Kuva: Kone
Brändit

"Ylätason jargonin voi säästää strategiapapereihin” – tässä ovat Suomen houkuttelevimmat työnantajat vuonna 2025

21.10.2025 13:49
Mikko Perttunen
Erityisesti avoimuus houkuttelee osaajia.

Kone, Puolustusvoimat ja S-ryhmä ovat tällä hetkellä Suomen houkuttelevimmat työnantajat. Asia selviää Duunitorin Työnhaku Suomessa 2025 -tutkimuksesta.

– Kolmen kärjessä kiinnostavaa on, että organisaatiot ovat hyvin erilaisia. Kone on globaali teollinen toimija, S-ryhmä toimii kuluttajabisneksessä ja Puolustusvoimat edustaa julkista sektoria, Duunitorin johtava asiantuntija Lauri Vaisto kertoo tiedotteessa.

Vaisto pohtii, että Kone on ottanut roolin suomalaisen korkean teknologian symbolina, kun taas Puolustusvoimat on saanut paljon huomiota maailmanpolitiikan murroksessa. S-ryhmä puolestaan nähdään Vaiston mukaan vakaana kotimaisena toimijana, jonka kanssa monet suomalaiset ovat päivittäin tekemisissä ainakin kuluttajina.

"Listalle nousseet työnantajat ovat vahvoja brändejä."
MAINOS
MAINOS

Vaikka työnantajat ovat keskenään erilaisia, niitä yhdistää kolme asiaa.

– Kärkeen nousseet työnantajat ovat suomalaisille tuttuja organisaatioita. Kaikkia yhdistää myös se, että jokaisesta saa helposti käsityksen siitä, millaisia työtehtäviä on tyypillisesti tarjolla. Kolmikko on myös tehnyt pitkäjänteistä työnantajabrändityötä, Vaisto arvioi.

Tutkimuksen vastaajilta kysyttiin, mikä on houkuttelevin Suomessa toimiva työnantaja. Viiden eniten mainintoja saaneiden joukkoon nousivat kolmen kärjen lisäksi myös Supercell ja Finnair.

– Listalle nousseet työnantajat ovat vahvoja brändejä. Ne ovat myös olleet paljon esillä mediassa, mikä osaltaan selittää sitä, että ne tulevat ensimmäisenä mieleen, kun kysytään suosikkityönantajaa, Vaisto kommentoi.

Tutkimuksen mukaan avoin työnantaja houkuttelee työnhakijoita.

Joustavuus, yhdenvertaisuus sekä organisaation kulttuuri ja ihmiset ovat Vaiston mukaan tärkeitä teemoja työnhakijoille alaan tai ammattiin katsomatta. Kohderyhmätuntemus on kuitenkin avainasemassa työnantajaviestinnässä.

"Lähetä palkkatoiveesi -tyyppinen viestintä haaskaa kaikkien aikaa."

– Yleinen virhe on jäädä viestinnässä abstraktille tasolle. Esimerkiksi yhdenvertaisuuden kaltainen teema voi houkutella, mutta siitä pitää pystyä kertomaan kohderyhmälle mahdollisimman konkreettisesti. Ylätason jargonin voi säästää strategiapapereihin, Vaisto sanoo.

– Suomalaiset työnhakijat eivät ole tyhmiä. Kaikki tietävät, että jokaiseen työyhteisöön liittyy myös ongelmia. Luottamusta herättävä työnantajaviestintä tarttuu rohkeasti epäkohtiin ja tuo esiin, miten niitä on lähdetty korjaamaan, hän jatkaa.

Duunitorin tutkimuksen mukaan työpaikkaa saavat hakemaan selkeä kuva työtehtävistä ja vastuista, palkka-avoimuus, panostaminen johtamiseen ja esihenkilötyöhön, työnantajan hyvä maine ja työpaikan kulttuuri ja ihmiset.

– Lähetä palkkatoiveesi -tyyppinen viestintä haaskaa kaikkien aikaa, koska tyypillisesti tehtävään budjetoitu palkka on joka tapauksessa tiedossa jo rekrytointia aloitettaessa. Tutkimustemme mukaan palkkatiedon sisältävät työpaikkailmoitukset myös tuottavat parempia tuloksia kuin ilmoitukset, joissa palkkaa piilotellaan, Vaisto paljastaa.

MAINOS