Canva Pty Ltd
Digitaalisuus

Tiktok merkitsee jatkossa tekoälyllä tuotetun, muilta alustoilta ladatun sisällön automaattisesti

13.5.2024 9:43
Mitra Vasara
Tiktokin sisäistä tekoälyefektien merkkaustyökalua on käyttänyt jo yli 37 miljoonaa sisällöntuottajaa.

Tiktok alkaa automaattisesti merkitä tekoälyllä tuotetun sisällön, kun se ladataan tietyiltä muilta alustoilta. Tiktok tekee yhteistyötä Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) -järjestön kanssa ja ottaa ensimmäisenä videonjakoalustana käyttöön järjestön Content Credentials -teknologian.

Tiktokin tiedotteen mukaan tekoälyllä tuotettu sisältö voi hämmentää tai johtaa käyttäjiä harhaan, jos sisältöä ei tunnisteta tekoälyn tuottamaksi. Tiktok on yli vuoden verran vaatinut kaikkia Tiktokin omia teköälyefektien käyttäjiä merkitsemään sisältönsä ohjeiden mukaisesti. Tätä varten Tiktok lanseerasi viime syksynä oman työkalunsa, jota on sen jälkeen käyttänyt yli 37 miljoonaa sisällöntuottajaa.

Content Credentials -todentamisteknologia liittää sisältöön ”metatietoja”, joiden avulla tekoälyllä tuotettu sisältö voidaan tunnistaa ja merkitä välittömästi.

MAINOS

Ominaisuus otetaan käyttöön tänään ja sitä sovelletaan kaikkiin käyttäjiin maailmanlaajuisesti tulevina viikkoina. Tiktok myös liittyy Adoben johtamaan Content Authenticity Initiative (CAI) -aloitteeseen edistääkseen Content Credentials -toiminnon käyttöönottoa toimialalla.

– Aikana, jolloin mitä tahansa digitaalista sisältöä voidaan muuttaa, on tärkeää tarjota yleisölle keinoja erottaa mikä on totta ja mikä ei. Tämänpäiväinen lanseeraus on ratkaiseva askel kohti tavoitteen saavuttamista, sanoo Dana Rao, Adoben lakiasiainjohtaja tiedotteessa.

AIGC-merkintä tarkoittaa tekoälyn avulla tuotettua sisältöä. Vaikka asiantuntijat suosittelevat yleisesti AIGC -merkintää keinona tukea vastuullista sisällöntuotantoa, he myös varoittavat merkintöjen aiheuttamasta sekaannuksesta, jos katsojilla ei ole kontekstia niiden tarkoituksesta.

Kouluttaakseen käyttäjäyhteisöään Tiktok on tehnyt yhteistyötä asiantuntijoiden, kuten Mediawisen, kanssa medialukutaitokampanjoiden kehittämiseksi. Tiktokin mukaan tavoitteena on auttaa Tiktok-käyttäjiä tunnistamaan tekoälyn avulla tuotettua sisältöä ja disinformaatiota, sekä suhtautumaan niihin kriittisesti.