Kuvaaja:
Rubixen / Unsplash
Digitaalisuus

Uusi yhteisö haluaa kirittää digitaalisen kaupan kasvua Suomessa

19.9.2023 9:56
Mikko Perttunen
Digital Commerce Finlandissa uskotaan, että suomalaiset yritykset voivat menestyä globaaleja markkinoita hallitsevien jättiläisten rinnalla.

Business Finlandin ohjelmatoiminnan tuloksena syntynyt uusi yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen yritys Digital Commerce Finland haluaa kiihdyttää digitaalisen kaupan kasvua. Uuteen yhteisöön kutsutaan mukaan niin verkkokauppoja ja kaupan alan pk-yrityksiä kuin laajasti digikaupasta kiinnostuneita ja siihen vaikuttavia tahoja.

Yhteisön käynnistymistä tukee kuusi perustajaorganisaatiota: Kaupan liitto, Keskisuomalainen, Paytrail, Posti, Sanoma sekä Suomalaisen työn liitto. Nämä ja tulevat kumppanit mahdollistavat yhteisölle muun muassa pääosin maksuttomien palveluiden, tapahtumien ja koulutusten tarjoamisen.

Yritys esiteltiin ensimmäistä kertaa tänään Business Finlandin Experience Commerce -ohjelman järjestämässä tapahtumassa.

– Tavoitteenamme on rakentaa maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Haluamme koko verkoston voimin kirittää markkinan kasvua ja suomalaista kilpailukykyä sekä vahvistaa toimialan houkuttelevuutta ja vetovoimaa, Digital Commerce Finlandin toimitusjohtajana marraskuun alussa aloittava Ville Simola kertoo tiedotteessa.

"Maailman kaikkiin kauppoihin on vain yksi etuovi ja se on jokaisen ihmisen kädessä joka päivä."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Simola siirtyy tehtävään Maria 01:n toimitusjohtajan tehtävästä. Digital Commerce Finlandin digitaalisen kaupan johtajan tehtävään on nimitetty Mirva Sandström. Sandströmillä on pitkä kokemus digitaalisten palveluiden kehittämisestä sekä verkkokaupasta, ja viimeisimpänä hän on vastannut IKEA Suomen verkkokauppaliiketoiminnasta.

Ville Simola ja Mirva Sandström

Digital Commerce Finlandin hallituksen puheenjohtaja Leevi Parsama uskoo, että jokaisella suomalaisella yrityksellä on aito mahdollisuus menestyä globaalien jättien rinnalla.

– Maailman kaikkiin kauppoihin on vain yksi etuovi ja se on jokaisen ihmisen kädessä joka päivä: älypuhelin. Se yritys, joka ymmärtää asiakkaitaan parhaiten, tunnistaa omat kilpailuetunsa ja osaa luoda ensimmäisestä klikkauksesta alkaen erinomaisen asiakaskokemuksen, menestyy markkinassa. Suomen kärkiverkkokaupat osaavat jo tämän asian, mutta uusi Digital Commerce Finland haluaa auttaa kaikkia kotimaisia yrityksiä kasvamaan, Parsama toteaa tiedotteessa.

Digital Commerce Finlandin toiminnan ytimessä ovat verkkokaupat, brändit ja kaupan alan pk-yritykset. Mukaan innostetaan laajasti myös eri tahoja, joilla on vahvoja siltoja digitaaliseen kauppaan ja sen menestykseen Suomessa, kuten palvelutarjoajia, alan oppilaitoksia, järjestöjä, julkisen sektorin toimijoita, kehittämisyrityksiä ja pääomasijoitusyhtiöitä. Toiminta käynnistyy vaiheittain tämän syksyn aikana.