Jonna Westermark / Elisa Oyj
Brändit

Brand Finance: Elisa on Pohjoismaiden toiseksi vahvin brändi – Valiolle korkein pistemäärä kestävyydestä

5.9.2023 12:04
Mikko Perttunen
Nopeimmin kasvavien brändien listalta suomalaisyrityksiä ei löytynyt.

Ikea on brittiläisen Brand Financen raportin mukaan Pohjoismaiden arvokkain brändi. Brand Finance arvioi yhtiön arvon nousseen kaksi prosenttia vuoden takaiseen nähden. Ikean arvo on nyt 15,4 miljardia euroa.

Pohjoismaiden arvokkaimpien brändien listalla korkeimmaksi sijoittunut suomalaisyhtiö on Nokia, jonka arvo on 7,5 miljardia euroa. Sen edeltä löytyvät Ikean lisäksi norjalainen Equinor sekä ruotsalaiset H&M ja Volvo. Listalle mahtuvat lisäksi Lego, Maersk, Spotify, Nordea ja Telenor Group.

Ikea on kuitenkin vahvimpien brändien listalla vasta sijalla kymmenen. Pohjoismaiden vahvimmaksi brändiksi Brand Finance arvioi ruotsalaisen kauppaketju ICA:n. Toiseksi vahvin brändi on suomalainen Elisa. Kolmantena listalla on Scandic, neljäntenä Lego ja viidentenä ruotsalainen Willys.

Pohjoismaiden nopeimmin kasvava brändi on Brand Financen mukaan nikotiinipusseja valmistava Zyn. jonka arvo on noussut vuodessa 228 prosenttia. Toisena listalla oli Oatly 179 prosentin kasvulla. Nopeimmin kasvavien brändien kärkilistalta ei suomalaisbrändejä löydy.

Brändien arvoa tarkasteltiin myös suhteessa kestävyydestä saatuihin pisteisiin, ja tällä listalla Ikea oli jälleen arvokkain. Valio sai kuitenkin Pohjoismaiden korkeimmat pisteet kestävyydestä, vaikka se ei matalamman brändiarvonsa vuoksi päätynytkään kymmenen kärkeen.

Brand Financen 121 maan brändivertailussa Suomi nousi tänä vuonna kolme sijaa sijalle 22.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)