Ilmiöt

ūüĒć ‚ÄĚTy√∂skentely siskon kanssa on parasta‚ÄĚ ‚Äď Naomi ja Wanda Holopainen auttavat yrityksi√§ markkinoimaan ja toimimaan yhdenvertaisemmin

Holopaisen sisaruksista olisi voinut tulla tennisammattilaisia, mutta he päätyivät töihin sosiaalisen vastuullisuuden pariin. Moderni markkinointi ei ole pelkkää myyntiä vaan ennen kaikkea yhteisön rakentamista ja kulttuurin luomista, kaksoissiskokset muistuttavat.
Kuva:
Julius Töryrylä
ūüĒć ‚ÄĚTy√∂skentely siskon kanssa on parasta‚ÄĚ ‚Äď Naomi ja Wanda Holopainen auttavat yrityksi√§ markkinoimaan ja toimimaan yhdenvertaisemmin

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

‚Äď Yritysmaailmassa ja markkinoinnissa ajoitus on t√§rke√§√§. Niinp√§ er√§√§n√§ p√§iv√§n√§ tulin kotiin ja sanoin Naomille, ett√§ nyt tai ei koskaan.

Näin muistelee moninaisuuteen, inkluusioon ja yhdenvertaisuuteen keskittyneen Ataá Agencyn syntyä toimiston toinen perustajajäsen Wanda Holopainen. Hän perusti Ataán yhdessä kaksoissiskona Naomi Holopaisen kanssa vuoden 2018 lopulla.

‚Äď Jos olisimme perustaneet Ata√°n yht√§√§n my√∂hemmin, olisi ollut my√∂h√§ist√§. Yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa ei auta odottaa huomista, vaan ty√∂ pit√§√§ aloittaa heti. Muutos on nimitt√§in v√§ist√§m√§t√∂nt√§, mutta my√∂s hidasta, Wanda sanoo.

Ataá tarkoittaa kaksosia twinin kielellä. Toimiston nimivalinta oli Holopaisille luonnollinen: he ovat identtisiä kaksosia ja puoliksi ghanalaisia. Twin on yksi Ghanan heimokielistä. Holopaiset kertovat olevansa kuin paita ja peppu ja tasapainottavansa toisiaan. Tuntui luonnolliselta perustaa yritys siskon kanssa.

‚Äď Teemme t√∂it√§ eritt√§in monimutkaisen, henkil√∂kohtaisen ja raskaan asian parissa. Emme osaisi kuvitella tekev√§mme t√§t√§ ty√∂t√§ ilman toisiamme, sisarukset sanovat.

Ataá Agencyssa he konsultoivat yrityksiä ja järjestävät työpajoja sosiaaliseen vastuuseen liittyen. He myös auttavat organisaatioita suunnittelemaan kampanjoita ja lisäävät tietoisuutta moninaisuudesta, inkluusiosta ja yhdenvertaisuudesta erilaisilla juonto-, fasilitointi- ja puhekeikoilla.

Markkinoinnin ja yritysmaailman parissa työskennelleet Holopaiset huomasivat muutama vuosi sitten, että yhä kiivaampi yhteiskunnallinen muutos lisäsi  kitkaa ja polarisaatiota yhteiskunnassa entisestään. He halusivat tehdä asialle jotakin.

‚Äď Meill√§ ei ollut varsinaisesti ideaa siit√§, mit√§ me l√§htisimme tekem√§√§n, mutta tiesimme, ett√§ haluamme ty√∂ll√§mme edist√§√§ yhdenvertaisuutta. Luotimme siihen, ett√§ keksimme matkan varrella, mitk√§ ovat siihen parhaat keinot.

"Olemme tehneet asioita vähän eri tavalla kuin mitä yritysmaailmassa on totuttu tekemään."

He keksivät, ja Holopaisten työ on myös huomattu. Sekä Naomi että Wanda nimettiin Grafia ry:n Vuoden Huiput 2020 -kilpailussa Nouseviksi Huipuiksi.

‚Äď Uskomme, ett√§ tunnustus johtuu siit√§, ett√§ olemme tehneet asioita v√§h√§n eri tavalla kuin mit√§ yritysmaailmassa on totuttu tekem√§√§n. Uskallamme kyseenalaistaa emmek√§ j√§√§ kiinni normeihin, Holopaiset sanovat.

Naomi kertoo nimeämisen antaneen vahvistuksen sille, että Ataássa tehdään asioita oikein.

‚Äď Totta kai joskus mietitytt√§√§, onko tekemisell√§mme vaikutusta. Tunnustus loi tietynlaista uskoa siihen, ett√§ kaltaisemme toimija voi vaikuttaa asioihin. Se my√∂s antoi lis√§paloa puskea entist√§ kovemmin eteenp√§in.

Naomi ja Wanda Holopaisen ura olisi voinut kulkea toisinkin. Lahdessa syntyneet ja koulunsa käyneet sisarukset olivat molemmat jo koululaisina lupaavia tenniksen pelaajia. He kävivät Salpausselän urheilulukion ja joutuivat usein vastaamaan kysymykseen siitä, onko tennis vain harrastus vai haaveilevatko he pelaavansa joskus ammatikseen.

‚Äď Tenniksen harrastaminen on eritt√§in kallista puhumattakaan ammattilaiseksi t√§ht√§√§mist√§, sisarukset toteavat.

Niinpä valmentajan kanssa päätettiin ottaa tavoitteeksi se, että sekä Naomi että Wanda pääsisivät opiskelemaan yliopistoon Yhdysvaltoihin täysillä stipendeillä tenniksen avulla. Näin he voisivat yhdistää tenniksen ja opinnot.

‚Äď Ajattelimme, ett√§ eritoten markkinoinnin opiskelu olisi j√§rkev√§√§ USA:ssa, sill√§ maa on tunnettu alan osaamisestaan. Koulutuksella voisimme my√∂s erottautua Suomen ty√∂markkinoilla, Naomi kertoo.

Tavoite täyttyi, ja sekä Naomi että Wanda saivat stipdendit Denverin Metro State -yliopistoon. Vuonna 2013 he muuttivat Yhdysvaltoihin aloittaakseen opintonsa. Wanda opiskeli johtamisen koulutusohjelmassa, mutta siirtyi myöhemmin Naomin kanssa samaan markkinoinnin ja kansainvälisen bisneksen koulutusohjelmaan. Denverin yliopiston jälkeen sisarukset jatkoivat opintojaan Montanan yliopistossa.

Kun opinnot tulivat päätökseensä vuonna 2017, Holopaiset palasivat Suomeen. Päätös paluusta syntyi alitajuisesti, Naomi sanoo.

‚Äď Nyt j√§lkik√§teen ajateltuna ymm√§rr√§n, ett√§ halusimme tulla katsomaan, olisiko suomalainen yhteiskunta muuttunut niin, ett√§ meid√§t hyv√§ksytt√§isi viimein suomalaisiksi.

Sosiaalisesti vastuullinen markkinointi ei lähde yksittäisistä konsepteista tai kampanjoista, Wanda ja Naomi Holopainen muistuttavat. Kuva: Julius Töyrylä

Naomi ja Wanda muistavat, kuinka jo lapsuudessa heidän äidiltään kyseltiin, mistä söpöt kaksoset ovat kotoisin. Ihmiset ajattelivat, etteivät kaksoset sopineet ulkonäkönsä perusteella siihen mieleikuvaan, mikä heillä suomalaisista oli.

‚Äď Sis√§inen maailmamme oli jatkuvassa ristiriidassa sen viestin kanssa, mit√§ saimme ulkoa p√§in.

Holopaiset kertovat kuitenkin vuosien saatossa tajunneensa, etteivät usko identiteetin sitomiseen kansalaisuuteen tai maahan.

¬†‚Äď Olemme p√§√§tyneet uskomaan itseemme sellaisina kuin olemme. Kutsumme itse√§mme maailmankansalaisiksi.

Suomeen paluun jälkeen Wanda alkoi tehdä markkinointialan töitä Lahdessa, kunnes lähti puoleksi vuodeksi reissaamaan maailmalle. Naomi muutti Helsinkiin ja työskenteli paitsi markkinoinnin myös asiakaspalvelun kehittämisen ja HR:n parissa. Reissusta palatessaan Wanda kaipasi uuden äärelle, ja myös hän päätti muuttaa pääkaupunkiseudulle.

‚Äď Yhdysvaltojen j√§lkeen kaipasin lis√§√§ moninaisuutta ymp√§rilleni my√∂s Suomessa. Lahti ei ollut yhteis√∂n√§ sellainen, miss√§ olisin voinut kokea kuuluvani joukkoon, Wanda kertoo.

Yritysmaailman ja markkinoinnin parissa työskennellessään Holopaiset huomasivat, että vastuullisuudesta puhuessaan moni yritys tarkoitti ympäristövastuuta ja taloudellista vakautta.

‚Äď Oikein kukaan ei tuntunut kiinnitt√§v√§n huomiota sosiaaliseen vastuuseen, Wanda sanoo.

Hän kertoo huomanneensa myös, että yritysmaailmassa vallitsevat arvot ylläpitävät ihmisten välistä epätasa-arvoa ja valta-asetelmia, joita ei uskalleta tai osata kyseenalaistaa.

"Moderni markkinointi on paljon enemmän kuin tuotteiden ja palveluiden myyntiä. Se on yhteisön rakentamista ja kulttuurin luomista."

‚Äď Markkinoinnilla on pitk√§√§n ollut huono maine, sill√§ se on toiminut myynnin tukena. Moderni markkinointi on kuitenkin paljon enemm√§n kuin tuotteiden ja palveluiden myynti√§. Se on yhteis√∂n rakentamista ja kulttuurin luomista. Sis√§ll√∂ll√§ voidaan ottaa kantaa ja normalisoida asioita, Naomi jatkaa.¬†¬†

Holopaiset oivalsivat, että homogeenisen yritysjohdon on usein vaikeaa ymmärtää niitä haasteita, joita heidän kanssaan toisenlaisista lähtökohdista tulevat ihmiset yhteiskunnassa ja työpaikoilla kohtaavat. Holopaiset myös tiesivät, että taustansa ja osaamisensa vuoksi he pystyisivät tarjoamaan organisaatioille uudenlaisia näkökulmia ja ymmärrystä, joiden avulla liiketoimintaa voisi kehittää yhdenvertaisemmaksi.

‚Äď Lopulta kyse oli oikeastaan siit√§ p√§√§t√∂ksest√§, k√§√§nt√§isimmek√∂ selk√§mme havaitsemillemme ep√§kohdille vai tekisimmek√∂ niille jotakin. Tajusimme, ett√§ oli paljon v√§hemm√§n pelottavaa yritt√§√§ rikkoa rakenteita ja menn√§ yritysmaailman normeja vastaan kuin joutua kohtaamaan rakenteellista rasismia jatkuvasti ty√∂uralla ja el√§m√§ss√§ muutenkin, Wanda sanoo.

Ata√° Agencyn alku oli haastava.

‚Äď Valehtelisimme jos sanoisimme, ett√§ yritt√§j√§ksi l√§hteminen ja yrityksen pystyyn laittaminen oli helppoa. Aloitimme ennen kuin Black Lives Matter -liike nousi uudelleen vahvasti esille George Floydin tapauksen my√∂t√§. Silloin oli viel√§ aika vaikea saada keskusteluyhteytt√§ yrityksiin, Wanda muistelee.

‚Äď Monesti yritykset sivuuttivat aiheen eiv√§tk√§ olleet valmiita reflektoimaan omaa toimintaansa. He eiv√§t tiedostaneet, millainen yhteiskunnallinen tarve Suomessa on yhdenvertaisuusty√∂lle.

Black Lives Matter -liikkeen nousun myötä ihmiset alkoivat kuitenkin entistä enemmän kyseenalaistaa suomalaisia yrityksiä ja keskustelemaan yhteiskunnan vallitsevista normeista, rakenteista ja arvoista. Nykyään yritykset tiedostavat tarpeen ja ottavat yhä useammin itse yhteyttä Ataá Agencyyn.

‚Äď Yhteiskunnallista keskustelua on k√§yty aktiivisesti parin viime vuoden aikana. Se on helpottanut keskusteluyhteyden luomista yrityksiin, Naomi sanoo.

Hänen mukaansa yhteiskunnassa on nyt päästy vaiheeseen, jossa on pystytty normalisoimaan monia sellaisia keskusteluja, jotka aikaisemmin koettiin liian epämukaviksi.

Millaista sitten on sosiaalisesti vastuullinen markkinointi ja miten sitä tehdään?

Holopaiset sanovat, että jos markkinointia tarkastellaan vain yrityksen imagon näkökulmasta eli mietitään ainoastaan sitä, miten yritys näyttäytyy muille, mennään vikaan.

Jos mietitään ainoastaan sitä, miten yritys näyttäytyy muille, mennään vikaan.

‚Äď Sosiaalisesti vastuullinen markkinointi ei l√§hde yksitt√§isist√§ konsepteista tai kampanjoista, vaan organisaatiokulttuurin ja br√§ndi-identiteetin muokkaamisesta. Niiden tulisi perustua arvoille, jotka edist√§v√§t yhdenvertaisuutta, monimuotoisuutta ja inkluusiota, Wanda sanoo.

‚Äď Sit√§ kautta organisaation toimintaa voidaan muuttaa niin, ett√§ se tukee aidosti yhdenvertaisuutta, Naomi jatkaa.

Hän muistuttaa, että on tärkeää ottaa jo luovaan suunnitteluun ja prosessiin mukaan moninaisista taustoista tulevia ihmisiä. Yhdenvertaisuutta ei edistä se, jos suunnittelu tapahtuu edelleen homogeenisessä porukassa, ja lopuksi kampanja vain väritetään monimuotoisilla ihmisillä. Niin voidaan toki luoda kuvaa yhdenvertaisuutta ajavasta brändistä, mutta se ei välttämättä ole totuus, jos sisäisiä rakenteita ja arvoja ei muuteta. Samalla saatetaan myös sortua tokenismiin tai kolorismiin ja tiedostamatta vahvistaa ennakkoluuloja ja lisätä polarisoitumista.

‚Äst Asioiden normalisoinnin pit√§isi olla jatkuvaa tekemist√§ ja osana jokaista toimintoa, joka markkinoinnissa tuotetaan, Naomi muistuttaa.

Hän kertoo, että moni yritys saattaa tilata TYKY-päivään moninaisuutta koskevan työpajan tai järjestää yhden keskustelun sen sijaan, että tekisi pitkäjänteistä työtä.

‚Äď Olisi hienoa, jos asioita viet√§isi eteenp√§in strategisesti sen sijaan, ett√§ j√§rjestet√§√§n vain yksi ty√∂paja tai koulutus.

On tärkeää määrittää sosiaaliselle vastuulle sille sopivat mittaristot, Holopaiset muistuttavat.

‚Äď Aina ei pit√§isi tuijottaa vain liiketoiminnallista hy√∂ty√§ ja sit√§, kuinka monta tuotetta myyd√§√§n ja miten tulos kasvaa, Wanda toteaa.

Sosiaalisen vastuullisuuden tavoitteina voidaan pitää ihmisten voimaannuttamista ja yhteiskunnan normien rikkomista ja muokkaamista.

Hänen mukaansa sosiaalisen vastuullisuuden tavoitteina voidaan pitää ihmisten voimaannuttamista ja yhteiskunnan normien rikkomista ja muokkaamista.

‚Äď Ei ole realistista odottaa, ett√§ tulokset n√§kyv√§t heti, kun on kyse monimutkaisista yhteiskunnallisista asioista. Pitk√§j√§nteisen ty√∂n tulokset n√§kyv√§t ennen kaikkea tulevaisuudessa. Ja kuka nyt ei haluaisi sijoittaa tulevaisuuteen, Naomi kysyy.

Töiden tekeminen kaksoissiskon kanssa on Naomin ja Wandan mukaan parasta, mitä voi kuvitella. He kertovat tasapainottavansa toisiaan hyvin. Toiselta saa tarvittaessa myös tukea ja ymmärrystä.

Wanda kuvailee Naomia lempeäksi, tunneälykkääksi, empaattiseksi ja hyväsydämiseksi ihmiseksi, jonka toimintaa ohjaavat vahvasti arvot ja moraali.

Naomi taas kertoo Wandan olevan hyvin intohimoinen ja omistautunut.

‚Äď Wanda on aina syd√§mell√§ mukana siin√§, mit√§ h√§n tekee. H√§n on l√§mmin, hauska ja ajattelee muiden parasta. Siskoni inspiroi minua p√§ivitt√§in.

Kaksoissiskokset ovat tehneet koko elämänsä asioita tiiviisti yhdessä.

‚Äď Voimme luottaa toisiimme t√§ysin. Pystymme puhumaan asioista suoraan ja antamaan toisillemme palautetta, joka auttaa meit√§ kehittym√§√§n sek√§ yksil√∂in√§ ett√§ yrityksen√§.

Naomi Holopainen, 27

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, kuinka paljon markkinointisisällöillä voi vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan. Markkinoijilla on suuri valta ja vastuu.

Haluaisin kehittyä tuotannossa ja konseptisuunnittelussa. Olen tehnyt duuneja enemmän ylätasolla.

Suosikkibrändini on ulkoiluvaatteita myyvä jenkkiläinen REI. Kun on Black Friday, he sulkevat liikkeensä ja kehottavat ihmisiä luontoon. Toinen suosikkini on Patagonia. Nämä kaksi brändiä auttoivat opiskeluaikana ymmärtämään, miten brändi voi tehdä liiketoimintaa ja sisältöä, joka tukee kestävää kehitystä.

Wanda Holopainen, 27

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että markkinoinnilla voi yhdistää ihmisiä ja yhteiskuntaa.

Haluaisin kehittyä sisällön tekemisessä.

Suosikkibrändini on srilankalainen vaatebrändi Amesh. He ottavat vastuullisuuden hyvin holistisesti ja tekevät liiketoimintaa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. He pyrkivät voimaannuttamaan toiminnallaan pieniä käsityöläisiä ja ottavat vahvasti kantaa yhteiskunnallisiin normeihin. Toinen suosikkini on Daily Paper.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa