"Tekoälyagentit analysoivat tarkasti tuotedataa ja asiakasarvioita ja etsivät konkreettisia todisteita laadusta ja suorituskyvystä", Salesforcen Uchenna Väänänen sanoo.
Ilmiöt

Tekoäly valloittaa verkko-ostamista somelta, liikenne kaksinkertaistunut pelkästään tänä vuonna

11.11.2025 10:19
Harri Junttila
Joka viides ostos tehdään jo tekoälyn avulla, selviää Salesforcen 1,5 miljardin kuluttajan dataan perustuvasta aineistosta.

Yhä suurempi osa tulevan joulusesongin ostoksista tehdään tekoälyn avustuksella, ennustaa ohjelmistoyhtiö Salesforce. Ennuste perustuu 1,5 miljardin kuluttajan dataan.

“Ostokäyttäytyminen on muuttumassa perustavanlaatuisesti. Tekoäly on mukana kaikissa ostopolun vaiheissa, mikä asettaa kaupalle uusia vaatimuksia”, sanoo yhtiön tiedotteessa myyntijohtaja Uchenna Väänänen, joka vastaa verkkokaupan asiakkuuksista Suomen Salesforcella.

Salesforce Holiday Predictions 2025 -ennusteen mukaan maailmanlaajuinen verkkokaupan myynti nousee marras–joulukuussa 1,25 biljoonaan dollariin, mikä tarkoittaa neljän prosentin kasvua viime vuodesta.

Samaan aikaan kun kukkaronnyörit löystyvät, ostamisen tapa muuttuu. Joka viides ostos ennustetaan tehtävän tekoälyn tai tekoälyagenttien avulla. Tekoälyn avulla tehdään siis loppuvuodesta jo 263 miljardin dollarin ostokset.

Salesforcen data osoittaa, että verkkokauppojen liikenne tekoälypalveluiden kuten ChatGPT:n ja Geminin kautta kasvoi 119 prosenttia vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla. Tiedotteen mukaan näiden kanavien konversioaste, eli osuus ostokseen johtavista käynneistä, on yli seitsemän kertaa korkeampi kuin sosiaalisessa mediassa. Puolet tekoälyä jo käyttävistä kuluttajista on valmiita antamaan tekoälyagentin tehdä ostoksia heidän puolestaan.

Selkeys ratkaisee - tiedon pitää olla tekoälyn omaksuttavassa muodossa.
MAINOS
MAINOS

Salesforcen Uchenna Väänänen tapaa päivittäin yrityksiä, jotka näkevät muutoksen vaikutukset.

“Ostosten tekemisen aikaa vievin vaihe on taustatyö. Ihmiset käyttävät paljon aikaa arvostelujen lukemiseen ja tuotteiden vertailuun päätöksenteon tueksi. Juuri tällaisia prosesseja tekoäly nyt tehostaa, ja yhä useampi alkaa ymmärtää sen mahdollisuudet”, hän sanoo.

Kun tekoälyagentit ottavat suuremman roolin ostopolulla, yritysten täytyy sosiaalisen median huomiosta kilpailemisen sijaan keskittyä kanaviin, joissa tekoäly auttaa vertailemaan ja valitsemaan tuotteita. Siinä puolestaan selkeys ratkaisee – tiedon pitää olla tekoälyn omaksuttavassa muodossa.

“Tekoälyagentit analysoivat tarkasti tuotedataa ja asiakasarvioita ja etsivät konkreettisia todisteita laadusta ja suorituskyvystä. Pelkkä vahva brändi ei enää riitä”, hän toteaa:

“Yritysten on hyödynnettävä asiakasdataa, kuten ostajaprofiileja ja mieltymyksiä. Näin yritykset voivat parantaa palveluaan ja sujuvoittaa asiakaspolkua. On keskityttävä myös oston jälkeiseen tukeen, kuten asiakaspalveluun ja takuisiin. Kaikki tämä on tehtävä näkyväksi siellä, mistä tekoälyagentit hakevat tietoa, esimerkiksi asiakasarvosteluissa ja kommenteissa.”

Holiday Predictions 2025 -raporttia varten Salesforce analysoi yli 1,5 miljardin ostajan dataa 89 maasta, joihin myös Suomi kuuluu. Analysoitu data sisältää muun muassa tietoa ostotapahtumista, palautuksista ja toimituksista viimeisten yhdeksän vuosineljänneksen ajalta, minkä perusteella on tunnistettu ajankohtaisia trendejä ja kaupan kehityssuuntia.