Cengiz Sari / Unsplash
Toimistot

Avidlyllä muutosneuvottelut päätökseen joulun alla – hankala vuosi näkyy alalla irtisanomisina ja lomautuksina

22.12.2023 14:36
Mikko Perttunen
Taloustilanteen muutokset heijastuvat nopeasti markkinointitoimistoihin.

Vaikea taloustilanne on ajanut markkinointialankin asiakkaidensa vanavedessä hankalaan rakoon. Vuosi ei ole ollut helppo, mikä on näkynyt toimistoissa pitkin vuotta, ja haasteet ovat konkretisoituneet vielä vuoden lopussakin yt-neuvotteluiden muodossa.

Esimerkiksi yli 300 asiantuntijaa 9 maassa työllistävä Avidly joutui joulukuussa käymään läpi muutosneuvottelut Suomessa, jossa yhtiö toimii 11 paikkakunnalla.

– Ei ole kenellekään yllätys, että kaikissa toimistoissa on ollut hankalaa. Loppujen lopuksi meilläkin jouduttiin tekemään sopeuttamistoimia vielä vuoden lopuksi, Avidlyn,Suomen operatiivinen johtaja Petri Pitkänen toteaa.

Avidly ei ole kevään pörssistä irtautumisen jälkeen enää velvollinen yhtä tarkkaan raportointiin, joten Pitkänen ei halua kertoa tarkkoja lukuja siitä, kuinka suurta osaa henkilöstöstä muutosneuvottelut koskivat. Hän suostuu kuitenkin kommentoimaan sen verran, että kovin suuresta määrästä ei ole kysymys. Pitkänen korostaa, että vuoden aikana on tehty myös muita toimia, kuten uudistettu strategiaa ja muutettu organisaatiorakennetta.

– Myös palveluportfoliota on parannettu vastaamaan nykyistä kysyntää, Pitkänen sanoo.

Monta kokoluokkaa Avidlya pienemmällä turkulaisella Briiffigroundilla tilanne on ollut niin ikään haastava. Syksyn aikana toimistossa on jouduttu turvautumaan muun muassa osa-aikalomautuksiin, ja joulun ajaksi toimiston koko 16 hengen henkilökunta lomautetaan. Kaikkia koskevan lomautuksen kesto on tosin vain viisi arkipäivää.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Olemme sopineet henkilökunnan kanssa, että ne päivät, jotka olisimme joka tapauksessa olleet lomalla, olemme nyt lomautettuina, toimitusjohtaja Jonne Saivosalmi kertoo.

Briiffigroundilla on ollut paljon rakennusalaan ja asumiseen liittyviä asiakkuuksia, eikä rakennusalalla ole tunnetusti tänä vuonna pyyhkinyt hyvin. Se näkyy väistämättä siis myös alan markkinointikumppanuuksissa.

– On tietysti ikävää, että on jouduttu tekemään säästötoimia, mutta mitään suurempaa dramatiikkaa tähän ei onneksi liity. Työntekijätkin tietävät, mikä on tilanne, ja että vuonna 2024 on valoa näkyvissä, Saivosalmi sanoo.

Hän viittaa Briiffigroundin syksyllä tekemään kiivaaseen uusasiakashankintaan, jonka onnistuneista tuloksista päästään Saivosalmen mukaan nauttimaan tulevana vuonna. Uusia asiakkaita ovat muun muassa valtakunnallinen ketju ja iso teollinen toimija.

Vaikka ensi vuosi näyttää ainakin Briiffigroundin näkökulmasta positiivisemmalta kuin päättyvä vuosi, toteaa Avidlyn Pitkänen, että tilanne on alalla aivan poikkeuksellinen.

– Olen 30 vuotta toiminut markkinointisektorilla, ja vuosiin ei ole toimialalla nähty tällaista alhoa, mitä tänä vuonna, hän pahoittelee.