Mikko Perttunen
Brändit

VR uusii juniensa visuaalisen ilmeen – hakee uuden brändin mukaisia ideoita suunnittelukilpailun avulla

23.8.2023 14:36
Mikko Perttunen
Kilpailun palkintosumma on 30 000 euroa.

VR järjestää yhteistyössä muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamon kanssa junien ulkoasun ideakilpailun. Voittajan idea toteutetaan yhteen kaukoliikenteen junavaunuun vuoden 2024 alussa. Yhtiö suunnittelee käyttävänsä voittajan luomaa uutta visuaalista ilmettä koko kalustossaan tulevaisuudessa.

Kilpailu on suunnattu muotoilualan ammattilaisille ja opiskelijoille. Palkintosumma on 30 000 euroa.

Kilpailuehdotuksessa suunnitellaan uusi ilme kaksikerroksiseen IC-kaukojunaan ja yksikerroksiseen lähijunaan. Lisäksi kaukojunan ehdotuksessa esitetään idea palveluvaunun erottautumisesta sekä idea lähijunan ja kaukojunan erilaisista rooleista. VR laatii kilpailuvoittajan työn pohjalta yksityiskohtaiset tarroitussuunnitelmat eri juna- ja vaunutyypeille.

VR hankkii uutta lähi- ja yöjunakalustoa, joka saadaan liikenteeseen vuonna 2026. Uuden kaluston myötä suunnitellaan junien ulkoasun yhdenmukaistamista vastaamaan paremmin VR:n brändiä. Kauko- ja lähijunien nykyinen ulkoasu on palvellut jo vuodesta 2010 saakka.

Vuonna 2019 uudistetun brändin mukaisesti toteutettu ilme on jo nähtävissä esimerkiksi VR:n verkkosivuilla ja VR Matkalla -sovelluksessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)