Brändit

Volkswagenin tapaus muistuttaa pörssiyritysten rehellisen viestinnän tärkeydestä – "Aprillipäivä ei saisi vaikuttaa pörssiyritysten tiedottamiseen"

Saksalaisen autobrändin kohukampanja voi käydä yhtiölle kalliiksi.
Kuva:
Unsplash/Cosmin Grosu
Volkswagenin tapaus muistuttaa pörssiyritysten rehellisen viestinnän tärkeydestä – "Aprillipäivä ei saisi vaikuttaa pörssiyritysten tiedottamiseen"

Autobrändi Volkswagen räväytti pari päivää ennen aprillipäivää, kun yhtiö tiedotti muuttavan nimensä Yhdysvalloissa Voltswagen of Americaksi osana ID.4 -sähköauton lanseerausta. Uutista pidettiin ennenaikaisena aprillipilana, mutta autobrändin toimistolta painotettiin vielä jälkikäteenkin, että uutinen on totta. Sen jälkeen Volkswagenin osake lähti kovaan nousuun Yhdysvalloissa.

Lopulta uutinen osoittautui kuitenkin aprillipilaksi, mikä nostatti esiin suuria tunteita etenkin sosiaalisessa mediassa. Sijoittajat kokivat, että heitä oli johdatettu harhaan, kuten olikin.

Volkswagen pahoitteli suuren näkyvyyden saanutta kampanjaansa ja kertoi menneensä liian pitkälle, mutta saksalaisjättiä voi odottaa isot seuraamukset. Muun muassa sähköautovalmistaja Tesla ja yrityksen toimitusjohtaja Elon Musk ovat saaneet aiemmin jopa 20 miljoonan dollarin sakot sijoittajien harhaan johtamisesta. Volkswagenin tilannetta onkin verrattu Tesla-tapaukseen.

Normaalisti aprillipäivinä nähdään runsaasti “valeuutisia” hauskuuttamismielessä, mutta Volkswagenin kohdalla tapahtui kaksi virhettä. Ensinnäkin yhtiö teki pilan ennen aprillipäivää, ja toiseksi yhtiön ei olisi koskaan pitänyt vahvistaa uutista todeksi jälkikäteen. Todennäköisesti pila olisi jo unohtunut, jos tiedote olisi lähetetty aprillipäivänä.

Volkswagenin tapaus kuitenkin osoittaa, että pörssiyritysten kannattaa olla tiedottamisessaan tarkkana myös aprillipäivinä. Finanssivalvonnan markkinavalvoja Juha Manu painottaa MarkkinointiUutisten haastattelussa, että lakia pitää noudattaa kaikkina vuoden päivinä.

– Aprillipäivä ei saisi vaikuttaa pörssiyritysten tiedottamiseen. Harhaanjohtavan ja väärän tiedon antaminen on kiellettyä, Manu kertoo.

Manu ei ota kantaa Volkswagenin tapaukseen, mutta hän puhuu kurssimanipulaatiosta yleisellä tasolla. Hän sanoo, että pörssiyritysten pitää olla todella huolellisia viestinnässään.

– Niiden tulee olla varovaisia kaikessa tiedottamisessaan riippumatta siitä, miten tieto annetaan markkinoille.

Jos Suomessa nähtäisiin tapaus, jossa pörssiyrityksen epäillään antaneen väärää tietoa, lähettäisi Finanssivalvonta yhtiölle selvityspyynnön, minkä jälkeen tapausta arvioitaisiin kokonaisuutena sääntelyn näkökulmasta. Mikäli Finanssivalvonta arvioisi pörssiyrityksen tiedottamisen olleen sääntelyn vastaista, Finanssivalvonnan on mahdollista antaa pörssiyritykselle tiedottamisesta hallinnollinen seuraamus, joka voi olla seuraamusmaksu tai julkinen huomautus.

– Erityisen vakavassa tapauksessa Finanssivalvonta voi tehdä tutkintapyynnön poliisille tiedottamisrikoksesta, Manu lisää.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa