Maire
Digitaalisuus

Teknologiayritys Maire kehittää työkalua, jonka avulla suuret B2C-yritykset voivat ennustaa tulevaisuuden kysyntää

30.4.2024 9:47
Mitra Vasara
Ennustavaa analytiikkaa tuottavan Mairen rahoittajissa on mukana Suomen tunnetuimpia sijoittajia kuten Leena Niemistö, Tuomo Riekki ja Tikura Ventures.

Teknologiayritys Maire keräsi äskettäin 450 000 euron rahoituksen, joka käytetään ennakoivan analytiikan jatkokehitykseen ja kansainväliseen laajentumiseen.

Mairen ennakoiva analytiikkaohjelmisto on perustettu vuonna 2023. Mukana on kolme sisarusta, joista jokainen keskittyy omaan vahvuusalueeseensa: kaupalliseen osaamiseen, ohjelmistokehitykseen ja käyttöliittymäsuunnitteluun.

Maire hyödyntää tekoälyä laajojen hakudata-aineistojen analysointiin. Yrityksen kehittämä työkalu tarjoaa analyysin pohjalta kohdennettuja suosituksia asiakkaan tuotevalikoiman optimoimiseksi.

– Miljardiluokan B2C-yritykset ovat erinomaisia analysoimaan historiallisia myyntilukujaan. Mitä he eivät näe, on markkinakysyntä olemassa olevan tarjooman ulkopuolelta. Tarjoomasta puuttuvien tuotelinjojen tai kategorioiden kysyntätieto on lähes poikkeuksetta asiakkaalle hämärän peitossa, sanoo toimitusjohtaja Otso Laakkonen tiedotteessa.

Yhtiön digitaalisen liiketoiminnan johtaja Varpu Laakkonen jatkaa veljensä ajatusta:

– Ilman laajempaa dataa kokonaiskysynnästä asiakkaan on vaikea hahmottaa, johtuuko kategorian tai tuotteen kasvu tai lasku yrityksestä vai markkinasta.

– Suuret B2C-yritykset suunnittelevat tarjoomaansa 12–24 kuukautta etukäteen, ja tulevaisuuden kysynnän ennustaminen on suuri haaste. Siksi panostamme voimakkaasti ennakoivan mallin kehittämiseen, joka pyrkii vähentämään tähän liittyvää epävarmuutta, sanoo teknologiajohtaja Terho Laakkonen.

Mairen rahoituskierroksella on mukana tunnettu joukko kotimaisia sijoittajia, kuten Leena Niemistö, Tuomo Riekki, Korpun Siemen Oy sekä Tikura Ventures.

MAINOS