Kolumni

"Tekoäly ei kosketa minua mitenkään", markkinoija uskottelee itselleen – helpoimman kautta ei kuitenkaan tapahdu kehitystä

4.4.2023 9:25
Mika Hyötyläinen
Uuden edessä ihmisellä on tapana pitää kaksin käsin kiinni vanhasta. Monesti olisi kuitenkin hyväksi yrittää vaikka puoliväkisin keksiä perusteluja sille, miksi kannattaisikin tarttua uuteen, kirjoittaa Mika Hyötyläinen.

This time will be different. Sijoittamisen viisi kalleinta sanaa. Ajatus siitä, että vaikka kerta toisensa jälkeen A:n jälkeen on aina tapahtunut B, niin ehkä tällä kertaa kaikki on toisin. Eihän asia näin ikinä ole, ja siksi sen sanotaan olevan kallein virhe, mitä sijoittamisessa voi tehdä.

Kirjoittelin viime kerralla ChatGPT:stä ja sen tuomasta muutoksesta markkinointiin. Joku voisi kysyä, että miksi, itse tykkään kysyä miksi ei? Kokeileminen ja testaaminen on aina kiinnostanut itseäni, ja monesti tuntuu, että sitä tehdään lähes poikkeuksetta liian vähän. Kun uusia teknologioita tulee markkinointiin, niistä tyypillisesti ensimmäisenä ajatellaan, että tämä ei kosketa meitä.

Väitän, että “tämä ei kosketa meitä” on markkinoinnin vastine sijoittamisen lauseelle “tällä kertaa kaikki on toisin”.

Meidät on ohjelmoitu säästämään energiaa joka suhteessa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Ja valitettavasti ihmisen geeneihin on sisäänrakennettu taipumus kyseiseen lauseeseen. Meidät on ohjelmoitu säästämään energiaa joka suhteessa, jotta selviäisimme mahdollisimman niukalla ravinnolla luonnon armoilla. Tietysti sillä ei tänä päivänä ole merkitystä, mutta ihminen toimii silti evoluution muovaamalla mentaliteetilla.

Uuden opettelu vaatii energiaa ja keskittymistä. Energiaa me pyrimme siis säästämään ja keskittyminen – no, siitä ei liene tarpeen sen enempää sanoakaan.

Jaetut kortit ovat uuden opettelua vastaan monella tasolla. Ja siksi onkin niin helppoa todeta uudesta teknologiasta, että tämä nyt ei ainakaan meidän toimialaamme liikuta. Ja vaikka koskisi toimialaa, niin ei ainakaan meidän yritystämme. Ja vaikka koskisi meidän yritystämme, niin ei ainakaan meidän liiketoiminta-aluettamme. Ja vaikka koskisi meidän liiketoiminta-aluettamme, niin ei ainakaan minua. Joten, huh, minun ei tarvitse tehdä onneksi mitään.

Mutta mitäpä jos koskeekin? Tai mitäpä jos silti kaikkia todennäköisyyksiä uhmaten kokeilisit, millä saisit sen koskettamaan teidän yritystänne, teidän liiketoiminta-aluettanne ja juuri sinua?

Lähestymistavalla on valtava voima.

Lähestymistavalla on valtava voima. Etenkin nykyään, kun lähes kaikki informaatio on melkein jokaisen saatavilla. On hypoteesisi puolesta tai vastaan, niin pystyt löytämään perustelut ja todisteet sille takuulla.

Muistan vuodelta 2019 erään koulutuksen, jonka aikana proffa kysyi, mitä mieltä olimme siitä, pystyisikö Google ikinä veloittamaan hakutuloksista? Kaikki tietysti vastasivat, että no-how-no-way. Syitä tuli useita, ja niitä pohdittiin puolisen tuntia.

Sitten proffa heitti, että nyt on vuosi 2030, ja Google veloittaa jokaisesta hausta, keksikää viidessä minuutissa, mitä on tapahtunut. Ryhmiä oli noin 20, ja jokainen porukka keksi täysin vedenpitävän loogisen tarina tilanteelle, jossa Google veloittaa joka hausta.

Kun seuraavan kerran kuulet jostain uudesta (markkinointi)teknologiasta sanottavan, ettei tämä kosketa sinua, niin mietipä hetki, että miten se voisi koskettaa juuri sinua isostikin?

Väitän, että voit jopa yllättyä.

Markkinoinnin tuloksellisuutta peräänkuulutetaan entistä enemmän, mutta mitä se lopulta tarkoittaa tai markkinointiorganisaatiolta vaatii? Tätä pohtii kolumneissaan Mika Hyötyläinen.