Julius Töryrylä
Ilmiöt

🔍 ”Työskentely siskon kanssa on parasta” – Naomi ja Wanda Holopainen auttavat yrityksiä markkinoimaan ja toimimaan yhdenvertaisemmin

25.5.2021 7:00
Iina Kansonen
Holopaisen sisaruksista olisi voinut tulla tennisammattilaisia, mutta he päätyivät töihin sosiaalisen vastuullisuuden pariin. Moderni markkinointi ei ole pelkkää myyntiä vaan ennen kaikkea yhteisön rakentamista ja kulttuurin luomista, kaksoissiskokset muistuttavat.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

– Yritysmaailmassa ja markkinoinnissa ajoitus on tärkeää. Niinpä eräänä päivänä tulin kotiin ja sanoin Naomille, että nyt tai ei koskaan.

Näin muistelee moninaisuuteen, inkluusioon ja yhdenvertaisuuteen keskittyneen Ataá Agencyn syntyä toimiston toinen perustajajäsen Wanda Holopainen. Hän perusti Ataán yhdessä kaksoissiskona Naomi Holopaisen kanssa vuoden 2018 lopulla.

– Jos olisimme perustaneet Ataán yhtään myöhemmin, olisi ollut myöhäistä. Yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa ei auta odottaa huomista, vaan työ pitää aloittaa heti. Muutos on nimittäin väistämätöntä, mutta myös hidasta, Wanda sanoo.

Ataá tarkoittaa kaksosia twinin kielellä. Toimiston nimivalinta oli Holopaisille luonnollinen: he ovat identtisiä kaksosia ja puoliksi ghanalaisia. Twin on yksi Ghanan heimokielistä. Holopaiset kertovat olevansa kuin paita ja peppu ja tasapainottavansa toisiaan. Tuntui luonnolliselta perustaa yritys siskon kanssa.

– Teemme töitä erittäin monimutkaisen, henkilökohtaisen ja raskaan asian parissa. Emme osaisi kuvitella tekevämme tätä työtä ilman toisiamme, sisarukset sanovat.

Ataá Agencyssa he konsultoivat yrityksiä ja järjestävät työpajoja sosiaaliseen vastuuseen liittyen. He myös auttavat organisaatioita suunnittelemaan kampanjoita ja lisäävät tietoisuutta moninaisuudesta, inkluusiosta ja yhdenvertaisuudesta erilaisilla juonto-, fasilitointi- ja puhekeikoilla.

Markkinoinnin ja yritysmaailman parissa työskennelleet Holopaiset huomasivat muutama vuosi sitten, että yhä kiivaampi yhteiskunnallinen muutos lisäsi  kitkaa ja polarisaatiota yhteiskunnassa entisestään. He halusivat tehdä asialle jotakin.

– Meillä ei ollut varsinaisesti ideaa siitä, mitä me lähtisimme tekemään, mutta tiesimme, että haluamme työllämme edistää yhdenvertaisuutta. Luotimme siihen, että keksimme matkan varrella, mitkä ovat siihen parhaat keinot.

"Olemme tehneet asioita vähän eri tavalla kuin mitä yritysmaailmassa on totuttu tekemään."

He keksivät, ja Holopaisten työ on myös huomattu. Sekä Naomi että Wanda nimettiin Grafia ry:n Vuoden Huiput 2020 -kilpailussa Nouseviksi Huipuiksi.

– Uskomme, että tunnustus johtuu siitä, että olemme tehneet asioita vähän eri tavalla kuin mitä yritysmaailmassa on totuttu tekemään. Uskallamme kyseenalaistaa emmekä jää kiinni normeihin, Holopaiset sanovat.

Naomi kertoo nimeämisen antaneen vahvistuksen sille, että Ataássa tehdään asioita oikein.

– Totta kai joskus mietityttää, onko tekemisellämme vaikutusta. Tunnustus loi tietynlaista uskoa siihen, että kaltaisemme toimija voi vaikuttaa asioihin. Se myös antoi lisäpaloa puskea entistä kovemmin eteenpäin.

Naomi ja Wanda Holopaisen ura olisi voinut kulkea toisinkin. Lahdessa syntyneet ja koulunsa käyneet sisarukset olivat molemmat jo koululaisina lupaavia tenniksen pelaajia. He kävivät Salpausselän urheilulukion ja joutuivat usein vastaamaan kysymykseen siitä, onko tennis vain harrastus vai haaveilevatko he pelaavansa joskus ammatikseen.

– Tenniksen harrastaminen on erittäin kallista puhumattakaan ammattilaiseksi tähtäämistä, sisarukset toteavat.

Niinpä valmentajan kanssa päätettiin ottaa tavoitteeksi se, että sekä Naomi että Wanda pääsisivät opiskelemaan yliopistoon Yhdysvaltoihin täysillä stipendeillä tenniksen avulla. Näin he voisivat yhdistää tenniksen ja opinnot.

– Ajattelimme, että eritoten markkinoinnin opiskelu olisi järkevää USA:ssa, sillä maa on tunnettu alan osaamisestaan. Koulutuksella voisimme myös erottautua Suomen työmarkkinoilla, Naomi kertoo.

Tavoite täyttyi, ja sekä Naomi että Wanda saivat stipdendit Denverin Metro State -yliopistoon. Vuonna 2013 he muuttivat Yhdysvaltoihin aloittaakseen opintonsa. Wanda opiskeli johtamisen koulutusohjelmassa, mutta siirtyi myöhemmin Naomin kanssa samaan markkinoinnin ja kansainvälisen bisneksen koulutusohjelmaan. Denverin yliopiston jälkeen sisarukset jatkoivat opintojaan Montanan yliopistossa.

Kun opinnot tulivat päätökseensä vuonna 2017, Holopaiset palasivat Suomeen. Päätös paluusta syntyi alitajuisesti, Naomi sanoo.

– Nyt jälkikäteen ajateltuna ymmärrän, että halusimme tulla katsomaan, olisiko suomalainen yhteiskunta muuttunut niin, että meidät hyväksyttäisi viimein suomalaisiksi.

Sosiaalisesti vastuullinen markkinointi ei lähde yksittäisistä konsepteista tai kampanjoista, Wanda ja Naomi Holopainen muistuttavat. Kuva: Julius Töyrylä

Naomi ja Wanda muistavat, kuinka jo lapsuudessa heidän äidiltään kyseltiin, mistä söpöt kaksoset ovat kotoisin. Ihmiset ajattelivat, etteivät kaksoset sopineet ulkonäkönsä perusteella siihen mieleikuvaan, mikä heillä suomalaisista oli.

– Sisäinen maailmamme oli jatkuvassa ristiriidassa sen viestin kanssa, mitä saimme ulkoa päin.

Holopaiset kertovat kuitenkin vuosien saatossa tajunneensa, etteivät usko identiteetin sitomiseen kansalaisuuteen tai maahan.

 – Olemme päätyneet uskomaan itseemme sellaisina kuin olemme. Kutsumme itseämme maailmankansalaisiksi.

Suomeen paluun jälkeen Wanda alkoi tehdä markkinointialan töitä Lahdessa, kunnes lähti puoleksi vuodeksi reissaamaan maailmalle. Naomi muutti Helsinkiin ja työskenteli paitsi markkinoinnin myös asiakaspalvelun kehittämisen ja HR:n parissa. Reissusta palatessaan Wanda kaipasi uuden äärelle, ja myös hän päätti muuttaa pääkaupunkiseudulle.

– Yhdysvaltojen jälkeen kaipasin lisää moninaisuutta ympärilleni myös Suomessa. Lahti ei ollut yhteisönä sellainen, missä olisin voinut kokea kuuluvani joukkoon, Wanda kertoo.

Yritysmaailman ja markkinoinnin parissa työskennellessään Holopaiset huomasivat, että vastuullisuudesta puhuessaan moni yritys tarkoitti ympäristövastuuta ja taloudellista vakautta.

– Oikein kukaan ei tuntunut kiinnittävän huomiota sosiaaliseen vastuuseen, Wanda sanoo.

Hän kertoo huomanneensa myös, että yritysmaailmassa vallitsevat arvot ylläpitävät ihmisten välistä epätasa-arvoa ja valta-asetelmia, joita ei uskalleta tai osata kyseenalaistaa.

"Moderni markkinointi on paljon enemmän kuin tuotteiden ja palveluiden myyntiä. Se on yhteisön rakentamista ja kulttuurin luomista."

– Markkinoinnilla on pitkään ollut huono maine, sillä se on toiminut myynnin tukena. Moderni markkinointi on kuitenkin paljon enemmän kuin tuotteiden ja palveluiden myyntiä. Se on yhteisön rakentamista ja kulttuurin luomista. Sisällöllä voidaan ottaa kantaa ja normalisoida asioita, Naomi jatkaa.  

Holopaiset oivalsivat, että homogeenisen yritysjohdon on usein vaikeaa ymmärtää niitä haasteita, joita heidän kanssaan toisenlaisista lähtökohdista tulevat ihmiset yhteiskunnassa ja työpaikoilla kohtaavat. Holopaiset myös tiesivät, että taustansa ja osaamisensa vuoksi he pystyisivät tarjoamaan organisaatioille uudenlaisia näkökulmia ja ymmärrystä, joiden avulla liiketoimintaa voisi kehittää yhdenvertaisemmaksi.

– Lopulta kyse oli oikeastaan siitä päätöksestä, kääntäisimmekö selkämme havaitsemillemme epäkohdille vai tekisimmekö niille jotakin. Tajusimme, että oli paljon vähemmän pelottavaa yrittää rikkoa rakenteita ja mennä yritysmaailman normeja vastaan kuin joutua kohtaamaan rakenteellista rasismia jatkuvasti työuralla ja elämässä muutenkin, Wanda sanoo.

Ataá Agencyn alku oli haastava.

– Valehtelisimme jos sanoisimme, että yrittäjäksi lähteminen ja yrityksen pystyyn laittaminen oli helppoa. Aloitimme ennen kuin Black Lives Matter -liike nousi uudelleen vahvasti esille George Floydin tapauksen myötä. Silloin oli vielä aika vaikea saada keskusteluyhteyttä yrityksiin, Wanda muistelee.

– Monesti yritykset sivuuttivat aiheen eivätkä olleet valmiita reflektoimaan omaa toimintaansa. He eivät tiedostaneet, millainen yhteiskunnallinen tarve Suomessa on yhdenvertaisuustyölle.

Black Lives Matter -liikkeen nousun myötä ihmiset alkoivat kuitenkin entistä enemmän kyseenalaistaa suomalaisia yrityksiä ja keskustelemaan yhteiskunnan vallitsevista normeista, rakenteista ja arvoista. Nykyään yritykset tiedostavat tarpeen ja ottavat yhä useammin itse yhteyttä Ataá Agencyyn.

– Yhteiskunnallista keskustelua on käyty aktiivisesti parin viime vuoden aikana. Se on helpottanut keskusteluyhteyden luomista yrityksiin, Naomi sanoo.

Hänen mukaansa yhteiskunnassa on nyt päästy vaiheeseen, jossa on pystytty normalisoimaan monia sellaisia keskusteluja, jotka aikaisemmin koettiin liian epämukaviksi.

Millaista sitten on sosiaalisesti vastuullinen markkinointi ja miten sitä tehdään?

Holopaiset sanovat, että jos markkinointia tarkastellaan vain yrityksen imagon näkökulmasta eli mietitään ainoastaan sitä, miten yritys näyttäytyy muille, mennään vikaan.

Jos mietitään ainoastaan sitä, miten yritys näyttäytyy muille, mennään vikaan.

– Sosiaalisesti vastuullinen markkinointi ei lähde yksittäisistä konsepteista tai kampanjoista, vaan organisaatiokulttuurin ja brändi-identiteetin muokkaamisesta. Niiden tulisi perustua arvoille, jotka edistävät yhdenvertaisuutta, monimuotoisuutta ja inkluusiota, Wanda sanoo.

– Sitä kautta organisaation toimintaa voidaan muuttaa niin, että se tukee aidosti yhdenvertaisuutta, Naomi jatkaa.

Hän muistuttaa, että on tärkeää ottaa jo luovaan suunnitteluun ja prosessiin mukaan moninaisista taustoista tulevia ihmisiä. Yhdenvertaisuutta ei edistä se, jos suunnittelu tapahtuu edelleen homogeenisessä porukassa, ja lopuksi kampanja vain väritetään monimuotoisilla ihmisillä. Niin voidaan toki luoda kuvaa yhdenvertaisuutta ajavasta brändistä, mutta se ei välttämättä ole totuus, jos sisäisiä rakenteita ja arvoja ei muuteta. Samalla saatetaan myös sortua tokenismiin tai kolorismiin ja tiedostamatta vahvistaa ennakkoluuloja ja lisätä polarisoitumista.

–  Asioiden normalisoinnin pitäisi olla jatkuvaa tekemistä ja osana jokaista toimintoa, joka markkinoinnissa tuotetaan, Naomi muistuttaa.

Hän kertoo, että moni yritys saattaa tilata TYKY-päivään moninaisuutta koskevan työpajan tai järjestää yhden keskustelun sen sijaan, että tekisi pitkäjänteistä työtä.

– Olisi hienoa, jos asioita vietäisi eteenpäin strategisesti sen sijaan, että järjestetään vain yksi työpaja tai koulutus.

On tärkeää määrittää sosiaaliselle vastuulle sille sopivat mittaristot, Holopaiset muistuttavat.

– Aina ei pitäisi tuijottaa vain liiketoiminnallista hyötyä ja sitä, kuinka monta tuotetta myydään ja miten tulos kasvaa, Wanda toteaa.

Sosiaalisen vastuullisuuden tavoitteina voidaan pitää ihmisten voimaannuttamista ja yhteiskunnan normien rikkomista ja muokkaamista.

Hänen mukaansa sosiaalisen vastuullisuuden tavoitteina voidaan pitää ihmisten voimaannuttamista ja yhteiskunnan normien rikkomista ja muokkaamista.

– Ei ole realistista odottaa, että tulokset näkyvät heti, kun on kyse monimutkaisista yhteiskunnallisista asioista. Pitkäjänteisen työn tulokset näkyvät ennen kaikkea tulevaisuudessa. Ja kuka nyt ei haluaisi sijoittaa tulevaisuuteen, Naomi kysyy.

Töiden tekeminen kaksoissiskon kanssa on Naomin ja Wandan mukaan parasta, mitä voi kuvitella. He kertovat tasapainottavansa toisiaan hyvin. Toiselta saa tarvittaessa myös tukea ja ymmärrystä.

Wanda kuvailee Naomia lempeäksi, tunneälykkääksi, empaattiseksi ja hyväsydämiseksi ihmiseksi, jonka toimintaa ohjaavat vahvasti arvot ja moraali.

Naomi taas kertoo Wandan olevan hyvin intohimoinen ja omistautunut.

– Wanda on aina sydämellä mukana siinä, mitä hän tekee. Hän on lämmin, hauska ja ajattelee muiden parasta. Siskoni inspiroi minua päivittäin.

Kaksoissiskokset ovat tehneet koko elämänsä asioita tiiviisti yhdessä.

– Voimme luottaa toisiimme täysin. Pystymme puhumaan asioista suoraan ja antamaan toisillemme palautetta, joka auttaa meitä kehittymään sekä yksilöinä että yrityksenä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Naomi Holopainen, 27

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, kuinka paljon markkinointisisällöillä voi vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan. Markkinoijilla on suuri valta ja vastuu.

Haluaisin kehittyä tuotannossa ja konseptisuunnittelussa. Olen tehnyt duuneja enemmän ylätasolla.

Suosikkibrändini on ulkoiluvaatteita myyvä jenkkiläinen REI. Kun on Black Friday, he sulkevat liikkeensä ja kehottavat ihmisiä luontoon. Toinen suosikkini on Patagonia. Nämä kaksi brändiä auttoivat opiskeluaikana ymmärtämään, miten brändi voi tehdä liiketoimintaa ja sisältöä, joka tukee kestävää kehitystä.

Wanda Holopainen, 27

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että markkinoinnilla voi yhdistää ihmisiä ja yhteiskuntaa.

Haluaisin kehittyä sisällön tekemisessä.

Suosikkibrändini on srilankalainen vaatebrändi Amesh. He ottavat vastuullisuuden hyvin holistisesti ja tekevät liiketoimintaa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. He pyrkivät voimaannuttamaan toiminnallaan pieniä käsityöläisiä ja ottavat vahvasti kantaa yhteiskunnallisiin normeihin. Toinen suosikkini on Daily Paper.