Unsplash/Adruhd
Digitaalisuus

Amazonin Suomeen laajentuminen on saattanut siirtyä, mutta kannattaako yritysten jo varautua verkkokauppajätin saapumiseen?

14.4.2022 13:20
Toni Rajamäki
Amazonin on arvioitu tulevan Suomeen jo tänä vuonna, mutta yhtiötä läheltä seuraavan asiantuntijan mukaan aikataulu on saattanut venyä.

Maailman suurimman verkkokaupan Amazonin tulosta Suomeen on kohistu jo pitkään. Puheet yltyivät etenkin vuonna 2020, jolloin jenkkijätti saapui Ruotsin markkinoille.

Amazon ei ole avannut julkisesti Suomi-suunnitelmaansa, mutta yleisen uskomuksen mukaan Amazon olisi saapumassa Suomeen jo tänä vuonna tai ensi vuoden alussa. Nykyinen maailmantilanne herättää kuitenkin kysymyksen siitä, ovatko Amazonin suunnitelmat muuttuneet. Toinen hyvä kysymys on, miten kokemukset Ruotsista vaikuttavat Suomeen laajentumiseen.

Yhtiötä läheltä seuraava, Amazon-palvelutoimisto Retimen toimitusjohtaja Jani Ovaska sanoo MarkkinointiUutisille, että Amazonin Suomeen saapuminen on saattanut lykkääntyä.

– Olemme aiemmin uskoneet, että 2022 tai alkuvuodesta 2023 Amazon voisi laajentua Suomeen, mutta nykyinen maailmantilanne voi mahdollisesti toimia pienenä jarruna Suomeen tulolle. Uskomme ennen Suomeen laajentumisen toteutumista, että Amazon Ruotsi avaa toimitusmahdollisuudet Suomeen, Ovaska arvioi.

Ovaska uskoo laajentumisen siirtyneen siitäkin huolimatta, ettei Amazon kokisi vallitsevaa maailmantilannetta riskinä. Aikataulu tuskin on kuitenkaan siirtynyt merkittävästi.

– Vaikka Amazon ei kokisi Suomen markkinaa riskinä Euroopassa vallitsevan tilanteen vuoksi, laajentuminen on joka tapauksessa hieman saattanut siirtyä. Uskoisin, että viimeistään vuoden 2024 aikana Amazon on Suomessa.

Jani Ovaska. Kuva: Retime

Ruotsissa Amazonin alku oli maltillinen, eikä yhtiö pystynyt ottamaan saman tien isoa markkinaosuutta uudessa maassa. Se ei todennäköisesti ollut tarkoituksenakaan, vaan Amazon pelaa niin sanotusti pitkää peliä. Business Consulting Group on arvioinut, että Amazonista tulee Ruotsin suosituin verkkokauppa 5–10 vuoden sisällä.

Ovaskan tietojen mukaan Amazon on aikataulussa tavoitteidensa kanssa Ruotsissa. Hän kertoo, että vuonna 2020 yhtiön Ruotsin-liikevaihto oli noin 400 miljoonaa kruunua eli vajaat 40 miljoonaa euroa ja vuonna 2021 noin miljardi kruunua eli vajaat sata miljoonaa euroa.

Suomessa Amazonilla saattaa olla kuitenkin paremmat edellytykset ottaa isompaa markkinaosuutta nopeammin kuin Ruotsissa.

–  Suomi on varmasti markkinana lähes samanlainen kuin Ruotsi, mutta erona on se, että Ruotsissa ollaan verkkokauppatoiminnassa edistyksellisempiä kuin Suomessa, joten Amazonin murtautuminen piikkipaikalle voi viedä Ruotsissa kauemmin kuin Suomessa. Amazon on ottanut jo hyvin aktiivisesti yhteyttä suomalaisiin brändeihin. Myös kuluttajille Amazon on näyttäytynyt aktiivisesti niin televisiossa, printissä, digimedioissa kuin radiossa, Ovaska jatkaa.

Lue myös: Harvat suomalaisyritykset myyvät vielä Amazonissa, vaikka alusta tarjoaa mahdollisuuden miljoonamyynteihin

Toimintaympäristö muuttuu

Tuli Amazon Suomeen koska tahansa, yksi asia on varma: Suomen markkinaan tulee mullistava tekijä, joka nostaa rimaa entisestään.

Mainostoimisto Kuubin kaupallinen johtaja Toni Kallio on seurannut Amazonia jo pitkään, sillä hän on ollut aikoinaan perustamassa Commerce 8 -nimistä Amazon-toimistoa. Kallio muistuttaa, että Amazonin tullessa Suomeen yritysten täytyy miettiä omaa liiketoimintaansa entistä tarkemmin.

– Liiketoiminnassakin kannattaa olla aina mieluummin optimistinen kuin huolestunut, mutta kyllä monen verkkokaupan ja myös kivijalkakaupan on aiheellista miettiä, mitä Amazonin saapuminen tarkoittaa liiketoimintaympäristölle ja omalle pelikentälle. Kuluttajien odotukset tuotteiden saatavuutta, hintaa sekä toimitusaikaa ja -hintaa kohtaan muuttuvat. Brändien ja jälleenmyyjien on entistä tarkemmin mietittävä tuotestrategiaa, liikenteen ohjaamista omiin myyntikanaviin, ostamisen helppoutta, asiakkaiden sitouttamista ja ihan konkreettisia tuotekuvia ja -kuvauksia, Kallio neuvoo.

– Mutta nämä ovat asioita, jotka kannattaisi olla joka tapauksessa huippukunnossa, jos haluaa tehdä menestyvää liiketoimintaa, hän lisää.

Toni Kallio. Kuva: Kuubi

Paljon on spekuloitu myös sillä, alkaako Amazonin tulon myötä Suomessa verkkokauppojen pudotuspeli. Kallio ei puhu pudotuspelistä, mutta hän painottaa, että toimintaympäristö muuttuu.

– Amazonin mukana ei tule yksi valtavan kokoinen kilpailija, vaan tuhansia pienempiä kilpailijoita, jotka myyvät tuotteita Amazonin alustalla. Isoille online-kauppiaille hyvä harjoitus on ajaa tuotekatalogi ja hinnat ristiin Amazonin vastaavien kanssa ja verrata, kuinka paljon valikoimassa on päällekkäisyyttä ja kummalla on edullisemmat hinnat, jotta näkee, miten paljon Amazonin “ländäys” koskettaa. Toki Amazon on todella vahva vasta sitten, kun sen alustalla on myynnissä paljon lokaaleja brändejä, Kallio jatkaa.

Kannattaako valmistautuminen aloittaa saman tien?

– Ei tuohon voi muuta kommentoida kuin kyllä, juna on jo matkalla, sanoo Ovaska.

Valmistautumisella Ovaska tarkoittaa etenkin Amazonin työkaluihin tutustumista, sillä onnistunut Amazon-markkinointi vaatii työtä ja osaamista.

– Amazonin toimintamalleihin, prosesseihin, sekä mainonnan työkaluihin olisi hyvä tutustua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Mainonta Amazonissa on oma taitolajinsa, ja käytännössä siihen liittyy paljon asioita, joiden ymmärtäminen ja oppiminen voi olla haastavaa. Tässäkin asiassa olisi hyvä keskustella Amazon-myyntiin ja -mainontaan erikoistuneen toimijan kanssa, joita Suomestakin löytyy jo useita. Vaikka yritys ei itse lähtisi myymään Amazoniin, on tärkeää ymmärtää, miten kilpailijat siellä toimivat ja mihin suuntaan kilpailukenttä on kehittymässä.

Amazonista on maalailtu isoja uhkakuvia Suomessa, koska verkkokauppajätin pelätään syövän pienet alta pois. Varmasti näin osittain käykin, mutta hyödyt saattavat olla kokonaisuudessaan haittoja suuremmat. Alusta nimittäin tarjoaa yrityksille suuren mahdollisuuden kasvattaa myyntiään – etenkin kansainvälisillä markkinoilla.

– Yritysten ei tulisi olla Amazonin saapumisesta huolissaan, vaan nähdä se kasvun mahdollisuutena, ja rakentaa Amazon osaksi yrityksen strategiaa. Verkkokauppojen pudotuspeli on varmasti ollut monin tavoin käynnissä koko ajan, myös ilman Amazonin Suomeen saapumista. Kuluttajat päättävät, mistä ostavat ja vaikuttavat ostokäyttäytymisellään siihen, mihin markkinat suuntaavat, Ovaska kiteyttää.

Myös Kallio painottaa kansainvälistä potentiaalia. Lisäksi hän huomauttaa, että Amazon tuo mahdollisuuksia muuhunkin kuin vain tuotemyyntiin.

– Lähtökohtaisesti Amazon on uusi jälleenmyyntikanava, joka ottaa alussa muutamien prosenttien markkinaosuuden, mutta kun sillä on jossain vaiheessa oma logistiikkakeskus Suomessa, toimitusajat lyhyitä, toimitukset Prime-jäsenille ilmaisia, Alexa puhuu suomea ja kaikki kategoriat on avattu, tavoittaa sen alustalta valtavan määrän potentiaalisia ja sitoutuneita asiakkaita. Sinällään lokaalista näkökulmasta Amazonin hyöty myyntikanavana verrattuna olemassa oleviin online-kauppiaisiin ei ole järisyttävä, mutta jos Amazonin ottaa hyvin haltuun, on toimintaa suhteellisen helppo skaalata kansainvälisille kauppapaikoille, ja juuri siinä näen Amazonin suurimman potentiaalin paikallisille toimijoille, Kallio sanoo.

– Toisaalta tavoittavuuden ansiosta Amazonista tulee myös merkittävä digitaalinen media, joka avaa myös mahdollisuuksia. Samoin Amazon synnyttää mahdollisuuksia tuotemyynnin lisäksi epäsuorasti konsultoinnissa, logistiikassa, lainsäädännössä ja niin edelleen, hän lisää loppuun.

Lue myös: Suomessa on käynnissä verkkokauppojen pudotuspeli – “Amazon nostaa rimaa entisestään”

MAINOS