Kolumni

Vittuileva asiakas joutaakin mennä – mutta kummassa vika lopulta olikaan?

26.5.2023 8:13
Arttu Käyhkö
Jos yritykseltä puuttuu liiketoimintastrategia, ei ole sellaista markkinointitoimistoa, joka pystyisi tehtävässään onnistumaan. Tehtävää kun ei silloin käytännössä edes ole, on vain satunnaisia toimenpiteitä, jotka eivät perustu mihinkään, kirjoittaa Arttu Käyhkö.

Ei ole sellaista markkinointitoimistoa, jolla ei perälauta vuotaisi yhtään. Joskus asiakas lähtee kalppimaan, kun tulokset eivät miellytä, joskus tarina päättyy itsestä riippumattomiin muuttujiin. Joskus vain eivät kemiat kohtaa.

Sitten ovat tapaukset, joissa yhteistyö on ollut pakko lopettaa, koska asiakas on… no, persläpi.

Yleensä tämä liittyy siihen, että toisessa päässä ei ole missään vaiheessa kunnolla ymmärretty, mitä toimisto puuhaa, ja jossain vaiheessa alun kärsimättömyys muuttuu vittuiluksi. On tietenkin toimiston tehtävä huolehtia, että asiakas on kartalla ja riittävästi informoitu, mutta sitten on se jengi, joka ei oikeastaan yritäkään ymmärtää vaan keskittyy valittamaan ja vinkumaan.

Antaa palaa vaan, mutta sillä on hintansa. Toimistot eivät ole niin tyhmiä, epätoivoisia tai rahankipeitä kuin persläpi luulee – mutta hyväuskoisia osaamme olla. Niinpä niillekin, joilla on menossa viides toimisto kolmeen vuoteen, löytyy kyllä kumppani. Mutta se maksaa.

Persläpi ei mahdollisesti saa kipeimmin tarvitsemaansa osaamista edes rahalla.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kokeneemmat toimistot hoksaavat pysyä näistä tapauksista kaukana, mikä tarkoittaa, että persläpi ei mahdollisesti saa kipeimmin tarvitsemaansa osaamista edes rahalla. Toisaalta ne, jotka vielä ovat valmiita kokeilemaan onneaan, hinnoittelevat riskin sisään. Vitutuslisäksikin tätä voisi kutsua.

Totta on, että markkinointipalveluiden ostaminen voi olla tuskallisen vaikeaa. Mutta jos asiakkaana lyöt kerta toisensa jälkeen kirveen kiveen, kannattaa aloittaa itsetutkiskelu. Peilikuvalta voi kysyä ensimmäiseksi, onko liiketoiminnan tavoitteet ravistettu hihasta ja strategia tekemistä vaille valmis.

Nimittäin jos on, ei ole sellaista markkinointitoimistoa, joka pystyisi tehtävässään onnistumaan. Tehtävää kun ei käytännössä edes ole, on vain satunnaisia toimenpiteitä, jotka eivät perustu mihinkään. Tässä kuussa tätä, ensi kuussa tuota.

Kun asiakas sitten kokee, ettei ole saanut rahoilleen vastinetta, herää kysymys: mitä vastinetta? Mikä oli tavoite? Minkä tarkalleen ottaen olisi pitänyt muuttua? Fakta on, että valtaosa pk-yrityksistä ei osaa vastata markkinoinnin näkökulmasta riittävällä tarkkuudella näihin kysymyksiin.

Markkinointikumppaneita tulee ja menee kuin Stockmannin ovista.

Niin pitkään kuin näin ovat marjat, markkinointikumppaneita tulee ja menee kuin Stockmannin ovista.

Tässä kohtaa on markkinointitoimiston vuoro katsoa peiliin. Repertuaarista löytyvät kyllä kaikki uusimmat jipot, mutta löytyykö kanttia kysyä asiakkaalta, että mitä te loppupeleissä haluatte?

On ihan järkeenkäypää, jos Jorman Juppilaituri Oy ostaa mökkikauden kynnyksellä mainoksen paikallislehdestä. Mutta jos JJ:n tavoite on kaksinkertaistaa firman liikevaihto, se ei tapahdu tuplaamalla näkyvyys kyseisessä aviisissa.

Miten se sitten tapahtuu, se pitäisi markkinointitoimiston kyetä ensin selvittämään ja sen jälkeen Jormalle kertomaan – silläkin varjolla, että Jorma ei tule pitämään kuulemastaan. Enkä puhu nyt pelkästään markkinoinnista ja viestinnästä.

Jos ei pysty tai uskalla, on vittuilunsa ansainnut.

Arttu Käyhkö paasaa kolumneissaan, kuinka markkinoinnissa(kaan) ei ole oikotietä onneen ja kuinka voittajina maaliviivan ylittävät ne, jotka onnistuvat yhdistämään luovuuden ja strategian liiketoiminnan tavoitteisiin. Leipätyönään Käyhkö toimii suunnittelijana ja yrittäjänä joensuulaisessa markkinointitoimistossa.