Unsplash/Pawel Czerwinski
Media

Facebook rajoittaa yhä uutisten jakamista Australiassa, Google päässyt sopimukseen mediatalojen kanssa

22.2.2021 13:30
Toni Rajamäki
Australian valtio haluaa Facebookin ja Googlen maksavan sisällöstä, jota alustoilla jaetaan.

Australian valtio on vaatinut yhteisöpalvelu Facebookia ja hakukonepalvelu Googlea maksamaan korvauksia australialaisille tiedotusvälineille niiden tekemien uutissisältöjen jakamisesta, miksi Facebook teki viime viikolla vastaiskun valtiota kohtaan rajoittaen australialaismedioiden uutisten jakamista. Facebook on myös blokannut useita uutissivustoja, organisaatioita ja poliitikkojen sivuja.

Asiasta syntyi paljon keskustelua myös MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinontiKollektiivin Facebook-ryhmässä.

Tilanne ei ole toistaiseksi muuttunut, ja Facebook on jatkanut rajoituksiaan. The Sydney Morning Herald -lehti uutisoi sunnuntaina, että Facebook on valmis jatkamaan neuvotteluita australialaisten mediayhtiöiden kanssa, mutta somejätti haluaa, ettei maksuista määrätä lailla, kuten Australian hallinto on sanonut tekevänsä.

Google sen sijaan on jo tehnyt useita sopimuksia mediayhtiöiden kanssa, kertoo muun muassa The Guardian -lehti. Google on päässyt sopimukseen jo yli 50 australialaisen julkaisijan kanssa.

Facebookin varatoimitusjohtaja Campbell Brown painotti blogikirjoituksessaan, ettei Facebook varasta uutismedioiden sisältöä.

– Facebook ei varasta uutissisältöä, julkaisijat päättävät itse jakaa juttujaan Facebookissa, Brown sanoo.

Australian hallinnossa ei ole kuitenkaan peräännytty. Maan pääministeri Scott Morrison otti asiaan kantaa Facebook-sivuillaan viime viikolla.

– Nämä (Facebookin) toimenpiteet vain vahvistavat useiden maiden huolta siitä, miten nämä isot teknologiayhtiöt käyttäytyvät. He luulevat, että he ovat isompia kuin valtiot ja että sääntöjen ei pitäisi koskea heitä, Morrison kommentoi.

Myös Facebookilla on paine saada ratkaisu asiaan, sillä yhtiö menettää tapauksen johdosta koko ajan isoja mainosrahoja. Adnews-sivuston mukaan Facebook sai vuonna 2019 Australiasta mainostuloja 674 miljoonaa Australian dollaria eli noin 440 miljoonaa euroa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)