
On taas sukupuoliasia ollut viime aikoina esillä. Ja kaikenlaisia kolumneja ja kommenttikenttiä lukiessani ymmärrän, että pitää olla vielä lisää.
Naisten omia yhdistyksiä ja tilaisuuksia, omia kuntosaleja ja suunvuoroja sukupuolten tasa-arvottomuudesta tarvitaan juuri siitä syystä, että tämä meidän maailmamme ei nyt vaan ole tasa-arvoinen. Kaukana siitä.
Jos patriarkaalisuus ei olisi yhteiskunnassa, työelämässä ja politiikassa valloillaan, voitaisiin käydä keskustelua siitä, miten miesten kerhot on muka tasa-arvoa vastaan, mutta naisten kerhot ei. Mutta niin kauan kun yhteiskuntamme on näin räikeän epätasa-arvoinen, niin kauan kun maailma on meille ei-miehille epäreilumpi, turvattomampi ja ihan vaan paskempi, on tuota väsynyttä korttia aivan turha heilutella.
Ai ei maailma ole epätasa-arvoinen? Hold my beer.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuoreimmassa palkkatutkimuksesta selviää, että myynnin ja markkinoinnin palkoissa näkyy eroa sukupuolen mukaan: naisen euro on myynnissä 87 senttiä ja markkinoinnissa 93 senttiä.
Tänä vuonna naisten palkkapäivä oli sunnuntaina 2.11., mikä tarkoittaa, että naiset tekevät lähes kaksi kuukautta töitä vuodessa ”ilman palkkaa”, jos heidän ansionsa suhteutetaan miesten keskiansioihin.
Kun olemme rohkeita, meitä haukutaan ylimielisiksi.
Naisilla ei ole kaikissa tilanteissa tilaa olla turvallisesti miesten keskellä – niiden miesten, jotka teoillaan ja puheillaan pilaavat myös hyvien miesten miesmaineen.
Tilastokeskuskin sen kertoo: yli puolet naisista on kokenut seksuaalista häirintää työuransa aikana. Miehistä noin joka seitsemäs. Heistä valtaosa, 82 %, on kokenut sitä miesten taholta ja 17 % naisten taholta.
Meitä tytötellään, meitä ei oteta vakavasti bisnestapaamisissa, meitä syrjitään, meidän kehojemme oikeuksista käydään keskustelua pöydissä, joissa me emme itse edes ole tai saa olla, meidän istuma-asentoa arvostellaan, jos se on samanlainen kuin miehillä, meiltä vaaditaan enemmän rohkeutta ja kun olemme rohkeita, meitä haukutaan ylimielisiksi ja hankaliksi.
Näitä esimerkkejä riittää ihan väsymiseen asti. Toivon kovasti, että joskus vielä näin ei olisi, mutta siihen asti minut löytää taistelemasta tasa-arvon puolesta. Joku kerhokin olisi kiva perustaa.
Tähänkin liittyen odotan todella mielenkiinnolla Markkinointialan ja Myyntialan suurten hyvinvointikyselyiden tuloksia, ja erityisesti sitä, miten niissä on vastattu kysymykseen: Koetko, että sukupuoli vaikuttaa asemaasi ja työssäsi menestymiseen (joko positiivisesti tai negatiivisesti)? Tähän voi vastata nopeasti sopivaa vaihtoehtoa klikkaamalla, ja halutessaan voi kirjoittaa avoimen kommentin, kuinka kokee sukupuolen vaikuttavan omaan asemaan ja työssä menestymiseen.
Kyselyt ovat auki vielä pe 14.11. asti, ja niiden tuloksista kuulemme tammikuussa livenä Helsingissä. Popcornini ovat valmiina.
Emmi Paunonen on markkinoinnin moniosaaja, joka ajattelee paljon ja tuntee vielä enemmän. Paunonen työskentelee MarkkinointiUutisia julkaisevassa MarkkinointiKollektiivissa.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä