Kuvakaappaus Amazonin Super Bowl -mainoksesta
Mainonta

Super Bowl LVII lukuina: 46 eri mainostajaa maksoi puolen minuutin mainosslotista seitsemän miljoonaa dollaria

14.2.2023 10:24
Mikko Perttunen
Kiitellyimmissä mainoksissa vilistivät koirat.

Yhdysvalloissa 37 miljoonaa kotitaloutta viritti sunnuntaina televisiovastaanottimensa amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan loppuottelun eli Super Bowlin näyttäneelle Foxille. Yhdysvalloissa Super Bowlin televisioivat vuorotellen Fox, NBC ja CBS. Suomessa ottelun oikeudet olivat C Morella.

Ottelutapahtumien väleihin sijoitettavat televisiomainokset ovat hinnoissaan. Yksi 30 sekunnin mainospaikka maksoi tänä vuonna 7 miljoonaa dollaria, ja hinnat nousivat viime vuoteen nähden vajaat 8 prosenttia. Mainoksia näytettiin Super Bowlin aikana 46 mainostajalta yhteensä 51. Super Bowlin mainostajista 31 prosenttia oli ensimmäistä kertaa liikkeellä jenkkifutiksen suurtapahtumassa.

Heikoimmaksi mainokseksi raati näki U2:n konserttimainoksen.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Paras ja huonoin mainos

USA Todayn mainospanelistiraati antoi arvosanan kaikille 51 Super Bowl -mainokselle, ja parhaaksi äänestettiin The Farmer’s Dogin koiranruokamainos Forever. Toiseksi parhaan kokonaisarvosanan sai NFL:n oma mainos Run With It ja kolmanneksi parhaan Amazonin Saving Sawyer.

Heikoimmaksi mainokseksi raati näki U2:n konserttimainoksen, toiseksi huonoimmaksi verkkokauppa Temun Shop like a Billionairen ja kolmanneksi huonoimmaksi M&M:n Super Bowl -mainoksen.

Sosiaalinen media kohisi mainoksista

Itse varsinaisen ottelun lisäksi myös Super Bowl -mainoksista puhutaan paljon – mainosalan ulkopuolellakin. Twitterissä Super Bowl -mainokset mainittiin ottelun aikana yhteensä yli 300 000 kertaa eli noin 1300 kertaa minuutissa.

Mainostajista noin 40 prosenttia lanseerasi jonkin asiasanan nimenomaan Super Bowl -kampanjaansa liittyen.

Brändeistä parhaiten sosiaalisessa mediassa oli esillä Foxin suoratoistopalvelu Tubi, joka keräsi 39 000 mainintaa. Bud Light -olut mainittiin 37 000 kertaa ja Disney 22 000 kertaa.

Bud Lightin ja Disneyn mainokset arvostettiin korkealle myös USA Todayn listauksessa.

Erilaisten mobiilisovellusten käyttö kasvoi Super Bowl -sunnuntaina Yhdysvalloissa yhteensä noin 10–15 prosenttia tyypilliseen sunnuntaihin nähden. Ruoka- ja juomasovellusten käyttö kasvoi 55 prosenttia, ja valtavasti normaalia enemmän käytettiin myös urheilusovelluksia sekä urheiluvedonlyönti- ja kasinosovelluksia.

Toisaalta esimerkiksi viihde- ja ostossovelluksia käytettiin tavallista vähemmän.

Marketing Dive keräsi luvut monesta eri lähteestä.

Lue myös: Breaking Bad -tähdet kokkaavat snackseja ja Alicia Silverstone palaa high schooliin – katso kaikki Super Bowl 2023 -mainokset