Kuva: Canva Pty Ltd.
Digitaalisuus

Digipalvelulaki tuo verkkokaupoille saavutettavuusvaatimukset kesäkuussa – suomalaiset verkkokaupat valmistautuneet toistaiseksi huonosti

30.1.2025 9:33
Mikko Perttunen
Vaatimusten piiriin kuuluvat kaikki verkossa tavaroita tai palveluita myyvät yritykset mikroyrityksiä lukuun ottamatta.

Suomalaiset verkkokaupat ovat huonosti valmistautuneita kesäkuussa voimaan tuleviin saavutettavuusvaatimuksiin, selviää Supervisorin tekemästä laajasta saavutettavuustutkimuksesta.

Tutkimuksessa mukana olleista 450 verkkokaupasta yksikään ei täyttänyt digipalvelulain ja WCAG 2.1 -ohjeistuksen mukaisia saavutettavuusvaatimuksia.

Digipalvelulain perusteella verkkokauppojen tulee olla saavutettavia 28.6.2025 mennessä ja täyttää laissa määritellyt saavutettavuusvaatimukset. Vaatimusten piiriin kuuluvat kaikki yritykset, jotka myyvät tavaroita tai palveluita kuluttajille verkon välityksellä.

Lain piiristä on kuitenkin rajattu pois mikroyritykset, joissa työskentelee alle 10 henkilöä ja joiden liikevaihto on alle 2 miljoonaa euroa.

Verkkosivustojen on täytettävä vähintään A- ja AA-tason vaatimukset, jotta ne ovat saavutettavia ja käyttäjäystävällisiä. Käytännössä digitaalisen sisällön on oltava havaittavissa, hallittavissa ja ymmärrettävässä muodossa. Tämä on myös teknologinen kysymys: Verkkosivustojen on nimittäin toimittava hyvin sekä perinteisillä tietokoneilla että mobiililaitteilla, ja niiden on oltava yhteensopivia erilaisten lukulaitteiden ja muiden apuvälineiden kanssa.

MAINOS

Verkkosivustojen ja -kauppojen on oltava visuaalisesti selkeitä ja helposti navigoitavia. Värit ja kontrastit on valittava huolellisesti, fonttien koon on oltava riittävä, ja linkkien ja painikkeiden on oltava helposti tunnistettavissa.

Vaatimusten mukaan verkkokaupan käyttäjille on myös tarjottava palautekanava, jonka kautta he voivat raportoida ongelmista tai haasteista, joita he kokevat palveluiden käytössä. Yrityksen tulee vastata palautteisiin 14 päivän kuluessa.

Saavutettavuusvaatimukset ovat osa EU:n esteettömyysdirektiiviä, ja vaatimuksia valvoo Suomessa Traficom.

Kriittisiä saavutettavuusongelmia lähes jokaisella sivustolla

Supervisorin tutkimuksessa tekoälyyn perustuva saavutettavuustestaaja simuloi tyypillisiä käyttäjän toimintoja jokaisella verkkosivustolla. Se esimerkiksi selaili verkkosivustoa, etsi tuotteita, lisäsi niitä ostoskoriin ja siirtyi kassalle. Testin aikana tekoäly tarkasteli noin viittä sivua jokaiselta verkkosivustolta ja tunnisti keskimäärin 20 saavutettavuusongelmaa verkkosivustoa kohden.

Tutkimuksessa havaittiin, että 99 prosentista sivustoja löydettiin kriittisiä saavutettavuusongelmia ja kaksi kolmasosaa rikkoi vähintään viittä A- tai AA-tason onnistumiskriteeriä. Vain yksi sadasta sivustosta sisälsi vain yhden virhetyypin.

Yleisimpiä ohjeistuksen rikkomuksia olivat esimerkiksi painikkeiden ja linkkien nimet, roolit ja tilat, kontrastiongelmat sekä epäselvät tai puuttuvat linkkikuvaukset. Usein puuttuivat myös kuvien, ikonien ja painikkeiden vaihtoehtoiset tekstit sekä rakenneongelmat.

– Suomalaiset verkkokaupat ovat huonosti valmistautuneet saavutettavuusvaatimuksiin, eivätkä yritykset ole tietoisia lain vaikutuksista niiden liiketoimintaan. Yritysten on viimeistään nyt ryhdyttävä toimiin varmistaakseen, että niiden verkkosivustot ja verkkokaupat täyttävät vaatimukset ennen määräajan umpeutumista, Supervisorin toimitusjohtaja Lauri Kasti sanoo tiedotteessa.