Rastor-instituutti teetti keväällä yhteistyössä Innolink Research Oy:n kanssa tutkimuksen markkinointi- ja viestintäalan ammattilaisille oman osaamisen kehittämistarpeista.
Lähes puolet kaikista vastaajista tunnistaa tarpeen syventää tai laajentaa osaamistaan. Erityisesti osaamisen kehittäminen korostuu niillä, jotka tekevät asiantuntijatyötä. Lisäksi 41 prosenttia vastaajista haluaa edetä nykyisellä urallaan vaativampiin tehtäviin. Tutkimuksen mukaan vastaajat tunnistavat omat kehittymistarpeensa ja haluavat edistää ammatillista kasvua vahvistamalla osaamistaan.
Kolme neljästä vastaajasta pitää tärkeänä pysyä ajan tasalla omassa osaamisessaan ja jopa 65 prosenttia vastaajista kokee, että työ edellyttää jatkuvaa osaamisen päivittämistä. Markkinointi- ja viestintätehtävät kehittyvät nopeasti ja ammattilaisilta vaaditaan ajan hermolla pysymistä ja uuden tiedon omaksumista. Osaamisen päivittämisen merkitys korostuu, ja tarve pysyä kehittyvän alan vaatimusten sekä trendien perässä kasvaa.
Vastaajat kohtaavat useita haasteita osaamisen kehittämiselle.