Toimistot

Bonfire yllätti ja perusti oman kirjakustantamon, koska bisneskirjojen potentiaalia ei ole lunastettu Suomessa – Näillä keinoin ajatusjohtajuustoimisto muuttaa kustannusalaa

Kustannusalan uusi “häirikkö” haluaa muuttaa etenkin kahta asiaa, jotta Suomeen saataisiin aiempaa parempaa bisnes- ja ammattikirjallisuutta.
Kuva:
Jani Utriainen/Bonfire
Bonfire yllätti ja perusti oman kirjakustantamon, koska bisneskirjojen potentiaalia ei ole lunastettu Suomessa – Näillä keinoin ajatusjohtajuustoimisto muuttaa kustannusalaa

Aiemmin B2B-vaikuttajamarkkinointitoimistona tunnetuksi tullut Bonfire Agency on tiputtanut tänä vuonna kaksi merkittävää uutista. Helmikuussa toimisto tiedotti muuntautuneensa Suomen ensimmäiseksi ajatusjohtajuustoimistoksi, ja huhtikuussa yritys kertoi perustavansa ydintoimintansa rinnalle Bonfire Books -nimisen kirjakustantamon, joka keskittyy bisnes- ja ammattikirjallisuuteen.

Kirjakustantamon perustaminen oli yllättävä veto. Markkinoinnin alan yritykset tai konsulttifirmat harvemmin panostavat kirjallisuuteen. 

Bonfiren kohdalla päätös oli kuitenkin looginen: toimisto tunnetaan lukuisista bisneselämän vaikuttajistaan, joista osa on jo julkaissut kirjoja ja joista monien tarina kuuluu kansien väliin. Vielä kun Bonfire haluaa toimia vaikuttajiensa alustana ajatusjohtajuuden rakentamiseen, oli kustantajan rooli luonnollista ottaa.

Syy ei kuitenkaan löydy pelkästään siitä, että Bonfire haluaa auttaa vaikuttajiaan. Tällaiselle – lähestulkoon täysin uniikille – kustantajalle on tilausta, kertovat Bonfiren perustajaosakas ja johtaja Laura Pääkkönen ja Bonfire.fi-median päätoimittaja Harri-Pekka Pietikäinen, joiden mukaan kustannusala vaatii mylläämistä, koska Suomessa ei ole osattu lunastaa bisneskirjallisuuden täyttä potentiaalia. Pääkkönen ja Pietikäinen toimivat Bonfire Booksia eteenpäin vievänä työparina.

– Suomessa on todella paljon hyvää bisneskirjallisuutta, mutta meistä kaikki törmäävät hyviin kirjoihin, joista ei ole ikinä kuullutkaan. Eli monien kirjojen myyntipotentiaalia ei ole osattu maksimoida. Tästä koko ajatus lähti, avaa Pääkkönen.

Bonfiren väki selvitti syitä potentiaalin hukkaamiseen. Keskusteluja käytiin monien kirjan kirjoittaneiden kanssa, ja esiin nousi etenkin kaksi asiaa, jotka Bonfire Books haluaa tehdä paremmin kuin muut kustantajat.

– Ensimmäinen ongelma, jonka haluamme ratkoa, on kirjan uudenlainen markkinointi. Haluamme varmistaa, että kirjan markkinointi ja ilmiöittäminen ovat laajalti huomioitu prosessissa, kertoo Pietikäinen.

Toinen esiin tullut ongelma liittyy kirjailijakokemukseen.

– Sitä haluamme ehdottomasti parantaa. Keskusteltuamme kirjan kirjoittaneiden vaikuttajiemme kanssa saimme huomata, että kokemuksia on monenlaisia. Osalla on ollut erinomainen kirjailijakokemus, osalla neutraali ja osalla ei ole prosessi mennyt nappiin kustantajan kanssa. Tältä pohjalta olemme miettineet tarkasti, miten voisimme parantaa kirjailijakokemusta, Pääkkönen jatkaa.

Markkinointia laajalla skaalalla

Olennaisin kysymys on, millä keinoin Bonfire Books ratkoo ongelmakohdat?

Pääkkönen painottaa, että ensinnäkin markkinoinnissa käytetään 360-ajattelua. Toinen tärkeä asia on Bonfiren tiimin tuki, sillä toimisto on täynnä markkinoinnin ammattilaisia.

– Joissain tapauksissa kirjan markkinointi on jätetty liikaa kirjailijan harteille, mutta me haluamme tarjota siihen täyden tuen. Lähdemme siitä, että jokaisen kirjan markkinoinnissa on kolme vaihetta, joissa kaikissa tehdään ilmiöittämistä, Pääkkönen sanoo.

Kolme eri vaihetta ovat ennakkomarkkinointi, kirjan julkistus ja myynnin edistäminen jälkikäteen.

– Vaiheet pitävät sisällään koko 360-markkinoinnin: iso fokus on vaikuttajamarkkinoinnissa, mutta mukana on kaikkea aina PR:stä maksettuun mediaan ja meidän omiin podcasteihin ja webinaareihin, Pääkkönen kiteyttää.

Vastaavanlainen paketti saattaa olla tänä päivänä harvinaista herkkua.

– Monien kirjojen markkinointiin tietenkin panostetaan. Risto Siilasmaan Paranoidi Optimisti on tästä hyvä esimerkki, mutta monien kirjojen näkyvyys jää silti liian pieneksi, Pääkkönen jatkaa.

Personoitua palvelua

Kirjan markkinointiin panostaminen on monessa mielessä helppo toteuttaa, mutta hyvän kirjailijakokemuksen tarjoaminen ei ole itsestäänselvyys, koska ihmiset ovat erilaisia ja pitävät eri asioista. Jokaiselle kirjailijalle pitää löytää oma tapa toimia, jotta kustantaja voi jättää hänelle hyvän kokemuksen.

Pietikäinen sanoo, että yhtenä ratkaisuna on kirjailijoiden tarpeiden tunnistaminen.

– Prosessia pitää räätälöidä kirjailijan mukaan. Osa on esikoiskirjailijoita, jotka kaipaavat paljon tukea alkuvaiheesta lähtien. Sitten on kokeneempia kirjailijoita, jotka vaativat vapautta ja luottamusta, Pietikäinen kertoo.

Loppupeleissä kyse on hyvin yksinkertaisista asioista. Asioista, joiden luulisi olevan itsestäänselvyys jokaisessa kustannusalan yrityksessä.

– Keskusteltuamme vaikuttajakirjailijoidemme kanssa avainsanoiksi nousevat viestintä, avoimuus ja läpinäkyvyys. Eli palataan perusasioihin. Prosessissa pitää viestiä proaktiivisesti, olla avoin ja kertoa, mitä tullaan tekemään. Kirjailija ei saisi arvuutella, mitähän seuraavaksi tapahtuu tai kysellä kustantajan perään, Pääkkönen painottaa.

Bonfire Books tulee “häiriköimään”

Bonfire Booksin kaiken keskiössä on kustannusalan uudistaminen, jotta bisneskirjojen potentiaali saadaan lunastettua. Tällöin myös kirjailijat pystyvät entistä tehokkaammin rakentamaan omaa ajatusjohtajuuttaan.

– Tulemme alalle takavasemmalta positiivisella tavalla “häiriköimään”. Uskomme, että voimme ravistella alaa, koska katsomme asioita eri näkövinkkelistä kuin muut. Siihen liittyvät markkinointi ja viestintä sekä se, miten asioita tehdään uudella tavalla, Pääkkönen kertaa.

– Perinteiset kustantamot tekevät monella saralla todella hyvää työtä, mutta uskomme siihen, että kirjoista pystyy viestimään eri tavalla kuin mihin on totuttu, Pietikäinen lisää.

Toisena asiana koko hankkeen ytimessä on se, että juuri oikeat asiantuntijat saavat äänensä kuuluviin. 

–  Suomessa tehdään ehkä jopa liikaakin bisneskirjoja, mutta tarvitsemme enemmän oikeanlaisten asiantuntijoiden ulostuloja. Bonfiren yksi toimintaperiaatteista on, että löydämme juuri oikeat asiantuntijat osallistumaan keskusteluun, koska he pystyvät tuottamaan arvoa yhteisölle. Sama toimintaperiaate näkyy myös kirjoissamme, Pietikäinen päättää.

Esimakua Bonfiren kirjoista saadaan syksyllä, kun ensimmäinen kirja tulee uunista ulos. Ensimmäisenä painoon menee Jungle Juice Bar -yrityksen perustajan Noora Fagerströmin elämäkerta, joka toteutetaan yhteistyössä Bazar Kustannuksen kanssa. Myöhemmin on luvassa muun muassa kasvuvalmentaja Oona Kankkusen kirja Social Sellingistä sekä Jenni Selosmaan, Toni Heiskasen ja Janne Piiroisen kirja Bitcoinista. 

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa