. Haasteen aikana vaikuttajat vähensivät yhteensä 88,6 kiloa ruokahävikkiä, ja rahaa säästyi Fiksuruoan tilausten kautta yhteensä 308,24 euroa. 

Lue myös: Ruokahävikkiä vähentävä suomalaisbrändi sai 19 miljoonan euron rahoituksen

Haaste näkyy vahvasti sosiaalisessa mediassa, Fiksuruoan kanavissa ja tähtikokkien Instagram-tileillä, joissa muun muassa jaetaan vaikuttajien hävikkireseptejä.

– Haaste sai miettimään tarkemmin, miten pois heitettävän ruoan määrää voisi minimoida. Myönnän, ettei hävikkiruoalla eläminen ollut itselleni ihan helppoa. Siksi tekikin hyvää todella keskittyä omiin valintoihin ja tarkastella omia tottumuksia, Sumari sanoi haasteesta.