Kuva: Vain
Brändit

Palkitusta McDonald’s-yhteistyöstä tunnettu Vain lanseerasi vaate- ja asustemalliston ranskalaisen 1664-olutbrändin kanssa

25.10.2024 7:35
Mikko Perttunen
Luova johtaja: ”Meillä on ollut taipumuksena avata pulloja ties mihin pöydänkulmaan.”

Suomalainen muotibrändi Vain julkaisi torstaina AW1664-nimellä kulkevan vaate- ja asustemalliston yhteistyössä Kronenbourg-panimon 1664-brändin kanssa. Suomessa brändin oluista kuluttajille on luultavasti tutuin 1664 Blanc -vehnäolut, jota löytyy hanasta jo monesta pienemmästäkin kuppilasta.

– 1664 on brändi, joka on ollut meidän arjessamme läsnä ja esimerkiksi juomasponsorina tapahtumissa. Siniset pullot ovat kulkeneet tilanteesta tilanteeseen mukana, Vainin toimitusjohtaja Roope Reinola kertoo.

MAINOS

Reinolan mukaan Vainille merkitsee yhteistöiden kohdalla paljon juuri se, että brändi on lähellä sydäntä. 1664 on myös pitkään ollut laajemminkin läsnä muotimaailmassa.

– Olemme mukana tänä vuonna esimerkiksi muotialan tapahtumissa, ja brändi on eri maissa tehnyt hyvinkin erilaisia yhteistöitä muodin ja designin saralla. Siksi oli luontevaa, että Suomessakin mennään siihen suuntaan, Sinebrychoffilla 1664-brändistä vastaava tuotepäällikkö Marisa Kursula toteaa.

Brändin jakelusta Suomessa vastaa juuri Sinebrychoff.

Vuonna 2022 lanseerattu Vain on tehnyt tähän mennessä viisi mallistoa ja tullut viime aikoina mainosmaailmassa tutuksi erityisesti McDonald’sin kanssa toteutetusta, käytetyistä työasuista valmistetusta vaatemallistostaan, joka on kahminut myös alan palkintoja.

Lue myös: Nord DDB Helsingin ja McDonaldsin McDrip-kampanjalle hopealeijona Cannesissa: ”Hopea jättää parantamisen varaa”

Tämä oli Kursulan mukaan hyvin Sinebrychoffilla tiedossa.

– Olemme ihaillen seuranneet, kuinka valtavan näkyvyyden tuo yhteistyö sai globaalistikin. Emme kuitenkaan lähteneet tähän pelkästään sillä ajatuksella, että toteuttaisimme vastaavan yhteistyön, vaan yhteinen arvomaailma painoi tässä hyvin vahvasti, Kursula sanoo.

– McDonald’s-mallisto avasi mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muidenkin suurten brändien kanssa. Voin sanoa, että meillä on ollut mistä valita, Reinola paljastaa.

Nahkaliivissä on kuusi pullotaskua. Kuva: Vain

Kursulan mainitsema yhteinen arvomaailma nivoutuu ennen kaikkea yhteisöllisyyteen, ystävyyteen ja yhdessäoloon.

– Ranskalainen terassikulttuuri on ollut tässä luovan suunnittelun lähtökohta, Kursula sanoo.

Yhteistyössä Vogue Scandinavian kanssa toteutettu malliston lanseeraustilaisuuskin rakentui Helsingin Kattilahallissa ranskalaisen terassin hengen mukaisesti.

Eilen verkkokaupassa ja tänään Vainin Helsingin myymälässä myyntiin tuleva mallisto koostuu seitsemästä tuotteesta. Siihen kuuluvat nahkatakki ja nahkaliivi, jossa on kuusi pullotaskua, pitkähihaisia paitoja sekä poistotekstiilistä valmistettuja farkkuja, jotka on toteutettu yhteistyössä Lounais-Suomen jätehuollon kanssa. Lisäksi mukana on huppari, jonka hupussa on Blanc-pullon kokoiset taskut.

Asusteisiin lukeutuvat puolestaan lippalakit, punainen nahkavyö yhteistyötä symboloivalla Vain AW1664 -cocarde-vyönsoljella sekä samaa logoa hyödyntävä avaimenperä, jossa on pullonavaaja.

Korvakoruilla aukeaa myös kruunukorkki. Kuva: Jens Zitting

– Tykkään projekteista, joihin liittyy omakohtaista kokemusta. Toimistollamme on aina jääkaapissa brändin oluita, joten tämä tuntui hyvin luonnolliselta, Vainin luova johtaja ja Jimi Vain -nimellä tunnettu Jimi Särmö kertoo.

– Meillä on ollut taipumuksena avata pulloja ties mihin pöydänkulmaan, joten tästä mallistosta löytyy nyt lippis, jossa on pullonavaaja, Särmö mainitsee esimerkiksi.

1664-brändi on tunnettu sinisestä väristään, mutta se ei Vainin yhteistyömallistossa näy. Kuva: Jens Zitting

Vainin designissa on aina mukana sydän jossain muodossa. McDonald’s-kampanjassa muotitalo sai muotoilla ikoniset kultaiset kaaret sydämen muotoon, ja myös 1664-yhteistyössä olutbrändin logon ovaalia saatiin muokata sydämeksi.

– Yleensä brändit eivät anna logoihinsa koskea, mutta me olemme päässeet leikkimään myös niillä, Reinola sanoo.

– Yksi vahvuutemme on ehkä siinä, että kunnioitamme asiakasbrändin suuria ja pieniä linjoja, mutta pystymme myös soveltamaan luovasti omaa brändiämme siihen, Särmö jatkaa.

MAINOS