Kuubi
Toimistot

20 vuotta täyttänyt Kuubi ajautui kymmenisen vuotta sitten taantumaan, mutta teki käänteen tärkeän oivalluksen myötä – nyt vanhat opit vievät toimistoa uudelle tasolle

3.6.2022 8:25
Toni Rajamäki
Kuubin toimitusjohtaja Anna Porvari painottaa, että yritysten on kyettävä muuttumaan pysyäkseen relevanttina.

Mainostoimisto Kuubi perustettiin 20 vuotta sitten, ja tuolloin toimisto keskittyi pääosin tuotantoyhtiön rooliin. It-kuplan jälkeen syntyi toimisto, joka halusi hakea töihinsä vahvaa digitaalista kulmaa ja keskittyä liikkuvaan kuvaan. Digitaaliset sisällöt, televisiosarjojen tuottaminen ja käsikirjoittaminen olivat alussa vahvasti läsnä.

Toimisto kasvoi ja sai mainetta alalla. Myöhemmin mukaan hyppäsi muun muassa Jani Halme – joka työskentelee nykyään ToinenPHD:n luovana johtajana – ja hänen mukanaan Kuubiin tuli maailmanluokan tarinankerrontaa sekä päräyttävää innovointia.

Toimiston väkevä meno kuitenkin hiipui, ja vuosikymmenen vaihtuessa ongelmat olivat kasvaneet suureksi. Silloin Kuubissa tehtiin tärkeä oivallus, joka loi pohjan myös nykyiselle toiminnalle: pysyäkseen mukana maailman kehityksessä myös toimiston itse on kehityttävä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kuubin piti tehdä täyskäännös – ja sen toimisto teki. Toimitusjohtajaksi palkattiin Markku Mäntymaa, joka alkoi rakentaa Kuubista kokonaisvaltaista mainostoimistoa. Tuotantoyhtiöstä muututtiin aiempaa vahvemmin suunnittelutoimistoksi, joka kuitenkin piti vahvuuksiistaan – eli muun muassa liikkuvan kuva tekemisestä – tiukasti kiinni. 

– 2010-luvun alussa Kuubi teki täyskäännöksen. Kasvua ja tekemistä alettiin miettiä täysin uudella tavalla, kertoo Kuubin nykyinen toimitusjohtaja Anna Porvari, joka on ollut pestissään viime vuodesta lähtien.

Siitä alkoi uusi kasvupyrähdys, joka jatkuu yhä. Tänä päivänä Kuubi on omavarainen ja vuosittain voittoa tekevä yritys, joka kehittyy tasaisen varmasti. 

Kymmenisen vuotta sitten tehty oivallus vaikuttaa yhä koko yrityksen toimintaperiaatteisiin: tilanteisiin sopeudutaan, ja muutoksia tehdään. 

– Yritysten on pakko muuttua. Mikään ei ole niin varmaa kuin pysyvä muutos. Muutos luo kilpailukykyä ja tuo energiaa tekemiseen, Porvari kiteyttää.

Ja kun mietitään etenkin viimeisiä vuosia, niin muutos on ollut poikkeuksellisen valtava markkinoijan näkökulmasta.

– Kaikki muuttuu ympärillä, joten tietenkin myös asiakkaiden tarpeet muuttuvat. Menestyminen vaatii jatkuvaa hereillä olemista, jotta markkinassa voi pysyä relevanttina, Porvari jatkaa.

Ja tätä ohjenuoraa Kuubissa halutaan seurata tarkasti. Jatkuva oppiminen kuulostaa tietenkin itsestäänselvyydeltä, mutta onko se sitä?

– Muuttuminen vaatii sitä, että uskalletaan heittäytyä kokeilemaan uusia juttuja. Joskus epäonnistutaan, mutta sitten asiat tehdään uudella tavalla. Uudistuminen vaatii pitkäjänteisyyttä, ja rehellisesti sanottuna tällä toimialalla pitkäjänteinen kehitystyö voi olla haastavaa, Porvari muotoilee diplomaattisesti.

Virtuaaliset esittelytilat hyvä esimerkki muuntautumiskyvystä

Kuubille pitkäjänteisyys on kuitenkin ollut selviö, sanoo Porvari. Sen myötä yrityksestä on tullut kenties Suomen digitaalisin mainostoimisto.

Vahvalle muuntautumiskyvylle ja kehitystyölle löytyy myös katetta. Taustalla on tietenkin paljon muuntautumiskyvystä kertovia asioita, jotka eivät näy ulospäin, mutta jotkut muutokset näkyvät. Yksi hyvä mittari on omien töiden kädenjälki.

Kuubin kohdalla paras esimerkki on Virtual Showroom -konsepti, joka syntyi juuri silloin, kun yritysten oli reagoitava ja muututtava nopeasti: koronapandemian alussa.

– Tuollaisina hetkinä on mentävä eteenpäin. Ei saa vetäytyä kilpikonna-asentoon, Porvari muistuttaa.

Kuubi ei vetäytynyt, vaan innovoi uutta. Virtual Showroomit eli virtuaaliset esittelytilat syntyivät, kun toimiston asiakkaat eivät voineet lähteä maailmalle esittelemään tuotteitaan. Siksi Kuubi keksi luoda virtuaalisen maailman, jossa tuotteista saa etänä parhaan mahdollisen kuvan.

Ensimmäinen asiakas oli Valtra, jolle messut ympäri maailman ovat olleet tärkeitä.

– Kaikki lähti siitä, että Valtralle oli tulossa isossa messut Saksassa. Messut peruttiin koronan takia, ja meidän piti alkaa miettiä yhdessä Tapauksen kanssa, miten uudet traktorit saadaan lanseerattua ympäri maailmaa ja saadaan asiakkaan liiketoiminta jatkumaan. Siitä syntyi ajatus Virtual Showroomista.

– Virtual Showroomeihin kulminoitui meidän koko toiminta. Tartuttiin asiaan, jota kukaan ei ollut koskaan tehnyt maailmassa. Rakensimme virtuaalisen maailman, jossa oli 3D-mallinnetut traktorit.

Toteutus meni enemmän kuin nappiin: Valtra takoi kovaa tulosta, ja työ palkittiin digitaalisia töitä palkitsevassa Grand Onessa Paras virtuaalinen tapahtuma -sarjassa.

– Myyntitulokset oliva todella vahvat. Ensimmäinen traktori myytiin tunnin sisään, ja ensimmäinen fleet wide (iso tilaus) tuli viikon sisällä, Porvari kertoo.

Nyt tuo parin vuoden takainen innovointi vie Kuubia seuraavalle tasolle. 

– Virtual Showroomit kasvattavat koko ajan merkitystään meidän liiketoiminnassa. Olemme käyneet paljon keskusteluja isojen B2B-yritysten kanssa, koska niillä on usein isoja laitteita, joita on vaikea lennättää ympäri maailmaa. Tällä hetkellä mietimme tarkasti myös, miten saamme hyödynnettyä Virtual Showroomeja kuluttajabrändipuolella. 

Kehitystyö ei kuitenkaan lopu tähän, kuten se ei ole loppunut aiemminkaan. Toimisto etsii koko ajan uudenlaisia ratkaisuja, joilla asiakkaille luodaan entistä enemmän arvoa. 

– Tutkimme koko ajan, miten keinoälyä voidaan käyttää nykyistä enemmän markkinoinnissa: mitä uusia keinoja löydetään ja mitä voidaan parantaa, Porvari päättää.