Digitaalisuus

🔍 Suuri datamäärä huolestuttaa verkkokauppojen päälliköitä – Pahimmillaan moni heittää rahaa hukkaan, sanoo Supermetricsin Mikael Thuneberg

23.11.2022 9:00
Iina Kansonen
67 prosenttia verkkokauppapäälliköistä kertoo, että kerättyä dataa ei välttämättä pystytä analysoimaan ollenkaan, selviää datankeruutyökalun kehittäneen Supermetricsin Iso-Britanniassa teettämästä kyselystä.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Kaikkiaan 72 prosenttia verkkokaupoista laskee hintoja Black Fridayn kunniaksi, selviää datankeruutyökalun kehittäneen Supermetricsin tuoreesta kyselystä. Kysely toteutettiin Iso-Britanniassa, ja siihen vastasi 252 verkkokauppapäällikköä.

52 prosenttia vastanneista uskoo, että heidän datamääränsä kasvavat keskimäärin 35 prosenttia Black Fridayn aikana. Datamäärän kasvua odotetaan myös joulun ajalta: peräti 81 prosenttia verkkokauppapäälliköistä uskoo datamäärän kasvavan tuolloin keskimäärin 44 prosenttia.

Vastaajista 48:aa prosenttia kuitenkin huolestuttaa suuren datamäärän käsittely. 52 prosenttia jopa uskoo, että liian suuri datamäärä vaikuttaa negatiivisesti liiketoimintaan.

Hyvin analysoidulla datalla voi olla iso vaikutus yrityksen tai kampanjoiden tuloksiin.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Jos dataa on paljon, täytyy olla myös oikeanlaiset työkalut sen käsittelyyn. Lisäksi tarvitaan henkilöitä, jotka pystyvät analysoimaan dataa, muistuttaa Supermetricsin perustaja ja toimitusjohtaja Mikael Thuneberg.

Hän huomauttaa, että vaikka dataa olisi kerätty paljon, ei se ole kovin hyödyllistä, jos siitä ei osata vetää johtopäätöksiä. Silloin vähempi datamäärä voi olla jopa etu, jos sitä vain pystytään analysoimaan.

Hyvin analysoitu data vaikuttaa tulokseen

Kyselyn mukaan 56 prosenttia verkkokauppapäälliköistä kokee paineita datan keräämisestä ja 67 prosenttia kertoo, että kerättyä dataa ei välttämättä pystytä analysoimaan ollenkaan.

Verkkokaupat tekevät ison osan myynnistään joulusesonkina. Thuneberg sanoo, että silloin ne kaikki myös markkinoivat paljon, ja koska se nostaa markkinoinnin kysyntää, on markkinointi paljon tavallista kalliimpaa.

– Jos markkinointia tekee joulusesonkina kalliisti eikä pysty mittaamaan sen toimivuutta, voi moni pahimmillaan heittää rahaa hukkaan kun laittaa sitä asioihin, jotka eivät tuota tulosta.

Thunebergin mukaan hyvin analysoidulla datalla voi olla iso vaikutus yrityksen tai kampanjoiden tuloksiin.

Taantuma heikentää datan laatua 

Peräti 71 prosenttia kyselyyn vastanneista uskoo, että taantuman uhka heikentää datan laatua jatkossa. Kun kuluttajat kiristävät kukkaroidensa nyörejä, he todennäköisesti kuluttavat entistä vähemmän. Silloin verkkokaupat saavat tavallista vähemmän arvokasta dataa kuluttajista.

Moni vähittäiskaupan toimija tarvitsee kasvunsa tueksi nimenomaan laadukasta dataa. Kasvua on vaikeampi tehdä, jos kuluttajille ei onnistuta datan avulla kohdistamaan kiinnostavia mainoskampanjoita.

– Taantuma korostaa datan analysoinnin merkitystä. Kun budjetit ovat tiukilla, on tärkeää ymmärtää dataa. Silloin halutaan luonnollisesti panostaa niihin asioihin, joilla on toivottu vaikutus, Thuneberg sanoo.

Datainfrastruktuuri kuntoon

Supermetricsin kysely toteutettiin Iso-Brianniassa, mutta Thuneberg uskoo, että tulokset olisivat Suomessa samansuuntaisia.

– Britannian tulokset näyttävät, että monella verkkokauppapäälliköllä on aito huoli datan analysoinnista. Dataa on paljon, mutta sitä ei ymmärretä tai osata hyödyntää. Se johtaa taas siihen, ettei rahaa osata käyttää oikealla tavalla.

Thuneberg suosittelee, että jokaisen suuremman firman tulisi miettiä kuntoon datainfrastruktuurinsa eli muun muassa se, millainen näkyvyys yrityksellä dataansa on, millaisilla työkaluilla data kerätään ja analysoidaan sekä ketkä dataa pystyvät analysoimaan.

– On myös oltava valmis reagoimaan löydöksiin saman tien, hän muistuttaa.