Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Yliopistotutkimus: Käytetyn elektroniikan ostamiseen liittyy paljon tunnepohjaisia jännitteitä – epäilyä herättävät esimerkiksi markkinoinnin vihreät väitteet

24.11.2025 9:15
Mikko Perttunen
Vastuullisetkin kuluttajat epäröivät.

Vaikka kuluttajat haluavat tehdä ekologisia valintoja ja pitävät kierrätystä tärkeänä, moni epäröi käytetyn elektroniikan kohdalla.

Oulun yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus selvitti, miten kuluttajat kokevat kunnostettujen elektroniikkatuotteiden ostamisen ja miksi vastuullinen valinta ei aina ole helppo.

Tutkimuksen mukaan jopa kestävän kulutuksen puolestapuhujat tasapainoilevat omantunnon, mukavuuden ja varovaisuuden välimaastossa, kun kyse on kierrätetystä elektroniikasta. He haluavat toimia vastuullisesti, mutta samalla epäilevät tuotteiden laatua, korjauslupausten luotettavuutta ja markkinoinnin vihreiden väitteiden aitoutta.

MAINOS

– Moni haluaa toimia vastuullisesti, mutta pelkää tulevansa huijatuksi tai leimautuvansa sinisilmäiseksi. Kunnostettujen laitteiden ostamiseen liittyy yllättävän paljon tunnepohjaisia jännitteitä, aiheesta Oulun yliopistossa tällä viikolla väittelevä kauppatieteiden maisteri Omar Mohammed kertoo tiedotteessa.

Väitöstutkimuksessaan Mohammed osoittaa, että asiakaskokemus ei ole vain tekninen kohtaaminen yrityksen kanssa, vaan dynaaminen ja kulttuurisesti sidottu tapahtuma, jossa arvot, tunteet ja sosiaalinen hyväksyntä sekoittuvat.

Tulokset haastavat yrityksiä ja päätöksentekijöitä, sillä kestävän liiketoiminnan menestys ei riipu vain materiaalien kierrättämisestä, vaan siihen liittyvät myös asiakkaan luottamus ja tunteet. Yritysten on rakennettava paitsi teknisesti toimivia, myös emotionaalisesti tyydyttäviä asiakaskokemuksia.

– Yritysten on ekosertifikaattien ja teknisten takuiden lisäksi rakennettava luottamusta, ylpeyttä ja tunneperäistä tyytyväisyyttä. Niiden pitäisi tukea asiakkaitaan tuntemaan olonsa hyväksi, kun nämä tekevät hyvää, Mohammed tiivistää.

Väitöstutkimus perustuu 53 syvähaastatteluun Suomessa.