Ilmiöt

Camera Rescue -projektin takana olevat Juho Leppänen ja Jussi Lehmus ovat pelastaneet jo yli 100 000 filmikameraa – rahaa palanut jo yli viisi miljoonaa euroa

Kameratori myy kunnostettuja filmikameroita Suomen lisäksi ulkomaille.
Kuva:
Kameratori
Camera Rescue -projektin takana olevat Juho Leppänen ja Jussi Lehmus ovat pelastaneet jo yli 100 000 filmikameraa – rahaa palanut jo yli viisi miljoonaa euroa

Kotimaisen Kameratori.fi:n kehittämä Camera Rescue -projekti on ollut voimissaan vuodesta 2017 asti, ja nyt hankkeessa on ylitetty merkittävä rajapyykki: yritys on pelastanut jo yli 100 000 käyttämättömänä ollutta filmikameraa.

Kameratorin ja Camera Rescue -projektin takana olevat Juho Leppänen ja Jussi Lehmus laittoivat hankkeen alulle pelastaakseen kaikki käyttämättömänä olevat filmikamerat tuleville sukupolville ja säilyttää filmikuvaaminen. Lisäksi yrityksen visioon kuuluu myös jakaa tietoaan ja osaamistaan nuorille. Yksinkertaistettuna kameratori ostaa ihmisiltä käyttämättömänä olevia filmikameroita, kunnostaa ne ja myy eteenpäin omassa verkkokaupassaan.

Camera Rescue -hanke on saavuttanut poikkeuksellisen suosion Suomessa, sillä 95 prosenttia Kameratorin pelastamista kameroista on tullut suomalaisilta. Yritys onkin ostanut suomalaisilta kameroita jo yli viidellä miljoonalla eurolla.

– Emme alussa uskoneet, että pystyisimme yksinään pelastamaan tällaisen määrän Suomessa. Lähinnä ajattelimme, että ulkomailta löytyisi samantyylisiä toimijoita, joiden kanssa keräisimme yhdessä ison määrän, mutta sellaisia toimijoita ei löytynyt, kertoo Juho Leppänen MarkkinointiUutisille.

Kumppanien puute ei osoittautunut ongelmaksi. Suomesta löytyi paljon pelastettavia kameroita, ja ulkomailta löytyi paljon ostajia. Lisäksi Kameratorilla on ulkomailla omat freelancerinsa, jotka hankkivat yritykselle kunnostettavia filmikameroita.

– Myynnillisesti yli puolet rahavirrastamme tulee ulkomailta, Leppänen sanoo.

– Seuraavaksi pyrimme tavoittamaan filmikamerayhteisöjen ulkopuolella olevat henkilöt maailmalla. Haluamme tavallisten tallaajien tietävän, että he voivat myydä ne ullakolla tai kellarissa säilöttävät käyttämättömänä olevat filmikameransa meille. Silloin tarjontamme voi kasvaa merkittävästi.

Kameratori on markkinoinut hanakasti sosiaalisessa mediassa ja verkossa ylipäätään. Instagramissa Camera Rescue -tilillä on jo yli 67 000 seuraajaa. Globaalien filmikamerayhteisöjen saavuttamisen myötä Kameratori on myynyt kunnostettuja laitteita jopa yli 70 maahan.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa