Muniba Raufin tutkii väitöstutkimuksessaan digitaalisia kanta-asiakasohjelmia. Kuva: Jyväskylän yliopisto
Digitaalisuus

Väitöstutkimus: Yritysten digitaaliset kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat merkittävästi asiakasuskollisuuteen

4.6.2024 11:56
Mikko Perttunen
Kehittyvillä alustoilla suositaan ei-rahallisia palkitsemisia.

Digitaalisista kanta-asiakasohjelmista on kehittynyt asiakassuhteiden strategioiden olennainen osa, joka tukee asiakkaiden sitoutumista ja vahvistaa brändiuskollisuutta.

Fortune Business Insightsin arvion mukaan Vuoteen 2029 mennessä kanta-asiakasliiketoiminnan odotetaan saavuttavan 24,44 miljardia dollaria ja kasvavan 23,5 prosentin vuosivauhdilla.

Muniba Raufin Jyväskylän yliopistolle tekemässä väitöskirjassa tarkastellaan kehittyviä digitaalisia kanta-asiakasohjelmia ja niiden vaikutusta asiakasuskollisuuteen sekä perinteisillä alustoilla, kuten sovellukset, että uusilla alustoilla, kuten sosiaalisessa mediassa ja metaversumissa. Rauf väittelee aiheesta perjantaina.

Tutkimustulokset vahvistavat, että kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat merkittävästi asiakasuskollisuuteen, mutta niiden tehokkuus riippuu paljon kontekstista:

– Tutkimus korostaa, että kanta-asiakasstrategiat on integroitava saumattomasti sosiaalisen median ja metaversumin taktiikoiden kanssa, mikä on olennaista näiden ohjelmien onnistumisen kannalta. Tämä korostaa myös personoinnin ja asiakkaiden mieltymysten ymmärtämisen merkitystä erityisesti palkitsemisen osalta, Rauf kertoo yliopiston tiedotteessa.

Väitöskirja paljastaa myös vaihtelua palkitsemisten vaikutuksissa. Metaversumin kaltaisilla kehittyvillä alustoilla suositaan ei-rahallisia palkitsemisia rahallisten sijaan, mikä on osoitus kuluttajien muuttuvista odotuksista.

– Vaikka perinteiset kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat asiakasuskollisuuteen voimakkaammin kuin metaversumin ohjelmat, jälkimmäisessä sitoutumiseen eivät useimmiten vaikuta palkitsemiset vaan muut tekijät, kuten aiemmat kokemukset, käytettävyys ja luottamus, Rauf selventää.

MAINOS