Brändit

Terveystuotealan klassikkotuote -tunnustuksen saaneella brändillä tausta Amerikan alkuperäiskansojen lääkintäperinteessä

24.10.2023 12:17
Mikko Perttunen
Tunnustus jaettiin nyt ensimmäistä kertaa.

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto julkisti terveystuotealan historian ensimmäisen klassikkotuotteen I love me -messutapahtumassa viime perjantaina. Tunnustus myönnettiin A. Vogel Oy:n Echinaforcelle. Echinaforce on kasvirohdosvalmiste, jota käytetään flunssan tukihoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Echinaforcen tarina on värikäs. Alfred Vogel sai echinacean eli punahatun siemenet lahjaksi Lakota Sioux heimon parantajalta, kun Vogel oli tutustumassa Pohjois-Amerikan kasvilääkintäperinteeseen ja kulttuuriin. Eurooppaan palattuaan Vogel onnistui viljelemään näistä siemenistä punahattua myös Sveitsissä, ja ensimmäisen kerran Echinaforce tuli markkinoille 1950-luvun puolivälissä.

Samaa echinacea-siemenkantaa käytetään edelleen Echinaforcen valmistuksessa. Suomen terveyskauppoihin Echinaforce tuli myyntiin 1970-luvulla.

Terveystuotealan parhaita tuotteita on valittu yli 35 vuoden aikana noin 100. Echinaforce oli tuoreen tunnustuksensa lisäksi myös kautta aikain ensimmäinen terveystuotealan tuotevalinta vuodelta 1987.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)