Brändit

Voltswagen-pila toi autojätille runsaasti näkyvyyttä, mutta kohuttu markkinointitempaus voi tuoda myös ongelmia

Volkswagen kertoo menneensä markkinointitempauksessaan liian pitkälle.
Kuva:
Unsplash/Julian Hochgesang
Voltswagen-pila toi autojätille runsaasti näkyvyyttä, mutta kohuttu markkinointitempaus voi tuoda myös ongelmia

Saksalainen autobrändi Volkswagen kertoi tällä viikolla, että yhtiö muuttaa nimensä Yhdysvalloissa Voltswagen of Americaksi osana ID.4 -sähköauton lanseerausta. Uutista pidettiin ennenaikaisena aprillipilana, mutta Volkswagen vahvisti tiedon todeksi vielä myöhemmin.

Lopulta uutinen oli kuitenkin aprillipila. Markkinointitempaus oli äärimmäisen onnistunut näkyvyyden kannalta, sillä uutiskynnys ylittyi joka puolella maailmaa.

Monet tahot kuitenkin suuttuivat kampanjasta, sillä uutinen johdatti Volkswagenin osakkeen lähes viiden prosentin kasvuun. Toisin sanoen sijoittajia johdatettiin harhaan. Volkswagen tiedottikin katuvansa yliampunutta temppuaan.

Pelkkä katuminen ei kuitenkaan välttämättä riitä. Muun muassa Carscoops-sivusto huomauttaa, että markkinoiden manipulaatiosta voi tulla konkreettisia seurauksia. Sivusto käyttää esimerkkinä sähköautovalmistaja Teslan toimitusjohtajaa Elon Muskia, joka on aiemmin antanut yrityksestään väärää tietoa Twitterissä ja saanut sitä kautta Teslan osakkeen nousuun. Sekä Teslalle että Muskille on aiemmin langetettu teosta 20 miljoonan dollarin sakot.

Vaikka kampanja toi autojätille runsaasti näkyvyyttä, voi sillä olla negatiivinen vaikutus myös brändiin, joka yhä yrittää kiillottaa imagoaan vuoden 2015 päästöhuijausskandaalin jäljiltä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa