Medialiitto
Media

Facebook voi rajoittaa uutissisältöjen jakamista myös Suomessa – ajautuuko somejätti ongelmiin EU:n kanssa?

24.2.2021 11:55
Toni Rajamäki
Facebookin ja Australian hallituksen välinen kiista saattoi olla vasta alkusoittoa.

Australian valtio on jo pitkään pohtinut lakia, jonka mukaan Facebookin kaltaiset sosiaalisen median toimijat ja Googlen kaltaiset hakukonepalvelut joutuisivat maksamaan korvauksia uutismedioille niiden sisällön jakamisesta. Facebook päätti tehdä Australialle vastaiskun, ja yhtiö alkoi rajoittaa paikallisten uutismedioiden sisältöjen jakamista. Google puolestaan on tehnyt korvaussopimuksia useiden australialaisten mediatalojen kanssa, jotta hakukonejätti voi jakaa niiden sisältöjä jatkossakin.

Facebookin ja maan hallituksen välinen kiista laitettiin tauolle viime maanantaina, kun sosiaalisen median jätti sai tahtonsa läpi.

Vaikka tilanne Australiassa ratkeaisi, on Facebookilla ja kumppaneilla edessään samanlaisia tilanteita muuallakin maailmassa, ainakin Euroopassa. Euroopan Unionissa tehdään jo tänä vuonna uusi linjaus Facebookin ja muiden digialustojen uutissisältöjen jako-oikeuksista. Viimeksi tekijänoikeusasiasta linjattiin EU:ssa vuonna 2019, mikä ei johtanut isoihin toimenpiteisiin jäsenmaissa. Ranskalaiset lehtikustantajat tekivät viime tammikuussa sopimuksen Googlen kanssa, mutta muuten Euroopassa on ollut hiljaista asian suhteen.

Tekijänoikeuskysymys saattaa kuitenkin nousta isosti esiin tämän vuoden kuluessa. Suomen Medialiiton ja Uutismedian liiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg kertoo, että asia on juuri nyt pinnalla Suomessakin.

– Suomessa valmistellaan paraikaa EU:n tekijänoikeusdirektiivin voimaansaattamista eli lainmuutosta. Lisäksi parhaillaan valmistellaan Suomen kantaa Euroopan komission ehdotuksiin digitaalisten palvelujen ja markkinoiden säädöksiksi, Holmberg sanoo MarkkinointiUutisille.

Suomen ja EU:n tahtotila on selkeä: Facebookin ja kumppanien halutaan maksavan uutismedioiden sisältöjen jakamisesta.

– Sisällön käytön korvauksista pitäisi sopia. Haluamme Australian esimerkin mukaisesti kannustaa siihen, että voisimme neuvotella aidosti ja että korvausvelvollisuus säädettäisiin lailla.

On kuitenkin mahdollista, että edessä on pitkät ja hankalat neuvottelut. Sen myötä Facebook ja muut voivat tehdä Euroopassa samanlaisia rajoituksia kuin Australiassa.

– Se nähtiin Ranskassakin, että Google ja vastaavat ovat haluttomia solmimaan sopimuksia. Australiassa on nähty, että Facebook käyttää uhkailutaktiikkaa. On kuitenkin selvää, etteivät tällaiset toimijat lähde pois Australiasta eikä missään nimessä Euroopasta, Holmberg muistuttaa.

– Nämä jättiyritykset ovat jo huomanneet, että valtioiden ja myös kuluttajien suhtautuminen heihin on muuttunut. Paine sopimiseen on kasvanut.

Se nähtiin Ranskassakin, että Google ja vastaavat ovat haluttomia solmimaan sopimuksia

Mediataloissa toivotaan hartaasti, että neuvottelut menisivät kivuttomasti maaliin, sillä somekanavat ja hakukoneet ovat tänä päivänä äärimmäisen tärkeitä uutismedioiden digitaalisten alustojen kävijämäärien kannalta. Reuters-instituutin Digital News -raportin mukaan verkon uutislähteet lisäävät suosiota koko ajan. Raportista selviää, että jopa 40 prosenttia kaikista lukijoista tavoitetaan sosiaalisessa mediassa.

– Meillä ei ole tiedossa, millainen osuus verkkolehtien lukijoista tulee sosiaalisen median tai hakukoneiden kautta, mutta se tiedetään, että osuus on koko ajan kasvanut. Juuri tämän takia mediat ovat olleet melko varovaisia näiden kanssa, etteivät he olisi liian riippuvaisia tällaisista portinvartijoista.

Iltalehden vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen myöntää, että Google ja Facebook ovat tärkeitä lukijamäärän kannalta.

– Uutismedioihin Googlen kautta tuleva liikenne perustuu käyttäjien hakuihin ja Facebookin kautta tuleva liikenne koostuu käyttäjien itse jakamista sisällöistä tai median sinne jakamista sisällöistä. Googlen ja Facebookin kautta tuleva liikenne on tärkeää, mutta olennaista on luoda ja rakentaa sisältöjä, jonne kävijät palaavat suoraan uudelleen. Googlen kautta tulevasta liikenteestä osa on myös brändihakuja, Kauppinen sanoo MU:lle.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)