Vuoden viestintätoimistona palkittu Mellakka Helsinki palkittiin muun muassa kansainvälisen ja suomalaisen mediaviestinnän kategorioissa. Kuva: Mikko Perttunen
Viestintä

Vuoden viestintätoimisto on Mellakka Helsinki – katso kaikki Finnish Comms Awards -voittajat

6.11.2025 23:00
Mikko Perttunen
Vuoden viestintäkonsultti on Toni Tervo ja vuoden nuori kyky Elisa Kähkönen.

Viestintäalan kilpailu, Finnish Comms Awards, huipentui tänä iltana järjestettyyn gaalaan.

Viestintätoimisto Brunnenin Suomen Vesilaitosyhdistys ry:lle toteuttama työ Putkirikoista päätöksentekoon valittiin vuoden viestintätyöksi.

MAINOS

Vuoden viestintätoimistona palkittiin Mellakka Helsinki.

Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Toni Tervo, Vuoden pitchaajaksi Sini Levisalo ja Vuoden nuoreksi kyvyksi Elisa Kähkönen.

Kaikki Finnish Comms Awards 2025 -voittajat

Vuoden varainhankintateko

Kuolleiden lasten muistopäivän kampanja / Käpy Lapsikuolemaperheet ry

Pääkategoria 1: Strategisuus ja viestinnän konsultointi

Asiantuntijanäkyvyyden rakentaminen

Minä olen media – Valmennus valjasti 30 vismalaisen valovoiman (Visma Finland & Netprofile Finland Oy)

Työnantajakuvan ja organisaatiokulttuurin kehittäminen

Kaikki panokset pelissä – Näin Veikkauksesta tuli tech-osaajien kärkikohde (Veikkaus & Viestintätoimisto Drum) 

Kriisiviestintä ja varautuminen: Älä klikkaa niitä linkkejä! (Visma Solutions Oy / Netvisor & Netprofile Finland Oy)

Strategia- tai muutosviestintä

Strateginen muutos ja viestintä nostivat hoivayhtiö Esperi Caren ulos kriisistä (Esperi Care Oy & Kaiku Helsinki Oy) 

Strateginen viestintäkonsultointi

Lentoliikenteen uusi aika – tamperelainen menestystarina nosti Suomen kestävän ilmailun kansainväliseen kärkeen (Liquid Sun & United Imaginations, Ääri) 

Ulkoinen viestintä

Ryhti-viestintä sai sidosryhmät mukaan muutokseen (Ympäristöministeriö (Ryhti-hanke), Suomen Ympäristökeskus (Syke), DigiFinland & Oy SEK Ab)

Vastuullisuusviestintä ja yhteiskunnalliset teemat

Hyvin pyyhkii – Lindströmistä vastuullisuudestaan tunnettu toimija (Lindström Oy & Viestintätoimisto Drum) 

Viestintävalmennus ja simulaatiot


Asiantuntijavalmennukset Tilastokeskuksen brändin ja yhteiskunnallisen roolin rakentajana (Tilastokeskus & Oy SEK Ab) 

Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä

Putkirikoista päätöksentekoon – vaikuttajaviestintä teki maan alla kyteneestä vesikriisistä näkyvän (Suomen Vesilaitosyhdistys ry & Brunnen Communications)

Pro Bono

Luottamuksen jälleenrakennus Ukrainaan (The Bridge of Trust & Avidly) 

Pääkategoria 2: Luovuus, viestinnän keinot ja kampanjat

Lanseeraus

OP Ensisijoittaja ja miten Suomeen synnytettiin uusi sijoittajasukupolvi (OP Ryhmä & United Imaginations, Erma & Reinikainen)

Mediaviestintä (kansainvälinen)

PR teki Donitsista globaalisti tunnetun maalla, merellä ja ilmassa (Donut Lab OÜ & Mellakka Helsinki)

Mediaviestintä (Suomi)

Suomen ensimmäinen Pirkka-kirja (Kustannusosakeyhtiö Siltala & Mellakka Helsinki)

Lue myös: Kari Hotakaisen tuore romaani julkaistiin Pirkka-brändin alla – kirjailija ei koe sen haastavan teoksen arvostusta

PR-tilaisuus

Näin sinisestä pullosta tehtiin myydyin erikoisolut Suomessa (Sinebrychoff & Mellakka Helsinki, Mellakka Events)

Lue myös: Palkitusta McDonald’s-yhteistyöstä tunnettu Vain lanseerasi vaate- ja asustemalliston ranskalaisen 1664-olutbrändin kanssa

Tapahtuma, tempaus tai repäisy

Betonilive – Yli 400 000 katselua suorassa TV-lähetyksessä kuivuvalle betonille (Digita Oy & Republic of Communications) 

Lue myös: Betoni kuivuu livenä – myös Digitan aprillilta kuulostava uutinen pitää paikkansa

Podcast

Wilhelm x Wet Show – tarinoita, hodareita ja yli 1,6 miljoonaa kuuntelua ja katselua (Atria Suomi Oy & TBWA\Helsinki Oy) 

Natiivi- ja sisältömarkkinointi

Heavy Meikki – kun sisältö soi kovempaa (K-Citymarket & TBWA\Helsinki Oy) 

Sosiaalinen media

Tiktok Aikaleima – Julkaisuajankohdalla luotettavuutta sosiaalisen median uutisointiin (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu & NoA / Bob the Robot)

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajayhteistyö kuin leffa (K-Market & TBWA\Helsinki Oy)

Viestintäkampanja: B2C

Medialukutaidon Aapinen – Kuinka Suomen peruskoululaiset opetettiin lukemaan. Uudestaan. (Uutismedian liitto & United Imaginations, Ville Salervo, Alfons Digital, PunaMusta, LSB Yhtiöt, JCDecaux, Sanoma Media Finland) 

Viestintäkampanja: B2B

Blue vs. Red – Which planet should we invest in? (Origin by Ocean & Avidly)

Viestintäkampanja: julkishallinto

Huomisen hoitajat (Seure Henkilöstöpalvelut, Helsingin kaupunki, HUS, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue & Avidly) 

Viestintäkampanja: järjestöt ja muut tuottoa tavoittelemattomat organisaatiot

Northern Plights – kampanja, joka nosti Itämeren rehevöitymisen takaisin otsikoihin (John Nurmisen Säätiö & United Imaginations, Cocoa, FLC, SlowRocket Oy, Pågå Oy, LSB, Havas)

Pro bono

Cancer For Sale – Sesongin paras ostos on lapsen elämän diili (AAMU Suomen Lasten Syöpäsäätiö & United Imaginations, Ivalo Creative, MUSUTA, Pablo Films, BookUS, Studio Kalevankatu, Kamerafirma, Valofirma, Sanoma Media Finland, Havas Helsinki, JCDecaux Finland Oy, Clear Channel Suomi Oy, Mediateko, LSB Yhtiö)  

Bonus: Wow-kategoria!

Näköaloja kansallismaisemaan (KOY Helsingin päärautatieasema, VR Group & Impact Agency Fabrik Oy, The Clutch Company, AtFlow)

Vuoden viestintätyö

Putkirikoista päätöksentekoon – vaikuttajaviestintä teki maan alla kyteneestä vesikriisistä näkyvän (Suomen Vesilaitosyhdistys ry & Brunnen Communications

Vuoden vaikuttamiskampanja

Tiktok Aikaleima – Julkaisuajankohdalla luotettavuutta sosiaalisen median uutisointiin (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu & NoA / Bob the Robot)

Vuoden pitchaaja

Sini Levisalo, United Imaginations

Vuoden nuori kyky

Elisa Kähkönen, Ahjo Communications Oy

Vuoden viestintäkonsultti

Toni Tervo, Republic of Communications

Vuoden Viestintätoimisto

Mellakka Helsinki

MAINOS