Kuva: Canva Pty Ltd.
Viestintä

Viestinnän ammattilaiset ovat ylpeitä työstään, mutta kokevat alan yleisen arvostuksen heikentyneen

29.10.2025 12:15
Mikko Perttunen
Myös alan tulevaisuus huolettaa aiempaa useampaa.

83 prosenttia viestinnän ammattilaisista on ylpeitä työstään ja pitää sitä palkitsevana, selviää Procomin, Viesti ry:n ja Julkisen alan viestijöiden teettämästä kyselystä.

Viestintätyö koetaan kuitenkin kuormittavaksi. Kuormitusta aiheuttavat etenkin jatkuvat yllätykset ja akuutit tilanteet. Myös globaalit kriisit vaikuttavat voimakkaasti viestintätyöhön. Vastaajista 86 prosenttia sanoo, että sodat sekä talouden ja turvallisuuden epävarmuus ovat lisänneet viestinnän työmäärää.

MAINOS
MAINOS

Huoli viestintäalan tulevaisuudesta on selvästi kasvanut kahden vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna. Nyt vain 22 prosenttia vastaajista uskoo alan kasvavan lähitulevaisuudessa, kun vuonna 2023 kasvuun uskoi yli puolet vastaajista. Alan uskoo hiipuvan 17 prosenttia vastaajista, kun edellisellä tutkimuskerralla tähän uskoi vain kaksi prosenttia.

Yhä useampi viestijä on myös epävarma oman työn jatkumisesta. Edellisessä tutkimuksessa vuonna 2023 epävarmoja oman työn jatkumisesta oli 12 prosenttia, nyt 21 prosenttia vastaajista. Kuusi kymmenestä vastaajasta arvioi kuitenkin työtilanteensa olevan melko hyvin taattu useaksi vuodeksi eteenpäin.

Myös alan yleisen arvostuksen nähdään heikentyneen. Vain 37 prosenttia vastaajista kokee, että viestintää arvostetaan yhteiskunnassa melko tai erittäin paljon. Kaksi vuotta sitten vastaava luku oli 55 prosenttia.

Organisaatioiden sisällä osa kokee saavansa tunnustusta, mutta monen mielestä arvostus ei näy konkreettisesti esimerkiksi palkkauksessa tai resursseissa. Viestinnän resurssit ovatkin kuluneen kahden vuoden aikana useammin vähentyneet kuin lisääntyneet.

Vuonna 2025 organisaatioista 39 prosenttia toimii 1–3 hengen viestintäyksiköillä. Erityisesti yhden hengen viestintäyksiköt (18 %) ovat lisääntyneet kahden vuoden takaisesta (13 %).

Työn keskeisimpiä painopisteitä ovat strategisuuden vahvistamisen lisäksi luottamuksen rakentaminen ja ylläpitäminen sekä vaikuttavuuden lisääminen. Lisää osaamista toivotaan tekoälystä, strategiatyöstä ja kokonaisuuksien johtamisesta sekä analytiikasta, mittaamisesta ja tutkimuksesta. Yleisin työtehtävä viestintäalalla on edelleen sisällöntuotanto (66 %). Muita keskeisiä tehtäviä ovat sosiaalinen media, digiviestintä, media- ja sidosryhmäviestintä sekä maineenhallinta.

Palkat alalla vaihtelevat paljon. Mediaanipalkka on 4 300 euroa kuukaudessa, mikä vastaa vuoden 2023 mediaanipalkkaa.

Vastaajista 75 prosenttia on kuitenkin viimeisen kahden vuoden aikana saanut palkankorotuksen, joka on noin puolella korotuksen saajista esimerkiksi ammattiliittojen neuvottelema TES-korotus. Korkeimmat palkat ovat edelleen pörssiyhtiöissä.

MAINOS