Kyle Mackie / Unsplash
Brändit

Suomalaislähtöinen designtoimisto brändäsi maailman ensimmäisen kuluttajamarkkinoille suunnatun laboratoriovalmisteisen pihvin

9.6.2023 9:50
Mikko Perttunen
Brändin kannalta kyse on myös kokonaan uudenlaisen tuotekategorian luomisesta.

Viljeltyä lihaa valmistava Yhdysvalloissa ja Israelissa toimiva elintarviketeknologiayritys Aleph Farms lanseerasi huhtikuussa ensimmäisen kansainvälisille kuluttajamarkkinoille suunnatun tuotebrändinsä Aleph Cutsin. Tuotteen brändäyksestä vastasi suomalaislähtöinen bränditoimisto Bond.

Bond ja sen San Franciscon ja Helsingin toimistojen suunnittelijoista koottu tiimi vastasi Aleph Farmsin innovaation ja sen ensimmäisen kuluttajatuotteen brändäyksestä. Bond valikoitui Aleph Farmsin globaalin markkinoinnin kumppaniksi voitettuaan kansainvälisen bränditoimistojen välisen kilpailutuksen.

– Aleph Farms -projektin myötä pääsimme suunnittelijoina kokonaan uuden ja todella kiinnostavan asian äärelle – muuttamaan kuluttajien käsitystä ruoasta, sen tuotantotavasta ja alkuperästä. Puhuttaessa laboratoriossa viljellystä lihasta, puhumme asiasta, mitä ei aiemmin ole ollut olemassa. Brändin kannalta tämä tarkoittaa myös kokonaan uudenlaisen tuotekategorian luomista, mikä tekee aiheesta kiehtovan, mutta luonnollisesti myös haastavan, kertoo Bondin San Franciscon toimiston toimitusjohtaja Tuomas Haapala tiedotteessa.

Ensimmäisenä tuote tulee Singaporen ja Israelin markkinoille.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Aleph Cuts -brändin alla tuodaan lähiaikoina markkinoille maailman ensimmäinen Angus-lehmästä peräisin oleva laboratoriovalmisteinen Petit Steak -pihvi eli naudan välikyljys. Ensimmäisenä tuote tulee Singaporen ja Israelin markkinoille.

– Bondin luomat Aleph Farmsin ja Aleph Cutsin uudet brändit on suunniteltu tukemaan Aleph Farmsin kasvavaa viljellyn lihan tuotevalikoimaa. Suunnittelussa keskeinen kysymys oli löytää brändissä tasapaino vanhan totutun ja jonkin täysin uuden välille. Miten vakuuttaa kuluttajat, että Aleph Cuts on maukasta pihviä – mutta niin, että se on laboratoriossa kasvatettua eikä tavallista lihaa, kuvailee projektissa suunnittelijana toiminut Juha-Pekka Laurila.

Aleph Farmsin laboratoriossa kasvattama liha on peräisin Angus-lehmän muokkaamattomista soluista. Angus on yksi vanhimpia pihvikarjarotuja, jonka liha on maailmalla erityisen arvostettua. Yhdestä hedelmöitetystä Angus-lehmän munasolusta Aleph Farms voi kasvattaa laboratoriossa tuhansia tonneja viljeltyä lihaa.

Viljellyn lihan ylivoimaisin etu on sen ympäristöystävällisyys tavanomaiseen karjankasvatukseen verrattuna. Viljelty liha tuottaa kestävään kehitykseen keskittyneen organisaation, CE Delftin mukaan 92 prosenttia vähemmän kasvihuonepäästöjä, vähentää 95 prosenttia tarvetta maankäytölle ja vähentää 78 prosenttia veden käyttöä. Eettisyyttä puoltaa se, että lihanviljelyssä ei tarvitse kasvattaa eläimiä valtavia määriä teurastettavaksi.