Toimistot

ūüĒć Bonfire Agency teki historiallisen p√§√§t√∂ksen ja muuntautui Suomen ensimm√§iseksi ajatusjohtajuustoimistoksi ‚Äď n√§ill√§ avuin asiakkaille rakennetaan asiantuntijuutta

Bonfiren perustajaosakas ja toimitusjohtaja Maria Sillanpää sekä liiketoimintajohtaja Oona Ikonen korostavat henkilöstön merkitystä ajatusjohtajuuden rakentamisessa.
Kuva:
Bonfire
ūüĒć Bonfire Agency teki historiallisen p√§√§t√∂ksen ja muuntautui Suomen ensimm√§iseksi ajatusjohtajuustoimistoksi ‚Äď n√§ill√§ avuin asiakkaille rakennetaan asiantuntijuutta

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Ajatusjohtajuus on noussut yritysmaailmassa isoksi trendiksi, mutta harva yritys on viel√§ tietoisesti l√§htenyt rakentamaan ajatusjohtajuutta omalla toimialallaan. Asia kuitenkin kiinnostaa lukuisia yrityksi√§ ‚Äď todella paljon.

Siksi Suomesta löytyy nyt myös ensimmäinen ajatusjohtajuustoimisto, Bonfire Agency, joka on aiemmin tullut tunnetuksi B2B-vaikuttajamarkkinointitoimistona perustamisvuodestaan 2018 lähtien. Vuoden 2022 alussa yritys kuitenkin profiloitui virallisesti ajatusjohtajuustoimistoksi.

‚Äď Kaikki l√§hti siit√§, ett√§ tarve t√§llaiselle palvelulle on suuri ja kasvaa koko ajan. Aloitimme jo vuonna 2019 strategiaty√∂n, jossa uudeksi visioksemme linjattiin, ett√§ Bonfire haluaa olla vaikuttavin ajatusjohtajuuden kumppani asiakkaillemme ja vaikuttajillemme vuoteen 2022 menness√§, kertoo Bonfiren perustaosakas ja toimitusjohtaja Maria Sillanp√§√§.

Ajatusjohtajuus on monipuolinen käsite mutta hyvin selkeä: kaikessa yksinkertaisuudessaan se tarkoittaa, että yritys on ansainnut omalla toimialallaan paikkansa suunnannäyttäjänä, ajatusjohtajana.

‚Äď Se tarkoittaa muun muassa sit√§, ett√§ yritys ja sen henkil√∂st√∂ viestiv√§t oman toimialansa tulevaisuuden n√§kymist√§ ‚Äď siit√§, mihin suuntaan oma toimiala on menossa. Yritys ottaa vahvasti kantaa n√§ihin asioihin sek√§ tietenkin my√∂s yhteiskunnallisesti merkitt√§viin asioihin, Sillanp√§√§ avaa.

Osana toimiston uudistusta Bonfire Agency palkkasi hiljattain vahvuuteensa Oona Ikosen, joka toimii liiketoimintajohtajana vastaten ajatusjohtajuuspalveluista.

Ikonen kiteyttää ajatusjohtajuuden näin:

‚Äď Ajatusjohtajuus on edell√§k√§vijyytt√§, rohkeita tekoja, kannanottoja sek√§ viestimist√§ vaikuttavasti, h√§n toteaa.

Ajatusjohtajuus on edelläkävijyyttä, rohkeita tekoja, kannanottoja sekä viestimistä vaikuttavasti.

Suomesta löytyy jo muutamia todella hyviä esimerkkejä ajatusjohtajuutta joko päämäärätietoisesti tai tiedostamattaan rakentaneista yrityksistä. Sillanpää mainitsee vahvoina esimerkkeinä muun muassa Wärtsilä Energyn, Vincitin, Accenture Finlandin, Finlaysonin ja Kotipizzan.

Ajatusjohtajuuden hyödyt ja tavoitteet liittyvät usein liiketoiminnan kasvattamiseen. Päätavoite ei kuitenkaan vie arvoa pois esimerkiksi yhteiskunnalliselta vaikuttamiselta ja oman alan kehittämiseltä, jotka ovat yrityksille merkityksellisiä asioita.

Ajatusjohtajuuden rakentamisen avain piilee siinä, että asioista puhutaan useimmiten yleisellä, yhteiskunnallisella kärjellä sekä aidosti omalla äänellä.

‚Äď T√§h√§n p√§tee hyvin tuttu 80‚Äď20-s√§√§nt√∂. 80 prosenttia sis√§ll√∂ist√§ on yrityksen ulkopuolisia, toimialaan liittyvi√§ asioita, ja 20 prosenttia omaan yritykseen sek√§ sen palveluihin liittyvi√§ asioita. Yritys on aiempaa helpommin l√§hestytt√§v√§, kun ajatusjohtajat puhuvat yrityksen ulkopuolisista sek√§ itselle henkil√∂kohtaisesti t√§rkeist√§ asioista, Ikonen kertoo.

Henkilöstö kaiken keskiössä

Bonfire Agencyn kohdalla mielenkiintoisin kysymys kuuluu, kuinka toimisto voi auttaa asiakkaitaan hankkimaan ajatusjohtajuutta? Tapoja on monia, mutta kaikki lähtee liikenteelle asiakkaan nykytilan ja tavoitteiden määrittämisestä. Tämän jälkeen voidaan kokoontua yhteiseen työpajaan ideoimaan tiekarttaa ajatusjohtajuutta rakentaville toimenpiteille. Näin määritetään muun muassa teemat, joihin tarttua viestinnässä, ja henkilöitä, jotka alkavat rakentamaan ajatusjohtajuutta systemaattisesti. Bonfiren palveluihin kuuluvat myös sisällöntuotanto ja valmennukset, joten toimisto pystyy toteuttamaan asiakkaidensa ajatusjohtajuuspolkua hyvin pitkälle.

‚Äď Mutta ajatusjohtajuutta ei voi rakentaa yrityksen ulkopuolelta, sen pit√§√§ tulla sis√§lt√§. Ulkopuolelta rakentaminen on t√§ysin mahdotonta. Yhteisty√∂ll√§ saamme ty√∂n alkuun, autamme polun rakentamisessa ja valmennamme avainhenkil√∂t, mutta ty√∂n pit√§√§ tapahtua yrityksen sis√§ll√§, painottaa Ikonen.

‚Äď Me voimme rakentaa asiakkaalle konkreettisesti tiekarttaa, auttaa valitsemaan oikeat toimenpiteet ja tukea ajatusjohtajuutta rakentavien sis√§lt√∂jen tuotannossa, lis√§√§ Sillanp√§√§.

Bonfire myös kehittää koko ajan omia palveluitaan, joilla asiakkaille luodaan entistä enemmän arvoa. Sillanpää ja Ikonen eivät vielä paljasta uudistuksia sen suuremmin, mutta yhtenä asiana on etenkin ajatusjohtajuustyön tulosten mittaaminen.

‚Äď On t√§rke√§√§ pysty√§ mittaamaan tehtyj√§ toimenpiteit√§ entist√§ tarkemmin. Meill√§ on jo nyt huomattava m√§√§r√§ erilaisia taktisia ja strategisia mittareita, jotka ovat yhdistelt√§viss√§, Ikonen kertoo.

Lue myös: Yritykset tavoittelevat tänä päivänä ajatusjohtajuutta, mutta mitä se edes tarkoittaa? UPM:n Paula Narkiniemi ja Dentsun Lauri Karolainen kertovat, mistä on kyse

Kun Bonfire auttaa asiakkaitaan ajatusjohtajuuden polulla, yksi neuvo on ylitse muiden: henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara.

Ajatusjohtajuuden rakentaminen ilman henkilöstön panosta on toivotonta. Kukaan ei lähtökohtaisesti ole kiinnostunut yrityksestä, vaan ihmisistä. Yritykset voivat tehdä tärkeitä, arvoa tuovia tekoja ja kertoa niistä, mutta ihmisten täytyy olla pääviestinviejiä.

‚Äď Tutkimustulokset osoittavat ‚Äď kuten konsulttiyritys Edelmanin luottamusraportti ‚Äď ett√§ ihmiset luottavat yksityishenkil√∂ihin enemm√§n kuin yritysten markkinointiviestint√§√§n. Perinteisest√§ markkinointiviestinn√§st√§ ei pid√§ kuitenkaan luopua, vaan pit√§√§ se yhten√§ osana yrityksen viestint√§√§, Ikonen sanoo.

Tutkimustulokset osoittavat ‚Äď kuten konsulttiyritys Edelmanin luottamusraportti ‚Äď ett√§ ihmiset luottavat yksityishenkil√∂ihin enemm√§n kuin yritysten markkinointiviestint√§√§n.

Suomessa ajatusjohtajia näkee paljon etenkin teknologia-alalla. Hyvänä esimerkkinä toimii muun muassa tietoturva-asiantuntija Mikko Hyppönen, joka on omalla asiantuntijuudellaan rakentanut F-Securen tunnettuutta vuosien ajan. Sillanpää sanoo, että Suomessa on paljon insinöörivetoisia yrityksiä, ja siksi hyvä uutinen meille on, että yritysten teknisiin asiantuntijoihin luotetaan tutkimusten mukaan poikkeuksellisen paljon.

‚Äď Yksi todella hyv√§ esimerkki on Jarno Limn√©ll, joka on ottanut vahvasti kantaa Ukrainan tilanteeseen sek√§ muihin ajankohtaisiin kyberturvallisuutta k√§sitteleviin yhteiskunnallisiin asioihin.

‚Äď Toki my√∂s muilta aloilta l√∂ytyy paljon tunnettuja ajatusjohtajia. Sani Leino on ottanut social selling -kentt√§√§ haltuun jo vuosia, ja Panu Luukka on tehnyt samaa yrituskulttuurin saralla, Sillanp√§√§ jatkaa esimerkkien luettelemista.

Jokaista edellä mainittua henkilöä yhdistää etenkin yksi asia: polttava palo omaa alaansa kohtaan. Bonfirella painotetaankin yksilöiden omaa motivaatiota, kun asiakkaiden kanssa käydään keskusteluja.

‚Äď Paras lopputulos tulee silloin, kun innostus viestint√§√§n l√§htee avainhenkil√∂iden omasta motivaatiosta. Meid√§n teht√§v√§ on t√§ss√§ kohtaa auttaa l√∂yt√§m√§√§n heille oikea tapa ja kanava viesti√§ sek√§ jokaisen oma ‚Äútone-of-voice‚ÄĚ, Ikonen avaa.

‚Äď Pit√§√§ kiteytt√§√§ jokaisen henkil√∂n oma intohimo. Jokin asia, josta he voisivat puhua vaikkapa aamuun asti, Sillanp√§√§ komppaa.

Vain tällä tavoin syntyy aitoja, uskottavia viestejä.

Kuvassa vasemmalta: liiketoimintajohtaja Oona Ikonen, toimitusjohtaja Maria Sillanpää, Bonfire.fi -bisnesmedian päätoimittaja Harri-Pekka Pietikäinen sekä uusien liiketoimintojen kehittämisestä vastaava johtaja Laura Pääkkönen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa