Towfiqu Barbhuiya / Unsplash
Brändit

Tietojenkalastelukampanjoita yhä vaikeampi erottaa aidosta yritysviestinnästä – kyberrikolliset matkivat erityisesti yhtä brändiä

12.1.2024 13:49
Mikko Perttunen
Tekoäly on tehostanut ja helpottanut rikollisten työtä.

Kyberturvayhtiö Check Point kertoo brändiväärennösraportissaan, että tekoälyn yleistymisen myötä myös vain vähän tietoteknistä osaamista omaavat kyberrikolliset voivat tarkasti jäljitellä tunnettuja brändejä uhriensa manipuloimiseksi.

Raportista selviää, mitä tuotemerkkejä kyberrikolliset useimmin hyödynsivät kalastellessaan uhriensa henkilö- tai pankkitietoja loka-, marras- ja joulukuussa 2023.

Microsoft oli useimmin väärennetty brändi, ja sen osuus oli kolmannes kaikista tietojenkalasteluyrityksistä. Toisella sijalla oli Amazon 9 prosentin ja kolmantena Google 8 prosentin osuudella.

Toimialoittain tarkasteltuna yleisintä oli juuri teknologia-alan yritysten maineen väärinkäyttö. Sosiaaliset verkostot ja pankkitoiminta olivat seuraavaksi useimmin hyödynnetyt toimialat.

Kulutuksen kasvu loppuvuoden juhlakaudella sai kyberrikolliset kiinnostumaan vähittäiskauppiaista ja kuljetuspalveluista. Kuriiri- ja kuljetuspalvelu DHL nousi kymmenen useimmin jäljitellyn brändin joukkoon, mahdollisesti marraskuussa vilkastuneen verkkokaupan vuoksi. Amazonin sijoitus johtuu suurelta osin sen verkkokaupan jokasyksyisestä Prime Day -alennusmyynnistä lokakuun toisella viikolla.

– Tekoälyn yleistymisen myötä voimme tänä vuonna odottaa näkevämme yhä enemmän tietojenkalastelukampanjoita, joita on entistä vaikeampaa erottaa aidosta yritysviestinnästä. Koska teknologian, sosiaalisten verkostojen ja pankkitoiminnan suurimpia nimiä jäljitellään jatkuvasti, käyttäjien on oltava erityisen valppaita saadessaan sähköposteja, jotka näyttävät tulevan hyvämaineisilta brändeiltä, Check Point Softwaren datajohtaja Omer Dembinsky toteaa tiedotteessa.

Katso alta kymmenen väärennetyintä brändiä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Useimmin väärennetyt brändit, Q4/2023

Microsoft (33 %)

Amazon (9 %)

Google (8 %)

Apple (4 %)

Wells Fargo (3 %)

LinkedIn (3 %)

Home Depot (3 %)

Facebook (3 %)

Netflix (2 %)

DHL (2 %)