Kuva: Zalando
Myynti

Zalando kehittää asiakaskokemustaan sosiaalisen median kaltaiseksi

23.10.2025 11:08
Mikko Perttunen
Tuotemuotoilujohtaja: ”Kyseessä on merkittävä askel ja perustavanlaatuinen muutos siinä, miten asiakkaat kokevat ja käyttävät Zalandoa.”

Muodin ja lifestyle-tuotteiden verkkokauppa Zalando tuo tekoälyn ohjaaman löytösyötteen sekä uudet julkiset asiakasprofiilit Suomeen.

Zalandon mukaan uudet ominaisuudet muuttavat sovellusta sosiaalisen median kaltaiseksi ja tekevät ostokokemuksesta elämyksellisemmän ja viihdyttävämmän.

MAINOS
MAINOS

Löytösyötteessä asiakkaat voivat selata ja tutustua kiinnostuksen kohteidensa mukaan räätälöityyn sisältöön lähes reaaliajassa. Syöte on nyt käytössä Zalandon 22 markkina-alueella ja se kokoaa yhteen muun muassa kuratoidut inspiraatiotaulut, personoidut tuotesuositukset, live-lähetykset sekä vaikuttajien ja brändien tuottaman sisällön.

– Uudet ominaisuudet ovat merkittävä askel missiossamme kehittyä pääasiassa ostamiseen perustuvasta alustasta eläväksi ja inspiroivaksi muodin ja elämäntyylin ekosysteemiksi. Kyse ei ole vain siitä, että teemme asiakaskokemuksesta helpomman – vaan siitä, että teemme siitä kiinnostavamman, merkityksellisemmän ja henkilökohtaisemman, Zalandon perustaja ja toinen toimitusjohtaja Robert Gentz kertoo tiedotteessa.

Uusi asiakasprofiili puolestaan kokoaa yhteen käyttäjien tallentaman sisällön, suosikkibrändit ja seurattujen vaikuttajien sisällön. Ominaisuuden myötä käyttäjät voivat ilmaista omaa tyyliään luomalla ja jakamalla omia inspiraatiotaulujaan muiden käyttäjien kanssa sekä Zalandossa että sen ulkopuolella.

– Uuden asiakasprofiilin ja jaettavien inspiraatiotaulujen myötä asiakkaat voivat ensimmäistä kertaa olla tietoisia toisista käyttäjistä Zalandossa. Käytännössä toistamme kokemuksen, joka tapahtuu arjessa – ihmiset kysyvät neuvoja ja jakavat asuvinkkejä toisilleen, Anne Pascual, Zalandon tuotemuotoilun johtaja Anne Pascual kertoo.

– Kyseessä on merkittävä askel ja perustavanlaatuinen muutos siinä, miten asiakkaat kokevat ja käyttävät Zalandoa. Siirrymme perinteisestä verkkokauppamallista kohti uutta aikakautta, jossa digitaalinen muodin kuluttaminen perustuu tunteeseen, inspiraatioon ja yhteisöllisyyteen, hän jatkaa.

MAINOS